2 011 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Avtala uppskjuten köpeskilling for fritidshus?
Behöver råd och input kring hur vi ska hantera vår sommarstuga nu när vår pappa vill skriva över den på oss
Så här: Pappa börjar bli till åren och vill inte längre äga och ta ansvar för sommarstugan som vi haft i alla år, han vill därmed skriva över den på mig och mina två systrar men vill absolut inte ha några pengar i dagsläget för den. Han säger att han klarar sig bra just nu och vill inte belasta oss ekonomiskt. Dock är han orolig för att vara ekonomiskt begränsad i framtiden som pensionär och vill få till något slags avtal som säger att om han behöver pengar i framtiden så vill han kunna få ut det från sommarstugan, altså en form av uppskjuten köpeskilling den dagen han behöver det. Jag vet inte hur det ska hanteras, han vill inte ha stugan, inte sälja till någon annan än oss, inte ha pengar för den idag men ändå ha en option att få ut pengar i framtiden.....
Snårigt detta men kan man hantera det på något sätt juridiskt? Ur vår synvinkel (jag och mina systrar) så är det ju bara att gilla läget, vi får en sommarstuga som vi kanske aldrig behöver betala.
/N
Så här: Pappa börjar bli till åren och vill inte längre äga och ta ansvar för sommarstugan som vi haft i alla år, han vill därmed skriva över den på mig och mina två systrar men vill absolut inte ha några pengar i dagsläget för den. Han säger att han klarar sig bra just nu och vill inte belasta oss ekonomiskt. Dock är han orolig för att vara ekonomiskt begränsad i framtiden som pensionär och vill få till något slags avtal som säger att om han behöver pengar i framtiden så vill han kunna få ut det från sommarstugan, altså en form av uppskjuten köpeskilling den dagen han behöver det. Jag vet inte hur det ska hanteras, han vill inte ha stugan, inte sälja till någon annan än oss, inte ha pengar för den idag men ändå ha en option att få ut pengar i framtiden.....
Snårigt detta men kan man hantera det på något sätt juridiskt? Ur vår synvinkel (jag och mina systrar) så är det ju bara att gilla läget, vi får en sommarstuga som vi kanske aldrig behöver betala.
/N
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Det går inte att avtala om köpeskilling senare, om man gör det så blir inte lagfarten giltig. Skulle även kunna räknas som skattefusk. Vid en gåva utgår ingen reavinsskatt. Istället så får du betala skatt den dag du säljer, som om du hade ägt den hela tiden. Du övertar pappans anskaffningsvärde.
Betalar du då senare, så kan det innebära att ni gör ett dolt köp, och att reavinsskatt borde ha betalats.
Ett sätt att hantera det här kan vara att ni avtalar om ett köp, till vettigt pris. Men att ni skriver en revers på summan, så att din pappa alltså lånar ut pengarna som du köper stugan för. Och så får ni väl ha ett mer eller mindre formellt avtal om hur och när skulden skall amorteras. Om ni då avtalar om ett pris under taxeringsvärdet (kolla exakt vilken gräns som gäller, jag har inte full koll), så räknas köpet som gåva, det blir ingen skatt, och även lagfartsavgiften blir bara en adm. avgift.
Betalar du då senare, så kan det innebära att ni gör ett dolt köp, och att reavinsskatt borde ha betalats.
Ett sätt att hantera det här kan vara att ni avtalar om ett köp, till vettigt pris. Men att ni skriver en revers på summan, så att din pappa alltså lånar ut pengarna som du köper stugan för. Och så får ni väl ha ett mer eller mindre formellt avtal om hur och när skulden skall amorteras. Om ni då avtalar om ett pris under taxeringsvärdet (kolla exakt vilken gräns som gäller, jag har inte full koll), så räknas köpet som gåva, det blir ingen skatt, och även lagfartsavgiften blir bara en adm. avgift.
Tack för ditt svar! Om jag förstår rätt så blir köpet och reversen två olika saker, alltså köpet blir en gåva och vi äger därmed huset. Reversen blir ett avtal om en skuld mellan oss där huset egentligen inte är inblandat. Har jag fattat rätt?H hempularen skrev:Det går inte att avtala om köpeskilling senare, om man gör det så blir inte lagfarten giltig. Skulle även kunna räknas som skattefusk. Vid en gåva utgår ingen reavinsskatt. Istället så får du betala skatt den dag du säljer, som om du hade ägt den hela tiden. Du övertar pappans anskaffningsvärde.
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Nej, du måste redovisa reversen som en köpeskilling. Om man börjar mixtra med dold köpeskilling (typ jag ger dig ett hus, du ger mig 3 milj). Så gör du ett dolt köp, vilket dels är skattefusk, dels kan någon få lagfarten ogiltigförklarad om många år.
Men om du köper en fastighet för en summa som är typ under taxeringsvärdet, så räknas det som en gåva. Men summan måste redovisas.
Men om du köper en fastighet för en summa som är typ under taxeringsvärdet, så räknas det som en gåva. Men summan måste redovisas.
Ok, tack! Skattefuskare vill jag inte vara.H hempularen skrev:Nej, du måste redovisa reversen som en köpeskilling. Om man börjar mixtra med dold köpeskilling (typ jag ger dig ett hus, du ger mig 3 milj). Så gör du ett dolt köp, vilket dels är skattefusk, dels kan någon få lagfarten ogiltigförklarad om många år.
Klicka här för att svara