För ett tag sedan beställde vi hyllplan till vår string-hylla från en välkänd leverantör (jag är inte ute efter att hänga ut någon, så exakt vilken spelar mindre roll). Leveranstiden skulle vara 5-9 arbetsdagar. Efter några veckor utan leverans hörde vi av oss, och det visade sig att leveransföretaget verkade ha slarvat bort våra hyllplan. Nya hyllplan skulle därför skickas (med annan leverantör). Beställningen av dessa hyllplan fastnade dock i leverantörens IT-system (två gånger dessutom), men slutligen fick vi våra hyllplan levererade, efter totalt nästan 2 månader. Döm om vår förvåning när den första uppsättningen hyllplan sedan dök upp 15 minuter efter första leveransen!

Hur som helst: leverantören utlovade oss någon form av kompensation "när ärendet var avslutat", efter första gången beställningen hade fastnat i deras IT-system. Ett par veckor efter dubbelleveransen hade vi fortfarande inte hört någonting från leverantören, och mejlade därför lite fräckt och föreslog att den andra uppsättningen hyllplan kunde vara en fullgod kompensation. Svaret vi fick var att de absolut ville ha tillbaka sina hyllplan, att vi fick ta oss till närmsta DHL-ombud för att ombesörja detta (returfraktsedel bifogades), och att vi kunde prata om kompensation när de hade fått tillbaka sina hyllplan. Därefter har följt en kortare mejlkonversation där

Nu undrar jag vad som gäller rent juridiskt. Jag förstår det som att vi egentligen inte har legal rätt till någon kompensation, eftersom vi egentligen inte har lidit någon ekonomisk skada. All kompensation som vi kan få av företaget handlar om goodwill. Stämmer detta? Leverantörens hantering av vårt ärende har varit, låt oss säga "långt under min förväntan", och därmed är jag inte särskilt sugen på att hjälpa dem med diverse saker (de har känts motsträviga - då blir jag motsträvig). Har leverantören legal rätt att kräva att vi på egen tid och bekostnad (av resa) ska ta oss till ett fraktombud för att skicka tillbaka varorna? Som jag ser det har vi beställt och betalat för en uppsättning hyllplan, och det har leverantören slutligen levererat. Därutöver har leverantören låtit leverera några av sina ägodelar till oss, som de nu kräver att vi ska ta ansvar för att de ska få tillbaka. Borde inte den, vars ägodelar det är, ha det formella ansvaret för att se till att de kommer tillbaka? Eller har jag fått någonting om bakfoten?
 
Utlägg för reskostnader i samband med retur av felaktiga produkter ska du kunna begära. Mer än så är inte företaget skyldiga att ersätta.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
E etompau skrev:
Utlägg för reskostnader i samband med retur av felaktiga produkter ska du kunna begära. Mer än så är inte företaget skyldiga att ersätta.
Men kan de kräva av mig att jag ska ta mig till ett fraktombud? Igen: det var de (eller någon som agerar på deras uppdrag) som kom och lämnade sina saker hos oss. Om jag åker och lämnar min skottkärra på din uppfart, kan jag knappast kräva av dig att du ska ombesörja återleveransen till mig. Jag provocerar medvetet, men det är inte personligt. :)
 
K
Be dom beställa en frakt med "pick-up" där du kan ställa ut hyllplanen på angiven dag så plockar åkerifirman upp dom. Fast gäller att vara tydlig med att ansvaret ligger på dom, om hyllplanen blir stulna.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Be dom beställa en frakt med "pick-up" där du kan ställa ut hyllplanen på angiven dag så plockar åkerifirman upp dom. Fast gäller att vara tydlig med att ansvaret ligger på dom, om hyllplanen blir stulna.
Det gör jag gärna, jag vill bara ha på fötterna att jag kan neka deras krav att jag ska bära deras hyllplan till ett fraktombud.
 
jag brukar om möjligt välja bort företag som nyttjar DHL. I min erfarenhet så har DHL överhuvudtaget aldrig levererat något till rätt plats på rätt tid. Och det gäller både privat och i jobbet. Fast på senare år har de faktiskt lyckats två gånger, så jag får snart revidera 30 års erfarenhet.

