3 844 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Vad är skillnaden mellan en LGA-samfällighet och en samfällighetsförening
Jag blir så förvirrad för under 20 år har jag trott att jag var med i en samfällighetsförening men så är det inte. Det är då en LGA samfällighet. Det kanske kan liknas vid en ideell förening men denna förening kan man inte ansöka om att gå med i utan du är med i den vare sig du vill eller inte. Är det någon som vet vad som är skillnaden och det finns ju styrelser i dem båda och vilka skyldigheter/rättigheter har en styrelse i en LGA samfällighet? Varför skall man istället bilda en samfällighetsförening? Vilka lagar gäller för en LGA-samfällighet? tacksam om någon kan hjälpa mig lite i dessa frågor.
https://backabokillingen.files.word...4llighet-och-samfc3a4llighetsfc3b6rening1.pdf
Vad jag förstår, är en LGA samfällighet en äldre typ av samfällighet, där samfälligheten inte per automatik har förmånsrätt vid obetalda skulder hos ingående fastigheterna.
Dvs, om en medlem inte betalar sina skulder/ går i konkurs har samfälligheten ingen förtur vid utmätningen.
Sedan kan en LGA samfällighet ta betalt på annat sätt än enbart genom andelstal (hyra ut P-platser, laddningsstolpar mm)
Vad jag förstår, är en LGA samfällighet en äldre typ av samfällighet, där samfälligheten inte per automatik har förmånsrätt vid obetalda skulder hos ingående fastigheterna.
Dvs, om en medlem inte betalar sina skulder/ går i konkurs har samfälligheten ingen förtur vid utmätningen.
Sedan kan en LGA samfällighet ta betalt på annat sätt än enbart genom andelstal (hyra ut P-platser, laddningsstolpar mm)
Skillnaden mellan en ny Samfällighet och en gamla gemensamhetsanläggning är att den gamla typen inte lyder under algen om samfälligheter. För dig som medlem innebär det normalt sett ingen praktisk skillnad.
Klicka här för att svara