3 553 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Tolka servitut kring utdömt avlopp
Hej, skulle behöva lite råd kring vårt enskilda avlopp på landsbygden.
Idag ser anläggningen ut som såhär: Slamavskiljaren (kallad brunn) ligger på min mark, fördelningsbrunn samt infiltration (också kallad brunn) ligger på grannens. Grannens avlopp går till slamavskiljaren med 1m rör på min mark.
Vi har samma text i bådas officialservitut:
Rätt att behålla, förnya och underhålla avloppsbrunn och ledning i ungefärlig sträckning.
Tämligen glasklart alltså.
Nu till det som är mindre glasklart, infiltrationen är väldigt gammal och har enligt grannen luktat emellanåt, det är ett sällan använt fritidshus. Nu när jag tänker efter kanske det också är glasklart - grannen borde ha gjort om infiltrationen för länge sedan? Värt att notera: kommunen har aldrig känt till denna anläggning alls, när vi flyttade in sa de att "va finns det avlopp där?"
Nästa steg och det som är aktuellt. Slamavskiljaren ligger som sagt på min mark, det är jag som står som ägare och sköter tömningen, fakturorna alltså. Nu är anläggningen utdömd då det bara är 2-kammar och uråldrig infiltration. I en enkel värld som vi kallar scenario 1 hade jag och grannen delat på kostnaden för en anläggning för två hushåll, punkt. Servituten ligger oförändrade.
I scenario 2 byter jag avskiljare och infiltration i stort sett rakt av, till en anläggning för ett hushåll. Jag säger självklart gäller servitut, välkommen att använda min avskiljare...APPAPP det får ni inte för kommunen då anläggningen är underdimensionerad.
I scenario 3 gräver jag bort avskiljaren, flyttar ett par meter och installerar något helt annat (svårt på min lilla tomt men säkert möjligt). Då upphör servitut att gälla, tror jag?
En tvist på hela saken är att vattentäkten idag ligger för nära infiltrationen så ny infiltration/reningsverk/bädd på burk vad det nu blir, måste flyttas minst 10-15 meter
Oerhört tacksam för synpunkter, tips och råd främst kring scenario 2. Givetvis är scenario 1 att föredra alla dar i veckan.
Jag har givetvis kontakt med kommunen som ska komma ut i nästa vecka och tycka till lite.
Idag ser anläggningen ut som såhär: Slamavskiljaren (kallad brunn) ligger på min mark, fördelningsbrunn samt infiltration (också kallad brunn) ligger på grannens. Grannens avlopp går till slamavskiljaren med 1m rör på min mark.
Vi har samma text i bådas officialservitut:
Rätt att behålla, förnya och underhålla avloppsbrunn och ledning i ungefärlig sträckning.
Tämligen glasklart alltså.
Nu till det som är mindre glasklart, infiltrationen är väldigt gammal och har enligt grannen luktat emellanåt, det är ett sällan använt fritidshus. Nu när jag tänker efter kanske det också är glasklart - grannen borde ha gjort om infiltrationen för länge sedan? Värt att notera: kommunen har aldrig känt till denna anläggning alls, när vi flyttade in sa de att "va finns det avlopp där?"
Nästa steg och det som är aktuellt. Slamavskiljaren ligger som sagt på min mark, det är jag som står som ägare och sköter tömningen, fakturorna alltså. Nu är anläggningen utdömd då det bara är 2-kammar och uråldrig infiltration. I en enkel värld som vi kallar scenario 1 hade jag och grannen delat på kostnaden för en anläggning för två hushåll, punkt. Servituten ligger oförändrade.
I scenario 2 byter jag avskiljare och infiltration i stort sett rakt av, till en anläggning för ett hushåll. Jag säger självklart gäller servitut, välkommen att använda min avskiljare...APPAPP det får ni inte för kommunen då anläggningen är underdimensionerad.
I scenario 3 gräver jag bort avskiljaren, flyttar ett par meter och installerar något helt annat (svårt på min lilla tomt men säkert möjligt). Då upphör servitut att gälla, tror jag?
En tvist på hela saken är att vattentäkten idag ligger för nära infiltrationen så ny infiltration/reningsverk/bädd på burk vad det nu blir, måste flyttas minst 10-15 meter
Oerhört tacksam för synpunkter, tips och råd främst kring scenario 2. Givetvis är scenario 1 att föredra alla dar i veckan.
Jag har givetvis kontakt med kommunen som ska komma ut i nästa vecka och tycka till lite.
Servitutet upphör ju inte gälla i scenario 3. Grannen har fortfarande rätt att behålla, förnya och underhålla din avskiljare. Så du kan ju inte gräva bort avskiljaren. Men om du gör en egen anläggning vid sidan av får han stå för alla kostnader för den befintliga avskiljaren, dvs i detta fallet en ny anläggning då den är utdömd.
Finns det något som hindrar grannen att göra en anläggning på egen tomt?
Hm ja i och för sig, jag måste låta den gamla ligga kvar för servitutet men han får inte per automatik rätt att nyttja min nya avskiljare.K kindvall skrev:Servitutet upphör ju inte gälla i scenario 3. Grannen har fortfarande rätt att behålla, förnya och underhålla din avskiljare. Så du kan ju inte gräva bort avskiljaren. Men om du gör en egen anläggning vid sidan av får han stå för alla kostnader för den befintliga avskiljaren, dvs i detta fallet en ny anläggning då den är utdömd.
Däremot får han ändå inte använda den gamla avskiljaren för kommunen.
Grannen har 5 hektar runt mina 980kvm så där finns plats för honom, det handlar nog mest om lust att spendera pengar på ett fritidshus de sällan använder.
Nej, men han har rätt att ersätta den.
Ni får bestämma er. Antingen fortsätter ni att dela på avloppsanläggning och då ska den dimensioneras för 10PE och ni delar på kostnaden för nyanläggandet. Det gamla servitutet bibehålls. Kommunen gillar sådana här delade lösningar. En fördel för dig kan vara att grannen har mycket mark så att det finns någonstans att släppa ut ditt renade avloppsvatten. Även en annan lösning är traditionell infiltration kräver ju mark som kan ta emot vattnet.
Eller så kommer ni överens om att gå skiljda vägar och anlägger varsin avloppsanläggning för 5PE. Då är det väl enklast om grannen flyttar sig över på sin egen mark även om den har servitutsrätt att återanvända ungefärlig dragning av ledningar och brunn på din mark. Duy har ju också formellt rätt att använda mark ioch infiltrationen på grannens mark. Även om ni går skiljda vägar låter det således som att ni behöver samordna nyanläggandet så att båda era anläggningar får plats.
Den gamla anläggningen kommer ni oavsett att sluta använda. Tids nog får ni ett förbud utfärdat mot kommunen och följer du eller din granne inte det så kommer kommunen gå in med stigande viten mot respektive part tills ni båda kopplar bort er från den gamla anläggningen.
Eller så kommer ni överens om att gå skiljda vägar och anlägger varsin avloppsanläggning för 5PE. Då är det väl enklast om grannen flyttar sig över på sin egen mark även om den har servitutsrätt att återanvända ungefärlig dragning av ledningar och brunn på din mark. Duy har ju också formellt rätt att använda mark ioch infiltrationen på grannens mark. Även om ni går skiljda vägar låter det således som att ni behöver samordna nyanläggandet så att båda era anläggningar får plats.
Den gamla anläggningen kommer ni oavsett att sluta använda. Tids nog får ni ett förbud utfärdat mot kommunen och följer du eller din granne inte det så kommer kommunen gå in med stigande viten mot respektive part tills ni båda kopplar bort er från den gamla anläggningen.
Har ni en permanentbostad och grannen fritidshuset eller tvärt om?
Om det är ni som har en permanentbostad så hade jag satsat på att anlägga något helt nytt som fungerar för er, vill grannen sedan koppla på sig på detta så låt honom stå för halva kostnaden.