Men för mig är det en "dealbreaker", ett företag som har DHL som enda leveransmöjlighet väljer jag bort, om jag kan få samma/likvärdig vara från någon annan till någorlunda samma pris.
 
H hempularen skrev:
jag brukar om möjligt välja bort företag som nyttjar DHL. I min erfarenhet så har DHL överhuvudtaget aldrig levererat något till rätt plats på rätt tid. Och det gäller både privat och i jobbet. Fast på senare år har de faktiskt lyckats två gånger, så jag får snart revidera 30 års erfarenhet.

Men för mig är det en "dealbreaker", ett företag som har DHL som enda leveransmöjlighet väljer jag bort, om jag kan få samma/likvärdig vara från någon annan till någorlunda samma pris.
I sammanhanget lustigt nog var det inte DHL som levererade någon av leveranserna (utan det var (i bokstavsordning) Airmee och Postnord).

Något off topic: min bild av DHL är att de i uselhet klås av UPS med ganska god marginal, men jag är inget stort fan av DHL heller.
 
R
B bearmaniac skrev:
Det gör jag gärna, jag vill bara ha på fötterna att jag kan neka deras krav att jag ska bära deras hyllplan till ett fraktombud.
Du behöver inte ta dig till något ombud. Det faller på sin egen orimlighet. Du kanske hade beställt något betydligt otympligare än hyllplan. Du kan vara gammal och skröplig. Alla har inte bil. Ja det finns mängder till skäl varför det inte finns något sådant tvång.

I vanliga fall så brukar jag rekommendera att man gör vad man kan för att lösa situationen och jag avskyr när folk ska krångla med returer för att försöka tillskansa sig något de inte har rätt till. MEN, jag avskyr mer när företag krånglar och inte gör rätt för sig. Och i det här fallet är det moraliska förstås att ge en kompensation för strulet och det ska inte vara beroende på att du först ska se till att deras felleverans kommer tillbaka till dem.

Så om jag ska tro på att det du skriver stämmer så låter det rimligt med minimalt tillmötesgående. Står inte hyllplanen i vägen för er så skulle jag nog meddela att de är välkomna att hämta sakerna hemma hos er, när det passar er. När det nu kan vara. Jag skulle nog också tydligt förklara att de lagt ribban på den nivån själva.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
I sammanhanget lustigt nog var det inte DHL som levererade någon av leveranserna (utan det var (i bokstavsordning) Airmee och Postnord).

Något off topic: min bild av DHL är att de i uselhet klås av UPS med ganska god marginal, men jag är inget stort fan av DHL heller.
OK, jag missuppfattade. Det var tydligen bara returen som skulle går igenom DHL. Ang UPS så har jag extremt goda erfarenheter av deras leveransprecision. MEN om de börjar missa något, om en levernas inte har kommit 5 minuter efter att den borde varit framma. så kan man skriva av leveransen. Prylarna är då spårlöst försvunna hos UPS. Det förekommer aldrig att en leverans är en timme eller en dag sen. Antingen i tid, eller i bästa fall om 3 år.
 
B bearmaniac skrev:
Därefter har följt en kortare mejlkonversation där
Jag ser att jag lyckades få med en halv mening i originalinlägget, och nu är det för sent att redigera. Det skulle stå något i stil med att "Därefter har följt en kortare mejlkonversation där leverantören framhärdar i att vi dels ska ta deras hyllplan till ett fraktombud, och dels att kan vi prata om kompensation först när de har fått tillbaka sina hyllplan."
 
Varför krångla? Det är ju inte säljarens fel att detaljerna slarvades bort och sånt händer. De skickade nya och de andra dök upp och självklart vill de ha tillbaks dem. Visst, man kan hårdnackat se till att de får dem hämtade men närmaste DHL ombud är antagligen inte särskilt långt bort så man kan nog blanda in lite ödmjukhet också. