En lång historia kort, min farmor och farfar är till åren och börjar bli lite som gamla blir. De har två barn, min pappa och hans syster. Min pappa o den sidan bor ca 20 mil ifrån dem medans pappas syster fortfarande bor kvar på samma ort. Då blir det naturligt att pappas syster är den som är där och hjälper den med dagliga sysslor och handling osv. Till saken hör att pappas syster vart förtidspensionerad för 15+år sen och har av de skälen haft lite svårt med ekonomin. Farmor och farfar har emellertid väldigt mycket pengar sparade (för att vara vanliga arbetarklass människor ) nu har vi märkt att pappas syster börjat ”utnyttja ” deras tillstånd och behov av hennes hjälp genom att börja låna pengar av dem hit och dit. Det är väl okej det är deras pengar de gör va de vill med dem. Men till saken hör att för två år sen sålde farmor o farfar sin sommarstuga som tanken va att att jag och min pappa skulle köpa av dem för en okej summa , men då kände min penga suga faster att hon skulle förlora på den dealen eftersom vi kunde rusta upp stugan och sen sälja dyrare sa hon än den halvan hon skulle få om vi köpte den av farmor. Så för att bevara släkt främjan så släppte ja o pappa det och stugan såldes via mäklare till någon annan. Nu så har det kommit fram att för en månad sen så behövde fasters ena dotter en lägenhet , då går faster och ”lånar ” 850 000 av farmor till sin dotter . De är 80+ och att de skulle betala av en krona på det ”lånet ” innan de dör är bara att glömma. Finns de något sätt att stoppa detta? Eller att på nåt sätt få med det i dödsboet att pappa och faster delar lika minus pengarna faster redan tagit.Är tydligt att faster dränerar dem på alla deras besparingar medans hon kan. Känns så jävla elakt och fult ,

• Ledsen
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
dicliff och 8 till
  • Laddar…
Om det beräknas finnas minst 850.000:- kvar vid framtida arv, så försök få lånet registrerat nu som förtida arv till din faster. Då kommer lånet att räknas av vid arvsskiftet.

• Gilla
Ankan77 och 6 till
  • Laddar…
Okej ska säga det till farsan, vart gör man sånt ?

Vill gärna förtydliga att de inte handlar om att ”vi” vill ha pengarna istället, utan Tkr inte att min fasters fula och fräcka metoder ska resultera i att hon har mer eller mindre förskingrat ut 1-2 miljoner av dem.

• Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
C
Ett lån är väl ett lån och följer med som en tillgång i ett framtida dödsbo? Därmed kan ju inte själva lånet i sig vara ett förtida arv.
Arvingarna får sedan i första hand räkna av skulden mot fasters andel av arvet, och i andra hand ta över fordran.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Ja faster la ju upp de som att hon skulle ”låna” men alla vet ju att de bara handla om att få pengarna innan de försvinner och allt kommer delas mellan henne o min far. de kommer inte betala tillbaka till farmor av de där pengarna de kan ja svära på. Samt vill ja se den betal planen hur hon tänkt betala tillbaka 850k på kanske 5 år dom har kvar i livet när hon själv brukar ta några hundra lappar av dem varje vecka för att ha råd köpa mat för. Tkr de är så jäkla fult att utnyttja att de blivit lite glömska o gaggiga o mjölka pengar.

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
En god man kanske vore på sin plats?:)

• Gilla
matsgran och 3 till
  • Laddar…
Ja nämnde de till farsan , problemet är att farmor som är den piggare av de två är otroligt envis och litar inte på tex hemhjälp med farfar som har demens . Då hela världen består av tjuvar o banditer :crysmile: så försöka intala henne att de vore en bra ide att någon höll i hennes pengar :sweat: Och när hennes dotter frågar om tex detta, att låna 850k så kopplar hon inte att de pengarna kunde hon lika gärna slängt i sjön för de kommer ju aldrig tillbaka till henne igen även om säkert tror de. De som gör de hela mer sorligt att se är att faster som sagt haft kass ekonomi o försökt låna eller få pengar i flera år fått nej av farmor för hon ville inte bara ge henne pengar utan motprestation , prata mkt med min pappa om detta för flera år sen att de var jobbigt att faster skulle ha pengar hela tiden. Men nu när båda är risiga så passar faster på att snika åt sej så mycket hon kan. Och lyckas tyvärr

