"Vi har här i kommunen blivit beordrade att byta ut våra gamla enskilda avlopp.
Det är väl ok, men i den här kommunen har man bestämt att hela kommunen ska ha hög skyddsnivå. oavsett var i kommunen man bor. Andra kommuner har det vid utsatta ställen.
Detta innebär att alla utan undantag måste ha med fosforfälla eller fosforavfällning i sin ansökan.

Jag själv bor mitt i skogen med en kohage som granne. Har ca 1 mil till sjön och anser att fosforfällan är helt onödig och ställer bara till med extrakostnader vid anläggningen och senare vid drift.

I vilket skede ska jag överklaga detta med fosforfälla? Känns dumt att lämna in ansökan för att sedan överklaga den.

Jag har försökt fråga olika tjänstemän men ingen sådan i den här kommunen vet när eller hur man gör. Samma med frågan varför det ska vara hög skyddsklass.
"Vet inte" och "Politikerna har bestämt att det ska vara så" är standardsvar på de frågor man har.
Dessvärre får jag inget svar från politikerna heller, har försökt maila dem men inga svar ges.

Vore skönt att få veta så jag kan lämna in min ansökan rätt.

Du lämnar in en ansökan i god ordning. Huruvida man där anger om man har med en dylik anordning eller inte vet jag ej, men om man gör det så har du så klart inte med den eftersom du inte vill ha någon.

Får du sedan avslag eftersom du saknar detta, så är det avslaget som du ska överklaga.

Du kommer sannolikt att behöva överklaga detta till nivå över kommunen, antar jag, för att få rätt, eftersom kommunen kommer att gå på befintliga regler. Vilket som är mest kostsamt kan vara läge att fundera på redan nu ;)

Lite spekulationer från min sida, men det är väl så jag hade gjort om jag varit i din sist. Eller helt enkelt bara skitit i den där fällan...

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.