Vi diskuterar med frun arvsrätt.

Ett scenario.

Alexandra (har en mor och syster i livet) har en make Kalle (har en far och bror i livet). Inga barn finns.
Kalle dör. Hon ärver honom.
Vad händer om hon dör?
Vem ärver henne?
 
Mor och syster.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
E etompau skrev:
Mor och syster.
Får hans pappa o bror inget?

Hur säker är du?
 
A Atom skrev:
Får hans pappa o bror inget?

Hur säker är du?
Där är inget direkt släktskap mellan henne och hennes fd mans far och bror.
Är ingen expert ...så du bör inhämta fler åsikter.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
min gissning är att modern+kalles pappa ärver
t
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Edit: mest struket.
Glömde efterarvet. :surprised:
Se nedanstående för bättre svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
windestal
Hennes mor ärver henne, men Kalles pappa har efterarvsrätt, och ärver alltså Kalle när Alexandra dör.
"Din efterlevande make/maka ärver både ditt giftorättsgods och din enskilda egendom. Gemensamma barn, eller om sådana saknas, dina föräldrar och syskon får vänta på sitt arv till dess din make/maka avlidit. De är vad man kallar efterarvingar. Det innebär att om det finns arvingar i första eller andra arvsklassen ärver den efterlevande din kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Han eller hon har då inte rätt att testamentera bort egendomen, men kan fritt konsumera, ge bort eller sälja den.

Har du inga arvingar i arvsklass ett eller två, ärver den efterlevande din kvarlåtenskap med full äganderätt. Det innebär att dina släktingar i tredje arvsklassen inte får något arv. Utan när din make/maka går bort ärver hans/hennes släktingar allt. Även kvarlåtenskapen efter dig. Om det är tvärtom så att din efterlevande make/maka saknar arvingar kommer familjens kvarlåtenskap att tillfalla dina efterarvingar."
http://www.begr-byra.se/vem-ärver-vad-av-vem
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Då Alexandra ärvt Kalle med efterarvsrätt för hans släktingar delas boet upp när även hon dör. Kvarlåtenskapen som hör till Kalle går till hans släktingar, Alexandras till hennes.

Då inga barn finns ärver föräldrarna hälften var. Då Alexandra bara har en mor kvar i livet går pappans andel vidare till Alexandras syskon. Samma sak med mammans andel om även hon skulle dö före Alexandra.

Motsvarande med hans föräldrar och syskon på Kalles sida.

Alla de här arvsrätterna är dock underordnade testamenten, så det går bra att reglera själv.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
windestal
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då Alexandra ärvt Kalle med efterarvsrätt för hans släktingar delas boet upp när även hon dör. Kvarlåtenskapen som hör till Kalle går till hans släktingar, Alexandras till hennes.
Nja, inte riktigt så. Efterarvet kvotberäknas, så Kalles far+bror får (om det inte fanns enskild egendom osv) hälften av Alexandras tillgångar vid hennes död, hennes mor+syster andra hälften. Har tillgångarna minskat sen Kalle dog, får hans släkt mindre än vad som var hans tillgångar/kvarlåtenskap, har de ökat får de mer. Sen finns det en massa undantag också, men detta är standardfallet.

"En rätt till efterarv innebär att dina släktingar får ut sitt arv när din efterlevande make/maka avlider. Endast personer i första eller andra arvsklassen kan vara efterarvingar. Normalt är efterarvet hälften av samtliga tillgångar som din efterlevande make/maka lämnar efter sig. Innehav av enskild egendom kan dock ha ändrat på detta förhållande. Då kommer dina efterarvingar att ärva den kvotdel som gällde när du gick bort." (Från samma sida som länkats ovan)
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Semantisk skillnad kanske, men vad jag försökte få fram var att Kalles släktingar får arvslotten som blir efter honom när även A dör. Det kan som sagt vara både mer och mindre än hälften beroende på en rad omständigheter.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.