Bor i en liten tätort.
På kommunens kartor, så är alla diken tydligt markerade - innan-/utanför min tomtgräns. I diket som är markerad innanför min tomtgräns, står det ”sjuka” träd. Vem ansvarar för att ta ned dom, så dom inte hamnar ute i en hårt trafikerad väg? Kommunen eller jag? Dom servar diket innanför min tomtgräns, som dom ”äger” den. Därför borde dom ta ansvaret för träden ochså, menar jag.
 
Fastighetsägaren ansvarar normalt för sina träd. Vägdiken ingår dock ofta i det vägområde som är upplåtet till väghållaren att sköta. Att kommunen sköter diket idag tyder på att så är fallet och då ska också träden i diket skötas.

Tänk också på att fastighetsgränserna på kommunens kartor ofta har en rejäl felmarginal. Det är lantmäteriets markpinnar som gäller. Saknas det sådana får man kolla i avstyckningshandlingar o.dy.
 
Tack för inspel. Får ta detta vidare med kommunen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.