Detta kanske inte är rätt forum, men känner att jag vill ventilera min ilska innan jag ringer Telenor kundtjänst. Brukar finnas kloka personer här som kanske kan kommentera något.
Min mamma är drygt 80 år och hon fick för några år sedan överta en gammal mobiltelefon med knappar (ingen smartphone) av oss barn för att kunna ringa om det skulle behövas. Både hon och vår pappa är helt otekniska och vet inget av dagens teknik. Hon har inget abonnemang utan de åker bussen till en telenorbutik och lämnar telefonen till försäljaren som laddar ett kontantkort åt dem när potten är slut. De har reagerat länge på att potten snabbt tar slut utan att hon ringer speciellt mycket.
Idag när de återigen skulle ladda kontantkortet i en telenorbutik så fick de reda på att det dras 19 kr per dag för att telefonen kopplar upp sig mot satelliter. Det har sannolikt gjort så under lång tid. De är gamla och har inte så bra koll. De vet ju knappt vad satelliter eller internet är för något.
Jag frågar mig hur kan det vara möjligt? Är det någon annan som råkat ut för det? Jag tycker det låter jättekonstigt.
Min mamma är drygt 80 år och hon fick för några år sedan överta en gammal mobiltelefon med knappar (ingen smartphone) av oss barn för att kunna ringa om det skulle behövas. Både hon och vår pappa är helt otekniska och vet inget av dagens teknik. Hon har inget abonnemang utan de åker bussen till en telenorbutik och lämnar telefonen till försäljaren som laddar ett kontantkort åt dem när potten är slut. De har reagerat länge på att potten snabbt tar slut utan att hon ringer speciellt mycket.
Idag när de återigen skulle ladda kontantkortet i en telenorbutik så fick de reda på att det dras 19 kr per dag för att telefonen kopplar upp sig mot satelliter. Det har sannolikt gjort så under lång tid. De är gamla och har inte så bra koll. De vet ju knappt vad satelliter eller internet är för något.
Jag frågar mig hur kan det vara möjligt? Är det någon annan som råkat ut för det? Jag tycker det låter jättekonstigt.
Är nog bara att byta bolag, tyvärr. Finns ju många bolag med kontantkort. Själv har jag ett Telia, som måste fyllas på med minimum 100:- per år, men annars inte kostar något förutom trafiken.
Satelliter?? Vilket nonsens, det är väl ingen satellittelefon.
Anledningen till att kontantkorten tar slut så snabbt är att det 1 månad (vanligtvis) efter påladdning helt plötsligt blir extremt dyrt att ringa. Så är upplägget på alla kontantkort så vitt jag vet. Så det gäller att optimera påladdningsbeloppet så att man laddar oftare än en gång i månaden (men vem orkar hålla på med det om man laddar i butik).
Anledningen till att kontantkorten tar slut så snabbt är att det 1 månad (vanligtvis) efter påladdning helt plötsligt blir extremt dyrt att ringa. Så är upplägget på alla kontantkort så vitt jag vet. Så det gäller att optimera påladdningsbeloppet så att man laddar oftare än en gång i månaden (men vem orkar hålla på med det om man laddar i butik).
Vad är det för satelliter den kopplar upp sig mot?
Skaffa ett ungdomsabbonemag som inte kostar så mycket.
Finns ju massa olika som inte kostar många kronor i månaden o ändå är helt ok.
Rent spontant kommer jag att tänka på tex Hallon för 49kr/mån tex. Tror man kan ringa obegränsat.
Finns något som heter Vimla med har jag för mig.
Finns ju massa olika som inte kostar många kronor i månaden o ändå är helt ok.
Rent spontant kommer jag att tänka på tex Hallon för 49kr/mån tex. Tror man kan ringa obegränsat.
Finns något som heter Vimla med har jag för mig.
Hjälp dem med att skaffa ett abonnemang från hallon eller vimla. Finns smidiga betalningslösningar där så det dras automatiskt varje månad. Måste vara bättre än att de ska vara tvungna att åka till en butik stup i kvarten.
Vi skaffade ett abonnemang åt tjejens farmor från Hallon. Blev en dyrare historia än vad vi trodde då mobilen var tvungen att ha stöd för 3g vilket hennes inte hade (gammal med knappar)F FRS05 skrev:
Jag ser nu att det finns olika konantkortsabonnemang. De har nog blivit pålurade ett "Telenor Rörligt" (Mobilsurf 19 kr/100 MB giltigt (i 1 dygn)). Hur tänker i så fall försäljaren när en gammal tant räcker fram sin 15 år gamla Nokia och vill ladda på sitt kontantkort? Tror han att hon kommer surfa med den?
Och ingen säljare som reagerar när hon flera gånger varje månad kommer tillbaka för att ladda!
Och ingen säljare som reagerar när hon flera gånger varje månad kommer tillbaka för att ladda!
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Gå till tackningskollen.se/pro/ och se vilken operatör som kan leverera till föräldrarna. Annars finns det nyare telefoner om det behövs 4G . Telenor samlar poäng.....