Sydsvenskan kör just nu en granskning av två missskötta Brf:er i Malmö. De bildades 2008 och har sedan dess har företagen bakom haft en skriving i stadgarna att de har 76% av rösterna i föreningen.

Är det normalt med sådan stadgar vid nybildande av en förening? Det är ju onekligen smidigt för en interimsstyrelse att ha full kontroll.
Vad är egentligen vinsten i detta? Det ryktas att företaget äger en stor del av lägenheterna och hyr ut i andrahand. Jag antar att man i princip har det som ett hyreshus utan att själv vara hyresvärd.

PayWall!

Jag trodde inte att det ens var lagligt att göra så. Artikeln kräver inloggning så jag ser inte detaljerna.

Jag har för mig att även om du äger två lägenheter, så har du bara en röst.

Enligt stadgarna har medlemmen Amun Captital Sweden alltid 76% av rösterna vid en stämma i dessa brfer. Röstetalen går visst att reglera i stadgar.
Trådstarten var mest en allmän fråga om det är normala skrivningar i nya föreningar och vad man kan vinna som företag på att kontrollera en brf? Sen kan man fråga sig om stadgarna verkligen kan ge en enskild medlem all makt i en brf?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.