3 619 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Litet företag med vägförening
Och om man driver företag som inte kan bära sina kostnader så finns det väl bara en väg att gå. Det är att höja lönsamheten och det gör man enklast genom att höja priserna på sina tjänster/varor. Att sänka sin andel av dom kostnader man delar med sina grannar är kanske inte rätt väg att gå. Kan man inte höja sina intäkter så att företaget blir lönsamt kanske man ska fundera på om man över huvud taget ska fortsätta med verksamheten
Om jag räknar på antal körningar som vi (vanligt villahushåll) har, ligger vi på mellan 6 och 10 körningar.
Vi har 2 bilar och barn som ska köras till aktiviteter, handla, träna, mm.
En gång vartannat år eller kanske var tredje år behöver vi fylla på kassan för vägen. Alla betalar då ca en tusenlapp kanske 2, så det handlar inte om stora pengar hos oss
Vi har 2 bilar och barn som ska köras till aktiviteter, handla, träna, mm.
En gång vartannat år eller kanske var tredje år behöver vi fylla på kassan för vägen. Alla betalar då ca en tusenlapp kanske 2, så det handlar inte om stora pengar hos oss
Ok. Nä det är ju det man varit lite orolig för att det skulle bli högre kostnader men är det inte mer så är det ju inga problem.harry73 skrev:
Om jag räknar på antal körningar som vi (vanligt villahushåll) har, ligger vi på mellan 6 och 10 körningar.
Vi har 2 bilar och barn som ska köras till aktiviteter, handla, träna, mm.
En gång vartannat år eller kanske var tredje år behöver vi fylla på kassan för vägen. Alla betalar då ca en tusenlapp kanske 2, så det handlar inte om stora pengar hos oss
Redigerat:
Om det handlar om en enskild väg på landet utanför detaljplanelagt område och Lantmäteriet är inblandat, så är tonkilometermetoden det vedertagna sättet att räkna ut andelstal. Vid likartad och samlad bebyggelse med gemensam infart (t.ex. fritidshusområde) används ibland metoden att alla fastigheter får samma andelstal. Några andra metoder känner jag inte till.G Galicie skrev:
Du kanske tänker på reglerna för slitageersättning. De kan bara användas tillfälligt vid nystartad verksamhet i en befintlig förening om verksamhetens varaktighet och omfattning är osäker. Då betalar man för den merkostnad som den extra trafiken genererar.
Verksamhetens tillskott till andelstalet är enkelt att räkna ut om man vet antalet resor. Lantmäteriets schablon för permanentbostad är 2100 ton/år (om det inte har ändrats nyligen) och det motsvarar ca. 4 enkelresor med personbil per dag räknat på årets alla dagar. Varje daghund i verksamheten genererar också fyra resor, d.v.s. lika mycket trafik som din permanentbostad!G Galicie skrev:
Om föreningen har driftbidrag från Trafikverket, så höjs bidraget om man kommer upp i en högre trafikklass. I vårt förening ökade bidraget med 10 % när ett hundpensionat etablerades och trafikmängden ökade 33 % räknat på tonkilometer.D Daniel 109 skrev:
Jodå, om ägaren bedriver näringsverksamhet på fastigheten kan hen göra avdrag för sin andel av föreningens inbetalade moms. Dock inte för den andel som hänför sig till ev. bostad. Man kan begära att få ett momsintyg från föreningen.K Kane skrev:
Vad kostnaden blir beror helt och hållet på föreningens intäkter och kostnader. Du måste dock räkna med att andelstalet blir högt med den verksamhet som du bedriver.G Galicie skrev:
I vår förening är driftkostnaden inkl. avsättning för framtida underhåll av bro, asfalt och diken ca 60 öre / tonkm. Trafikverkets
bidrag motsvarar 40 öre och vi får ta in resterande 20 öre via uttaxering av medlemsavgifter.
Om avgifterna blir höga eller inte har helt att göra med hur många ni är som delar på kostnaderna.
Är ni två på vägen så kommer naturligtvis din andel vara nästan hela vägens slitage. Är ni hundra som delar på vägen blir din andel betydligt lägre även om den är hög i förhållande till andra fastigheter.
Låt nu andelstalen formas fram och se vad det blir. Du kan överklaga beslutet om du anser att andelstalen blivit felaktigt bestämda.
Jag har dock svårt att se varför man inte skulle tillämpa tonkilometermetoden här. Upplever den som väldigt rättvis, man har den andel som ens slitage orsakar.
Läs gärna om tonkilometermetoden här
https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/samfalligheter/tonkm.pdf
Är ni två på vägen så kommer naturligtvis din andel vara nästan hela vägens slitage. Är ni hundra som delar på vägen blir din andel betydligt lägre även om den är hög i förhållande till andra fastigheter.
Låt nu andelstalen formas fram och se vad det blir. Du kan överklaga beslutet om du anser att andelstalen blivit felaktigt bestämda.
Jag har dock svårt att se varför man inte skulle tillämpa tonkilometermetoden här. Upplever den som väldigt rättvis, man har den andel som ens slitage orsakar.
Läs gärna om tonkilometermetoden här
https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/samfalligheter/tonkm.pdf
G Galicie skrev:
Den del av vägkostnaden som avser bostaden får du inte dra av i näringsverksamheten. Men resten får du dra av; momsen som moms och resten som omkostnad.G Galicie skrev:
Klicka här för att svara