Ofta blir det ju billigare per hushåll om man anlägger något för fler hushåll än bara ett.
Om det är ni som har en permanentbostad så hade jag satsat på att anlägga något helt nytt som fungerar för er, vill grannen sedan koppla på sig på detta så låt honom stå för halva kostnaden.
Ofta blir det ju billigare per hushåll om man anlägger något för fler hushåll än bara ett.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Det kan vara viktigt att påpeka att servitutet slutar inte gälla, utan en ny förrättning hos lantmäteriet. Inte så svårt om ni båda är med på att servitutten skall upphöra.
Men om du gör om den bef. anläggningen, så måste den fortfarande fungera även för grannen.
Du kan givetvis bygga en helt ny anläggning så får grannen sköta den gamla.
Och även om ni nu bygger egna anläggningar på egen mark. Så kan någon komma om 20 år och återuppliva servitutet, och gräva för sin anläggning på din mark.
Men om du gör om den bef. anläggningen, så måste den fortfarande fungera även för grannen.
Och även om ni nu bygger egna anläggningar på egen mark. Så kan någon komma om 20 år och återuppliva servitutet, och gräva för sin anläggning på din mark.
Det finns inte möjlighet att köpa till mark av grannen så att du får plats med egen anläggning utan servitut?
Det borde vara attraktivt för grannen, för pengarna han får om du köper tex 500 eller 1000 kvm av honom kan han ju använda till att köpa ny anläggning till sig.
Det borde vara attraktivt för grannen, för pengarna han får om du köper tex 500 eller 1000 kvm av honom kan han ju använda till att köpa ny anläggning till sig.
Vi bor där permanent.B boohoo skrev:
Hum, så du menar att om jag byter min avskiljare som är för ett hushåll men felaktigt används av två, till en avskiljare för ett hushåll, så gör jag fel? Jag måste byta till en som är stor nog för två hushåll?H hempularen skrev:Det kan vara viktigt att påpeka att servitutet slutar inte gälla, utan en ny förrättning hos lantmäteriet. Inte så svårt om ni båda är med på att servitutten skall upphöra.
Dessvärre inte, det är rent praktiskt extremt obekvämt.Anna_H skrev:
Ok, detta visar väl tyvärr problemet med delat ansvar för installationer. Den som bor permanent känner förstås på ett helt annat sätt än den som bara vistas då och då. I sak har ni nog fått kloka svar här. Det finns två möjliga lösningar. Antingen så rustar ni upp avloppet gemensamt med grannen och fortsätter inom servitutets ram. Eller så bestämmer ni er båda för en enskild lösning. Ni kan inte rusta upp det befintliga avloppet bara för er egen del, grannen har då kvar servitutet och kan begära att få använda även det nya avloppet.D Danne031 skrev:
Då är det väl bara att vara rak i kommunikationen. Fixa offerter på två lösningar, en för ett hushåll 5 PE och en för 2 hushåll, 10 PE. Ring sen grannen och berätta att ni måste ordna en ny reningsanläggning inom X antal månader. Grannen måste snarast bestämma sig om X antal veckor denne vill vara med och ta halva kostnaden för en tvåhushållsanläggning eller om de vill lösa det på egen hand.D Danne031 skrev:
Om ni redan är på det klara med att ni vill fixa avloppet så snart som möjligt, kontakta kommunens avloppshandläggare och förklara muntligen situationen med grannen (inte email då diareförs det som offdentlig handling). De kan säkert vara behjälpliga med att sätta ett datum för förbud att använda den gamla anläggningen. Se till att grannen får brev från kommunen om det datumet och efter det förklara för grannen att den gamla brunnen måste grävas bort och avvecklas när förbudet träder i kraft. Lämpligen händer detta före du tar kontakt om en lösning med olika respektive gemensamt avlopp.
En fördel med ett gemensamt avlopp är att du får en större anläggning som kommer att underanvändas eftersom grannen har ett fritidshus. Det gör anläggningen mer driftsäker. Nackdelen är ju att extrahera pengar och beslut ur grannen.
Klicka här för att svara