19 466 läst ·
38 svar
19k läst
38 svar
Vad har jag för rättigheter mot kommunen
Det 30 träden står på vår tomtmark. Dock tror jag att om man tar bort allmänningen så kommer djurlivet att försvinna till stor del ändå. Har bara drygt 1500 m2 tomt.
Så det ska inte få finnas oaser för djur/växtliv då i förorter?
Det är inte direkt Sergels torg vi pratar om. Min familj har landställe mitt ute iskogen med en mil till närmsta granne i Mellansverige. Det är tokdött på djur/fågelliv i jämförelse..
Men det som stör mig mest är alltså förfarandet att man skickar ut en karta där man ritar in en väg över villatomter. Inget ytterliggare förtydligande på vad det innebär....
Så det ska inte få finnas oaser för djur/växtliv då i förorter?
Det är inte direkt Sergels torg vi pratar om. Min familj har landställe mitt ute iskogen med en mil till närmsta granne i Mellansverige. Det är tokdött på djur/fågelliv i jämförelse..
Men det som stör mig mest är alltså förfarandet att man skickar ut en karta där man ritar in en väg över villatomter. Inget ytterliggare förtydligande på vad det innebär....
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 268 inlägg
Naturligtvis ska ni få tillgång till ett ordentligt beslut med överklagandetider. Frågan är dock om kommunen kommit så långt.
Som sagts tidigare är dock bästa tiden att påverka medan detaljplanen tas fram eller ställs ut för samråd. Kontakta plan- och byggavdelningen och fråga hur tidplanen ser ut.
Som sagts tidigare är dock bästa tiden att påverka medan detaljplanen tas fram eller ställs ut för samråd. Kontakta plan- och byggavdelningen och fråga hur tidplanen ser ut.
Usch. Har också köpt och jag fruktar bara en sak även om allt kring hus är nytt för mig och det är kommunen. Detta är dessutom Kungälvs Kommun och dom ska vara kända för att vara vidriga. Dom lyssnar inte på småhusägare när något beslut ska tas som påverkar dom. Och kommer man i konflikt med dom så får man förbereda sig på en lång och jobbigt fight. Ja man får hoppaa att man aldrig behöver ha att göra med kommunen helt enkelt.. :/
Tyvärr är min erfarenhet av kommunens hörsamhet inför planerade projekt väldigt dålig. Har kommunen väl fått för sig något, driver de detta stenhårt, vad invånare än säger. Detta gäller både den kommun jag bor i och ett par kringliggande kommuner, som vid vissa samarbeten alltid fått som de velat. Det gäller bl.a. vindkraftsparker och stora elledningsgator (heter det så?), där närboende och fastighetsägare där kommunen exproprierat, inte haft ett dugg att säga till om. Kommunen har väldigt stor makt, ibland alltför stor i förhållande till sin kunskap och förmåga till objektivitet.
Jo, den kommunen är odräglig. Räkna med att de kör över dig i varenda fråga utan sakliga argument! Är själv drabbad av deras VA-utbyggnad...G MrGlad8 skrev:Usch. Har också köpt och jag fruktar bara en sak även om allt kring hus är nytt för mig och det är kommunen. Detta är dessutom Kungälvs Kommun och dom ska vara kända för att vara vidriga. Dom lyssnar inte på småhusägare när något beslut ska tas som påverkar dom. Och kommer man i konflikt med dom så får man förbereda sig på en lång och jobbigt fight. Ja man får hoppaa att man aldrig behöver ha att göra med kommunen helt enkelt.. :/
Tillbaka till trådskaparens dilemma: Enträgenhet och saklighet är det enda som biter. Mjuka värden bryr sig inte kommunen om, utan du måste hitta stöd i miljölagar eller annat som du kan använda som slagträ.
Sedan så verkar det som om den delen av din tomt som de vill ta över inte används av dig. Här kan man jävlas med kommunen också, varför inte skynda dig att bygga en Attefallare som blockerar deras tänkta väg? De kan inte hindra dig och det kommer att ställa till det för kommunen. Man behöver inte ansluta VA i den... ;-)
För det första så är kommunen samma sak som alla invånare i kommunen. Vi alla är vår egen kommun och vi väljer våra företrädare. Tycker man att de som företräder en i den representativa demokratin gör ett dåligt jobb så står det var och en fritt att ansluta sig ett parti och kandidera själv, alternativt att bilda ett nytt parti. Sedan har vi tjänstemän som är experter på sina ämnen, jag tycker de gör ett bra jobb allt som oftast.pacman42 skrev:
En tredje sak är det som jag citerar ovan. När det gäller all form av planarbete så är det en lagstyrd verksamhet. Byggnämnderna fattar myndighetsbeslut som är baserade på våra lagar. Sedan finns det såklart ett mått av politik i det hela när det gäller att ta nya översiktsplaner med mera. Men ja, de som tar besluten följer lagarna och de är sakliga. Allt annat vore att öppna för godtycke, nepotism och mutor.
