Och om man driver företag som inte kan bära sina kostnader så finns det väl bara en väg att gå. Det är att höja lönsamheten och det gör man enklast genom att höja priserna på sina tjänster/varor. Att sänka sin andel av dom kostnader man delar med sina grannar är kanske inte rätt väg att gå. Kan man inte höja sina intäkter så att företaget blir lönsamt kanske man ska fundera på om man över huvud taget ska fortsätta med verksamheten

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Normalpris för kloklippning ligger runt 150 kr, och hunddagis 3000-6000 per månad.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
harry73
Om jag räknar på antal körningar som vi (vanligt villahushåll) har, ligger vi på mellan 6 och 10 körningar.
Vi har 2 bilar och barn som ska köras till aktiviteter, handla, träna, mm.
En gång vartannat år eller kanske var tredje år behöver vi fylla på kassan för vägen. Alla betalar då ca en tusenlapp kanske 2, så det handlar inte om stora pengar hos oss

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Normalpris för kloklippning ligger runt 150 kr, och hunddagis 3000-6000 per månad.
De priserna kanske man betalar i städerna men inte i vår kommun.

harry73 harry73 skrev:
Om jag räknar på antal körningar som vi (vanligt villahushåll) har, ligger vi på mellan 6 och 10 körningar.
Vi har 2 bilar och barn som ska köras till aktiviteter, handla, träna, mm.
En gång vartannat år eller kanske var tredje år behöver vi fylla på kassan för vägen. Alla betalar då ca en tusenlapp kanske 2, så det handlar inte om stora pengar hos oss
Ok. Nä det är ju det man varit lite orolig för att det skulle bli högre kostnader men är det inte mer så är det ju inga problem.

Redigerat:
G Galicie skrev:
Det ska finnas ett annat sätt att kunna räkna på men undrar om någon vet?
Om det handlar om en enskild väg på landet utanför detaljplanelagt område och Lantmäteriet är inblandat, så är tonkilometermetoden det vedertagna sättet att räkna ut andelstal. Vid likartad och samlad bebyggelse med gemensam infart (t.ex. fritidshusområde) används ibland metoden att alla fastigheter får samma andelstal. Några andra metoder känner jag inte till.

Du kanske tänker på reglerna för slitageersättning. De kan bara användas tillfälligt vid nystartad verksamhet i en befintlig förening om verksamhetens varaktighet och omfattning är osäker. Då betalar man för den merkostnad som den extra trafiken genererar.

G Galicie skrev:
Jag bor på samma tomt och har då 2200 ton/år på mitt bostadshus
Verksamhetens tillskott till andelstalet är enkelt att räkna ut om man vet antalet resor. Lantmäteriets schablon för permanentbostad är 2100 ton/år (om det inte har ändrats nyligen) och det motsvarar ca. 4 enkelresor med personbil per dag räknat på årets alla dagar. Varje daghund i verksamheten genererar också fyra resor, d.v.s. lika mycket trafik som din permanentbostad!

D Daniel 109 skrev:
Jag tror att vägföreningen kan få bidrag för den typen av trafik.
Om föreningen har driftbidrag från Trafikverket, så höjs bidraget om man kommer upp i en högre trafikklass. I vårt förening ökade bidraget med 10 % när ett hundpensionat etablerades och trafikmängden ökade 33 % räknat på tonkilometer.

K Kane skrev:
Du kan inte dra av momsen då vägföreningar normalt inte är momspliktiga
Jodå, om ägaren bedriver näringsverksamhet på fastigheten kan hen göra avdrag för sin andel av föreningens inbetalade moms. Dock inte för den andel som hänför sig till ev. bostad. Man kan begära att få ett momsintyg från föreningen.

G Galicie skrev:
Ok. Nä det är ju det man varit lite orolig för att det skulle bli högre kostnader men är det inre mer så är det ju inga problem.
Vad kostnaden blir beror helt och hållet på föreningens intäkter och kostnader. Du måste dock räkna med att andelstalet blir högt med den verksamhet som du bedriver.

I vår förening är driftkostnaden inkl. avsättning för framtida underhåll av bro, asfalt och diken ca 60 öre / tonkm. Trafikverkets
bidrag motsvarar 40 öre och vi får ta in resterande 20 öre via uttaxering av medlemsavgifter.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Om avgifterna blir höga eller inte har helt att göra med hur många ni är som delar på kostnaderna.
Är ni två på vägen så kommer naturligtvis din andel vara nästan hela vägens slitage. Är ni hundra som delar på vägen blir din andel betydligt lägre även om den är hög i förhållande till andra fastigheter.

Låt nu andelstalen formas fram och se vad det blir. Du kan överklaga beslutet om du anser att andelstalen blivit felaktigt bestämda.

Jag har dock svårt att se varför man inte skulle tillämpa tonkilometermetoden här. Upplever den som väldigt rättvis, man har den andel som ens slitage orsakar.

Läs gärna om tonkilometermetoden här
https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/samfalligheter/tonkm.pdf

• Gilla
harry73
  • Laddar…
C
G Galicie skrev:
Jag bor på samma tomt och har då 2200 ton/år på mitt bostadshus.
G Galicie skrev:
Kostnaden får jag dra av men antar att det bara handlar om momsen.
Den del av vägkostnaden som avser bostaden får du inte dra av i näringsverksamheten. Men resten får du dra av; momsen som moms och resten som omkostnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.