• Ledsen
TCG och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ett lån är väl ett lån och följer med som en tillgång i ett framtida dödsbo? Därmed kan ju inte själva lånet i sig vara ett förtida arv.
Arvingarna får sedan i första hand räkna av skulden mot fasters andel av arvet, och i andra hand ta över fordran.
Det förutsätter ju att det upprättats korrekta papper och överenskommits om löptid, ränta, betalningar osv. Annars är ju risken stor att pengarna försvinner ut i det blå.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
C
Fotografen Fotografen skrev:
Det förutsätter ju att det upprättats korrekta papper och överenskommits om löptid, ränta, betalningar osv. Annars är ju risken stor att pengarna försvinner ut i det blå.
Visst, det ligger ju i arvingarnas intresse (dock inte under deras kontroll) att denna transaktion blir ordentligt dokumenterad vare sig det rör sig om en gåva eller ett lån. Men man kan ju inte registrera ett gåvobrev om det rör sig om ett lån som skall återbetalas och eventuellt betalas ränta på.

Lånet försvinner inte bara för att någon part avlider. Det ska regleras oavsett. Bäst att få lånet nedtecknat, det underlättar. Om inget skrivs och fastern senare krånglar och påstår att det inte alls var lån utan gåva så hamnar hon snarare i sämre sits, en gåva från gamla föräldrar skulle vid en prövning lätt tolkas som förskott på arv.

Kort sagt, antingen har faster skulder till dödsboet eller fått förskott på arvet.

• Gilla
DakerScania och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
P Patzie skrev:
Då blir det naturligt att pappas syster är den som är där och hjälper den med dagliga sysslor och handling osv.
Systern kanske tycker att hennes arbete borde avlönas. Speciellt med tanke på att hennes bror inte gör ett jota. Alternativet är att din far flyttar "hem" igen och övertar marktjänsten, men det kanske han inte är så pigg på?
Går det att få gamlingarna att skriva på ett intyg att systern lånat pengarna?

• Gilla
  • Wow
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Vill gärna förtydliga att de inte handlar om att ”vi” vill ha pengarna istället, utan Tkr inte att min fasters fula och fräcka metoder ska resultera i att hon har mer eller mindre förskingrat ut 1-2 miljoner av dem.
Gåvor som man ger sent i livet kan tolkas/likställas som förtida arv. Att hon däremot får mindre summor som gåvor när hon handlar och hjälper dem etc kan man inte göra så mycket åt. Sedan får ni nog bestämma er då du påstår att hon har mer eller mindre förskingrat 1-2 miljoner.

Men förstår hur du känner det. Då jag nyligen själv blev nekad ett förtida arv. Då en av oss bröder fick enskilt ta över ett sommarställe då mor inte ville att det skulle delas ut några pengar.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Systern kanske tycker att hennes arbete borde avlönas. Speciellt med tanke på att hennes bror inte gör ett jota. Alternativet är att din far flyttar "hem" igen och övertar marktjänsten, men det kanske han inte är så pigg på?
Går det att få gamlingarna att skriva på ett intyg att systern lånat pengarna?
Absolut ska hon få något för att hon ställer upp inget snack om den saken de är bara bra att hon finns för dom där. Så att hon får/tar lite pengar av dem då och då de spelar ingen roll i sammanhanget, det är mer att det började med ett finger och gått över till hela handen när hon släpar me dom till banken för att föra över 850k då är de inte lite lön för att hjälpa laga mat längre. Sen att min far inte gör ett jota stämmer inte heller han är nog där i princip varje helg han kan och hjälper dem med bilar,huset osv , mer att han inte är där på daglig basis och kan hjälpa till med hushålls sysslor pga avståndet. Han skulle sätta sig och prata lite med farmor om detta så vi får se hur de går. Men dom är lite svåra att nå helt nu för tiden.

S Sir Duke skrev:
Lånet försvinner inte bara för att någon part avlider. Det ska regleras oavsett. Bäst att få lånet nedtecknat, det underlättar. Om inget skrivs och fastern senare krånglar och påstår att det inte alls var lån utan gåva så hamnar hon snarare i sämre sits, en gåva från gamla föräldrar skulle vid en prövning lätt tolkas som förskott på arv.

Kort sagt, antingen har faster skulder till dödsboet eller fått förskott på arvet.
Hur tecknar man sånt i efterhand isåfall? För här va de ju ungefär som: kan ja låna en 100 te snus? Hon släpa bara ner farmor till banken o gjorde överföringen så de ända papper som finns är väl bara överföringen på kontot, skrevs ju inget officiellt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.