Vi sålde vårt hus 1/7-19. Värmesystemet består av elpanna från -07, dockad luftvattenpump Installerad 08-09. Allt fungerade klockrent innan. Dom nya ägarna fick problem redan i augusti med lvvp med fel som vi aldrig haft. Felsökning har gjordes några gånger, utan att felets hittats (inkompetenta kyltekniker). I november anlitade dom en som kunde, det visades att kylmediet börjar läcka, lågt tryck. En reparation som skulle kosta 10’-12’tusen, dom avböjde. Nu vill ägarna stämma oss om vi inte betalar reparationen. Allt fungerade vid tillträdet. Bör vi betala dom ? Dom hävdar ”dolt fel”. Kan dom stämma oss ?
Roffe
 
R RolfoHelena skrev:
Vi sålde vårt hus 1/7-19. Värmesystemet består av elpanna från -07, dockad luftvattenpump Installerad 08-09. Allt fungerade klockrent innan. Dom nya ägarna fick problem redan i augusti med lvvp med fel som vi aldrig haft. Felsökning har gjordes några gånger, utan att felets hittats (inkompetenta kyltekniker). I november anlitade dom en som kunde, det visades att kylmediet börjar läcka, lågt tryck. En reparation som skulle kosta 10’-12’tusen, dom avböjde. Nu vill ägarna stämma oss om vi inte betalar reparationen. Allt fungerade vid tillträdet. Bör vi betala dom ? Dom hävdar ”dolt fel”. Kan dom stämma oss ?
Roffe
Det är inte ett dolt fel och inte heller ert fel. Säg nej snällt och ta det helt lugnt.
 
  • Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
Låt de stämma om de vill det, det är för dem det kommer att kosta.
Risken för er är ganska exakt noll, så avböj erbjudandet om att betala deras renovering.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
Saker går sönder i ett hus. Inget konstigt med det. De har inget för att stämma er.
Det hade varit en annan sak om ni hade vetat om felet men hållt tyst om det. Nu gick den ju sönder i deras ägo.
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
D09
Beloppet borde väl medföra att det isåfall går under ”småmål” dvs under halvt basbelopp.

Ni borde då inte riskera att behöva betala motpartens rättegångskostnader om jag inte minns fel.

kolla om ni inte via fackförbund/ villaägare etc har x antal timmar med jurist som ingår. Kanske läge att bolla lite där då.

Har ni något underlag på att enheten fungerade korrekt när ni lämnade över fastigheten?
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
S
Säg bara till dom att dom får betala sina egna renoveringar, det ligger knappast på dig att göra.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
Läs gärna denna tråd som behandlar ett fall där köpare reklamerar vad man tycker är ett fel.

https://www.byggahus.se/forum/threads/dolt-fel-uterum.376692/

Det korta svaret är nej, ni ska inget betala. Köparen hade möjlighet att bedöma skicket före sitt köp och det ställs höga krav för att det ska anses vara ett ersättningsberättigat fel.
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Om ett över tio år gammalt värmesystem fungerar vid tillträde har de inget case över huvud taget.
Om det hade börjat trassla mellan kontraktskrivning och tillträde, hade ni antagligen inte heller behövt stå för det, såvida det inte behövdes för att undvika skador på huset pga värmebrist, men nu var ju tillträdet i juli.
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Som sagt, det fungerade vid tillträde och är inte ett dolt fel på en halvgammal värmepump där dessa fel kan förväntas uppstå så dom har verkligen inget case.

Berätta för dom att dom får stå för sina egna renoveringar och att ni inte tänker betala då det inte är ert ansvar
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Som sagt, det fungerade vid tillträde och är inte ett dolt fel på en halvgammal värmepump där dessa fel kan förväntas uppstå så dom har verkligen inget case.

Berätta för dom att dom får stå för sina egna renoveringar och att ni inte tänker betala då det inte är ert ansvar
Säg endast att ni bestrider alla krav.
Inget mer. Ger de sig inte, skriv ett rekommenderat brev. Mail kan dock duga som svar.

inga Utlägg om att det är ett gammalt värmesystem och man kan förvänta sig fel på detta osv. Det ger bara vatten på kvarnen och skulle de mot all förmodan gå vidare med en stämning kan det vara argument för deras sak.
I praktiken är det som alla skriver, det kan man vänta sig av ett så gammalt system.

Men det är upp till dem att bevisa det inte är normalt.
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Beloppet borde väl medföra att det isåfall går under ”småmål” dvs under halvt basbelopp.

Ni borde då inte riskera att behöva betala motpartens rättegångskostnader om jag inte minns fel.

kolla om ni inte via fackförbund/ villaägare etc har x antal timmar med jurist som ingår. Kanske läge att bolla lite där då.

Har ni något underlag på att enheten fungerade korrekt när ni lämnade över fastigheten?
Nä, men dom hade inte haft riktig värme eller vv då. Och det borde dom ha märkt.
 
D09
R RolfoHelena skrev:
Nä, men dom hade inte haft riktig värme eller vv då. Och det borde dom ha märkt.
det borde väl kunna utläsas av elförbrukningen när det dippar kanske?
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Tänk vad fantastiskt om man kunde köpa ett hus och så fort något gick sönder kunde man bara ta kontakt med dom föregående ägarna och be dom betala! Hade varit fantastiskt praktiskt....

Tyvärr är det inte så smidigt! ;) så nej, ni behöver inte betala för något som fungerade vid tillträde.

Kan dom däremot bevisa att det var sönder vid tillträde är det en annan sak.
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Tackar för alla bra och kloka svar. Det lutar åt att vi skriver och avböjer deras krav.
 
Det borde vara obligatoriskt med en husägarskola innan man får köpa hus. Punkt 1: det kosta på att ha ett hus, lär dig hur du reparerar & renoverar eller var beredd att betala för att få hjälp (alternativt skaffa händiga kompisar som du vårdar ömt). Punkt 2: Lär dig ta ansvar, ditt hus =ditt ansvar. Punkt 3: Gå till punkt 1.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.