Du får redan ut vilken deras motivering är till att ha grävt där de gjort. Ledningsrätt är inget någon myndighet eller företag har automatiskt, utan man ansöker för den aktuella sträckningen. Men om de hänvisar till att de får använda vägområdet så kolla då upp detta!

När set gäller elskåpet så får du så klart övertyga nuvarande ägare att klaga. Det kan ju påverka hans avyttring till dig, och han kanske vill hjälpa till ..

T toolman77 skrev:
Firman har inte ledningsrätt med trafikverket. De har rätt att ha sin ledning i vägområdet. Det är stor skillnad.

Ledningsrätten är precis som vägrätten mycket stark. Det är ett sätt att tvinga in ledningen då det kan anses att nyttan med ledningen för det allmänna är större än olägenheten för den enskilde.

Det finns olika sätt att skaffa rättighet för ledningen. Avtal som i detta fallet, avtal med markägaren (som även måste tecknas med trafikverket om det är i vägområdet), ledningsrätt eller servitut. Det går att göra om ett avtal till en ledningsrätt vilket ger en starkare rätt. Servitut kan bara tecknas mellan fastigheter vilket fiberföretaget ofta inte har så det går bort i det här fallet.

För att ställa skåpet på grannfastigheten (utanför vägområdet) behöver fiberbyggaren ha ett avtal med fastighetsägaren. Om det inte görs om till en ledningsrätt så är jag inte säker på att rättigheten följer med om fastigheten byter ägare.
Tack för svar Toolman! Bra att du klargör vg ledningsrätt också. Tror både myndigheterna och kommunen som jag kontaktat svängt sig med lite felaktiga termer, och även jag då. Men efter samtal med kommunen är de dessvärre inte intresserade av att flytta markskåpet från mark jag tänkt köpa ut då det blir för kostsamt för dem. Så jag får undersöka vad som gäller när jag väl köpt ut marken. Eftersom handläggare på TV sagt att deras vägområde går 2 m från vägbanan in på min tomt, så borde jag kunna hävda det när jag köpt ut granntomten. Markskåpet står 4 m in på den tomten, och då ligger den ju definitivt på min tomt. Om de inte är villiga att flytta den då så ska jag köpa de taggigaste rosbuskar jag hittar och plantera precis intill. :D

I övrigt har firman gått med på att flytta fiberkabeln till 1 m från vägkant, så det ska ske om någon vecka. Byggledaren var ute och tittade och sa att hans killar definitivt grävt för långt in på min tomt. Skönt att det är löst iaf så jag kan sätta upp min häck i vår. Han sa också att de brukar ha som förhållningssätt att de ska gräva utanför trädkronornas område, vilket de inte gjort här. Men bra att känna till deras riktlinjer.

Tack igen för alla goda råd och hänvisningar! Eftersom inte ens tjänstemän och kommunfolket tycks ha full koll på vad som gäller är det toppen att få råd på detta forum. :beer:

• Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Vad skönt att det verkar lösa sig.

Fick själv beställa fiber i en äldre kåk när vi flyttade in och fibern visade sig vara dragen efter en fjärrvärmeledning på grannens tomt (när tomtgräns) och dem sa åt mig direkt att de måste fråga om lov hos grannen först.
Nu gick det utan problem då vi är bra vän med dem men de vart lovade en ordentlig återställning av dem som skulle fixa fibern och den blev nog inte riktigt gjord för ännu snart 3år senare är det fult på det gräsområdet...
Låter som en riktig skröna att någon utan att ens höra av sig först skulle få rätt i att gräva en ynka cm inom min tomtgräns?
Kan tänka mig möjligen dålig kommunikation mellan parterna och därav bara någon dålig ursäkt från någon som sedan sovit dåligt ett par nätter därefter...

B
U Uppsaladröm skrev:
Behöver akut hjälp. En fiberfirma har dragit fiberanslutning till mina grannar på min mark. Dragningen är gjord ca 3 m in från vägkanten och löper parallellt med vägen till min grannar, men det är precis där jag hade tänkt anlägga en häck till våren. När jag ringer och pratar med dem säger de att har tillstånd att dra hur de vill inom Trafikverkets vägområde, dvs 2-4 m från vägbanan in på min tomt. När jag ringde kommunen sa de att firman inte på några villkor får dra fiber över min tomt, oavsett Trafikverkets riktlinjer kring vägområden. (Enda undantaget är givetvis där den enskilda anslutningen löper upp från vägen till mitt hus, som jag själv godkänt och som en annan firma installerat sedan länge- efter diskussion om hur dragningen över tomten skulle ske för att undvika buskar, rötter från gamla träd osv.)

Så vad gäller? Det enda jag vill se till är att min framtida häck och fiberdragningen till mina grannar hålls separerad så jag inte förlorar min häck om en firma ska serva fiberdragningen i framtiden. Dessutom vill jag inte råka ut för att min häck på något sätt skadar fiberanslutningen och jag tvingas stå för reparationskostnader.

Behöver era råd!
En viktig detalj, är det en fiberförening eller är det ett kommersiellt bolag som äger nätet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.