Problemet är att man inte alls följer lagarna. Man gör sin egen tolkning av lagarna, den är gjord av icke politiskt tillsatta tjänstemän. Inte förrän deras tolkning av lagarna ifrågasätts kan man få till en dialog, jag (tillsammans med andra) har fått min kommun att ändra sig flera gånger. Precis som jag på mitt arbete försöker hitta den enklaste vägen framåt så försöker tjänstemännen att göra detsamma. Detta leder till ett paragrafrytteri utan sans. Man ändrar sig inte förrän det finns ett prejudicerande beslut på högre nivå, eller att man blivit överbevisad (vilket är orsaken till att jag m.fl. lyckats få tjänstemän i min kommun att ändra sig - vi var nästintill tvungna att förnedra tjänstemannen vid ett tillfälle, han räddades av en närvarande politiker som insåg vartåt det barkade och politikern lovade ett omtag som ledde till ett förändrat beslut).R Rojo72 skrev:För det första så är kommunen samma sak som alla invånare i kommunen. Vi alla är vår egen kommun och vi väljer våra företrädare. Tycker man att de som företräder en i den representativa demokratin gör ett dåligt jobb så står det var och en fritt att ansluta sig ett parti och kandidera själv, alternativt att bilda ett nytt parti. Sedan har vi tjänstemän som är experter på sina ämnen, jag tycker de gör ett bra jobb allt som oftast.
En tredje sak är det som jag citerar ovan. När det gäller all form av planarbete så är det en lagstyrd verksamhet. Byggnämnderna fattar myndighetsbeslut som är baserade på våra lagar. Sedan finns det såklart ett mått av politik i det hela när det gäller att ta nya översiktsplaner med mera. Men ja, de som tar besluten följer lagarna och de är sakliga. Allt annat vore att öppna för godtycke, nepotism och mutor.
Det är ytterst sällan som politikerna ifrågasätter tjänstemännens beslut och förslag i mindre frågor, de har fullt upp med de stora penseldragen. Detta leder till en tjänstemannastyrning som ofta drabbar den lilla människan.
Riktigt jobbigt blir det när det är kommunägda företag som driver frågor, då blir det ytterligare ett lager mellan beslut och den lilla människan. Detta är väldigt tydligt där exempelvis energibolag gång efter gång överklagar när de nekas bygga vindkraftverk. Och politikerna svär sig fria...
När det gäller TS fråga, så kanske en dialog direkt med politikerna skulle kunna vara behjälplig? De är ofta (men inte alltid) mycket mänskligare än tjänstemännen...
Jag ska gå på mötet. Kan bli intressant att höra vad de säger. Tack för alla kommentarer så här långt.
Dubbelkollade också gällande detaljplan och den är från 1954.. alltså ingen ändring än.
En liten parantes som jag tycker är lite intressant i sammanhanget ang detaljplanen är att vi hade en stor villatomt på gatan som styckades upp innan försäljning för drygt 1 år sedan.
Denna tomtköpare sökte bygglov på att bygga en villa med uthyrningsdel med rätt så rejält avvikande mot gällande detaljplan. Alla närliggande grannar motsatte sig detta, och som jag förstår så är det i detta läge kutym att man ger avslag. Ändå släppte man igenom bygglovet trots skarpa protester och idag står alltså huset på plats..
Men iallafall. Jag ska se till att gå på mötet...Man kanske ska försöka öppna för att köpa loss delar av tomten däruppe.?
En liten parantes som jag tycker är lite intressant i sammanhanget ang detaljplanen är att vi hade en stor villatomt på gatan som styckades upp innan försäljning för drygt 1 år sedan.
Denna tomtköpare sökte bygglov på att bygga en villa med uthyrningsdel med rätt så rejält avvikande mot gällande detaljplan. Alla närliggande grannar motsatte sig detta, och som jag förstår så är det i detta läge kutym att man ger avslag. Ändå släppte man igenom bygglovet trots skarpa protester och idag står alltså huset på plats..
Men iallafall. Jag ska se till att gå på mötet...Man kanske ska försöka öppna för att köpa loss delar av tomten däruppe.?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden