1 456 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Egendom varav en liten del ligger på grannens tomt
Vi bor på landet utanför detaljplanerat område. En illa skött grannfastighet köptes för ett antal år sedan av ett fastighetsbolag. På fastigheten finns en mindre byggnad som användes till hundhus "kennelbyggnad" av de gamla ägarna. I anslutning till hundhuset fanns ett 2 meter högt industristängsel med två kraftiga grindar och några stålramar med stängselnät i, total längd 30 meter. Stängslet skulle bort och vi fick stängslet (vi tog själva ner delar av stängslet). I samband med detta drabbades vi av sjukdom både jag och min make och de som renoverade fastigheten var snälla o tog ner hela stängslet och la det på vår tomt (på vår sida av gärdesgården som utgör gränsen mellan våra tomter). Nu har grannfastigheten fått en ny ägare och i samband med detta har vårt stängsel försvunnit. Jag har pratat med de som renoverade fastigheten, mäklaren Svensk Fastighetsförmedling som sålde fastigheten och idag har jag pratat med den nya ägaren, Den nya ägaren säger att hon vid köpet sagt till att de skulle rensas upp på fastigheten och att hon inte ville ha skräpet som låg på "deras" gärdesgård. Det var vår egendom, allt stängsel var hoprullat och det kan bara ha varit en liten del, kanske 10% som inkräktade på granntomten. Nu undrar jag vad som gäller? Vad säger lagen? Kan man gå in på grannens tomt o ta bort något bara för att en del ligger på ens egen tomt?
Du går inte ta grannens prylar osvsett var de ligger.
Exakt. Juridiskt är det så.D Daniel 109 skrev:
Men pro lemet är att få rätt, inte ha rätt.
Värdet av ett begagnat staket 30 m långt är väl inte så högt, så det är vad du kan kräva om du stämmer grannen civilrättslig, lär alltså bli småmål.
Men ta en diskussion med dem först så kanske det går att lösa.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 731 inlägg
Vem är det som tagit bort stängslet, säljaren? Det framstår som att köparen krävt bortstädning av det före tillträde på det du skriver.
Om det är så skulle jag fakturera säljaren för värdet av stängslet om de inte kan återlämna det inom ett par veckor. Betalar de inte fakturan kan man sen gå vidare till kronofogden och slutligen domstol.
Säljaren är också en bättre part att ha konflikt med än köparen, den senare ska ni ju ändå fortsätta vara grannar med.
Å andra sidan, vill ni ta en konflikt med någon som ni fått saker av och har ni verkligen fullföljt er del av gåvan om ni inte tagit hand om stängslet?
Om det är så skulle jag fakturera säljaren för värdet av stängslet om de inte kan återlämna det inom ett par veckor. Betalar de inte fakturan kan man sen gå vidare till kronofogden och slutligen domstol.
Säljaren är också en bättre part att ha konflikt med än köparen, den senare ska ni ju ändå fortsätta vara grannar med.
Å andra sidan, vill ni ta en konflikt med någon som ni fått saker av och har ni verkligen fullföljt er del av gåvan om ni inte tagit hand om stängslet?
Moderator
· Stockholm
· 57 947 inlägg
Av det som står, så känns det rätt uppenbart att grannen inte med uppsåt tagit er egendom. Men kan väl möjligen ändå vara skadeståndsskyldig. Men som sagt vad är objektivt sett värdet? Gissningsvis skrotvärdet.
OM vi antar att fastighetsbolaget var medvetna om att de givit er stängslet, som ni delvis lämnat på deras mark, så skulle det formellt riktiga varit att i första hand be er att ta bort det från deras mark, sedan i värsta fall begärt handräckning från kronofogden. Och när det var klart om typ 1 år, så skulle deras köpare med stor sannolikhet ha tröttnat för länge sedan och skippat köpet.
OM vi antar att fastighetsbolaget var medvetna om att de givit er stängslet, som ni delvis lämnat på deras mark, så skulle det formellt riktiga varit att i första hand be er att ta bort det från deras mark, sedan i värsta fall begärt handräckning från kronofogden. Och när det var klart om typ 1 år, så skulle deras köpare med stor sannolikhet ha tröttnat för länge sedan och skippat köpet.
Hur länge sedan var det stängslet togs ner? Det är ju möjligt att säljaren/fastighetsbolaget uppfattat det som att ni inte accepterat gåvan då den lämnats kvar delvis på deras tomt.
Har ni tydligt bevis på att ni fått stängslet? Jag antar att det inte finns något skriftligt, men ett tydligt muntligt besked ska även gälla. Där kan det ju finnas en gråzon, om fastighetsbolaget till exempel sagt "Ni får ta stängslet om ni vill ha det." vilket nu har uppfattats som att ni inte ville ha det då det ligger kvar delvis på deras tomt.
Har ni tydligt bevis på att ni fått stängslet? Jag antar att det inte finns något skriftligt, men ett tydligt muntligt besked ska även gälla. Där kan det ju finnas en gråzon, om fastighetsbolaget till exempel sagt "Ni får ta stängslet om ni vill ha det." vilket nu har uppfattats som att ni inte ville ha det då det ligger kvar delvis på deras tomt.
Klicka här för att svara