2 800 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Kommunen tvångsansluter VA utan att informera
Fick i slutet av förra veckan en faktura från kommunen på nästan 173.000 kr där man avser ta betalt för "VA-anläggningsavgift" Ytterligare fyra grannar som fått fakturor utan någon ytterligare information. Kommunen var och grävde en anslutningspunkt åt oss i höstas sedan har vi inte hört något. Vi har tänkt att koppla på oss nu under sommar/höst så för oss har det i praktiken ingen större betydelse, men just nu hör det inte till saken. Det jag och mina grannar retar upp oss på är agerandet och avsaknaden av kommunikation och dialog från kommunens sida. Tittar man på deras egen process står det tydligt att de "meddelar om beslut och kostnad" både innan de skapar förbindelsepunkt och sedan fakturerar anläggningsavgift. Tycker det är magstarkt att fakturera detta belopp med ett fakturadatum som i praktiken underskrider 30 dagar (i och med postgången) helt utan att föra dialog. Datum för när de räknat ut beloppen är daterade till i januari i år. Vän av någorlunda ordning kan tycka att de borde gjort ett utskick då om hur de tänker, eller?
Inom juridiken pratar man ofta om någonting är skäligt. Vi tycker förfarandet är oskäligt.
Det är ju snudd på att man tror att det är en praktikant som hanterat detta med handledaren frånvarande...
Väntar just nu på att någon från kommunen ringer upp mig för att få svar på varför de gör på detta viset.
Hur skulle ni agerat?
Inom juridiken pratar man ofta om någonting är skäligt. Vi tycker förfarandet är oskäligt.
Det är ju snudd på att man tror att det är en praktikant som hanterat detta med handledaren frånvarande...
Väntar just nu på att någon från kommunen ringer upp mig för att få svar på varför de gör på detta viset.
Hur skulle ni agerat?
Betalat och varit glad... Då det inte går att avstå kommunalt avlopp. Ni visste att dom höll på att gräva och att ni skulle få en anslutningsavgift.
Är ju inte så svårt att kontakta kommunen och höra sig för angående belopp osv.
Visst, lite dålig kommunikation om ni nu inte fått all den infon ni velat ha, men ingen överraskning
Visst, lite dålig kommunikation om ni nu inte fått all den infon ni velat ha, men ingen överraskning
Nu är det förfarandet från kommunens sida jag anmärker på. Att kostnaden skulle uppstå har funnits i kalkylen sedan vi köpte huset för fem år sen så det är inte det frågan gäller. Det var iaf svårt för dem att få fram en siffra när jag kontaktade dem i december och frågade mig för.perra i skogen skrev:
Betalat och varit glad... Då det inte går att avstå kommunalt avlopp. Ni visste att dom höll på att gräva och att ni skulle få en anslutningsavgift.
Prata med kommunen och begär att få en avbetalningsplan om du inte har pengarna i madrassen. Detta med stöd av att ni inte fått någon förhandsinformation om hur stor kostnaden skulle bli. Att slippa undan att betala är tyvärr inte möjligt.
Inte mycket att göra och inget att hetsa upp sig över.
Att kommunbyråkratin inte är serviceinriktad är standard. De har ju ingen stor försäljningsorganisation som t ex företag har så frånvaro av dialog och kommunikation är att vänta. De fakturerar de avgifter som du lagligen ska betala. Ingen har ens funderat över ditt perspektiv.
Att kommunbyråkratin inte är serviceinriktad är standard. De har ju ingen stor försäljningsorganisation som t ex företag har så frånvaro av dialog och kommunikation är att vänta. De fakturerar de avgifter som du lagligen ska betala. Ingen har ens funderat över ditt perspektiv.
Det hela beror inte på när de grävde utan när fastighetsägaren fick meddelande om att förbindelsepunkten är upprättad, vilket denne troligen fick nu i dagarna.T tracker skrev:
Det vanliga är att fakturan med anslutningsavgift ska betalas inom 30 dagar, har de då dessutom varit och grävt innan kommer det kanske inte som en överraskning att det kommer att komma en faktura?
Kommunen har juridisk rätt att ansluta för Vatten och Avlopp till varje fastighet.
Däremot finns det en lag, som jag för ögonblicket inte hittar, som säger att varje fastighet kan dela upp betalningen på minst 10 år och att dessa lån för VA ska kommunen stå för, med låg ränta.
Däremot finns det en lag, som jag för ögonblicket inte hittar, som säger att varje fastighet kan dela upp betalningen på minst 10 år och att dessa lån för VA ska kommunen stå för, med låg ränta.
Visst är det så, normalt sett är det dock så att du får bara ta dessa lånen om det inte går att belåna fastigheten hos något annat låneinstitut.Hemmakatten skrev:
Sent på kvällen, men såvitt jag kommer ihåg från den tiden, så fanns det vissa krav från kommunen. Tror att det var kommunen sjäkv som kollade detta med en enkel kontroll. Verkar orimligt att de sökande skulle komma in med negativa besked om icke beviljade lån/krediter.
Lite återkoppling i ärendet. Jag ringde och pratade med kommunen som bekräftade att de missat att skicka ut kostnadsberäkningarna och därmed inte ha följt sin egen processgång. De bad om ursäkt och sköt på betalningsdatumet två veckor. Det utskicket borde alltså skett redan i februari då uträkningarna var daterade till i slutet av januari. Jag har fått en förklaring och ärendet är därmed för min del avslutat.
Därefter fick jag prata med en teknisk handläggare som jag hade en mycket givande diskussion med ang. tekniska detaljer. Så... allt gott!

Därefter fick jag prata med en teknisk handläggare som jag hade en mycket givande diskussion med ang. tekniska detaljer. Så... allt gott!
Klicka här för att svara