16 437 läst ·
55 svar
16k läst
55 svar
Kan jag stänga av grannens vatten?
Det är ju inte riktigt hållbart att bara borra djupare och pumpa på. Det är ett problem som måste lösas på större områden än enskilda fastigheter. Men någon sådan reglering finns inte i dag.
Va bra då kan jag bara borra på utan hänsyn till mina grannar! Bar det nu är enligt vattenslangen.harry73 skrev:
Jag förstår att du helst vill att jag hänvisar till en lagparagraf som säger att grannarna inte få ta ut så mycket att din brunn sinar, eller att äldre brunnar har företräde över nyare brunnar, men den lagparagrafen finns inte.
Det skulle också ha väldigt konstiga och negativa konsekvenser, där en fastighet med äldre brunn med otillräckligt djup skulle hindra hela grannskapet från att ta ut vattnet som faktiskt finns (men på lite större djup).
Eftersom detta inte är reglerat så som du hoppades behöver du ta eget ansvar över ditt eget vatten. Finns vattnet på större djup, ska de ta det därifrån (även om det innebär att du behöver borra ett nytt hål).
Jo vattenslangen måste ju räcka ner till pumpen.
Det är Miljöbalken som gäller. Vattenlagen finns inte.
Börja misstänka "trollvarning" i tråden. TS är ny har gjort 11 inlägg har fått svar om vad som kan göras och svarar inte på önskemål om komplettering av information utan är mera intresserad av att argumentera.
Bara förslag smaken försvinner ganska fortJ jojo123 skrev:
Vet du om vattenytan i grannens hål står över botten i ditt hål? I så fall verkar det vara tillrinningen som inte fungerar hos dig.
Om du vet att det inte är tillrinningen till just ditt hål som fungerar dåligt utan att grundvattenytan i området faktiskt ligger under botten har du 2 möjligheter:
På grund av skillnaden i uttag blir det inte samma situation. Du har anledning att borra djupare än grannen just för att få företräde framför grannens stora uttag. Grannen har dock inte anledning att borra djupare än dig enbart för att få företräde framför ditt i hans sammanhang försumbara uttag. Däremot kan grannen ha anledning att borra djupare än han har nu bara för att komma åt mer vatten.A Anläggar´n skrev:
Om du vet att det inte är tillrinningen till just ditt hål som fungerar dåligt utan att grundvattenytan i området faktiskt ligger under botten har du 2 möjligheter:
- Borra djupare än grannen. Hur mycket djupare beror på vad det kostar och ifall du tror att han själv snart kommer att borra djupare.
- Vill du inte börja borra i kapp med grannen får du försöka ordna gemensam vattentäkt. Så länge grannen fortfarande har gott om vatten i sitt hål kan ni använda det. Om det riskerar att sina får ni borra djupare tillsammans. Ansök om gemensamhetsanläggning om ni inte tror er kunna lösa det ändå.
Klicka här för att svara