1 613 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Avtal på handpenning innan det riktiga avtalet?
Har sålt en lägenhet lite hastigt och nu vill både jag och köparen få till något på papper idag.
Jag har en enklare mäklartjänst som kommer hjälpa till med de riktiga avtalen sen men det ska postas och dröjer nog minst några dagar innan de kommer.
Kan jag som säljare få till något avtal och se till att någon peng blir låst så varken jag eller köparen kan dra sig ur?
Har nämligen visning i helgen som har inbokade spekulanter och jag vill inte stå på måndag och få höra att köparen nu har dragit sig ur och jag har avbokat visningen i helgen.
Jag har en enklare mäklartjänst som kommer hjälpa till med de riktiga avtalen sen men det ska postas och dröjer nog minst några dagar innan de kommer.
Kan jag som säljare få till något avtal och se till att någon peng blir låst så varken jag eller köparen kan dra sig ur?
Har nämligen visning i helgen som har inbokade spekulanter och jag vill inte stå på måndag och få höra att köparen nu har dragit sig ur och jag har avbokat visningen i helgen.
Kan du inte hitta några mallar på nätet, skriva ut och sen möts du och köparen på din eller hans bank, skriver på, banktjänstemannen vittnar, och så för ni över handpenning direkt mellan kontona?
Eller ringa/maila din mäklartjänst och få dom att skicka lämpliga papper/avtal som PDF med epost, antingen färdigifyllda eller tomma.
Skriv ut och sen som ovan.
edit:
OBS, en brasklapp om att skriva ut. Alla skrivare, särskilt bläckstråleskrivare har inte arkivbeständiga utskrifter.
Råder det tveksamhet om detta, skriv under tillfälliga utskrivna ex, invänta ordentliga med posten och gör om det.
(Men jag tror att alla laserskrivare har arkivbeständiga utskrifter.)
Eller ringa/maila din mäklartjänst och få dom att skicka lämpliga papper/avtal som PDF med epost, antingen färdigifyllda eller tomma.
edit:
OBS, en brasklapp om att skriva ut. Alla skrivare, särskilt bläckstråleskrivare har inte arkivbeständiga utskrifter.
Råder det tveksamhet om detta, skriv under tillfälliga utskrivna ex, invänta ordentliga med posten och gör om det.
Redigerat:
Får nog hålla tummarna att jag kan få ut de riktiga avtalen redan idag annars måste det nog rulla på med visning som planerat för att inte riskera att förlora andra spekulanter.Mikael_L skrev:Kan du inte hitta några mallar på nätet, skriva ut och sen möts du och köparen på din eller hans bank, skriver på, banktjänstemannen vittnar, och så för ni över handpenning direkt mellan kontona?
edit:
Klicka här för att svara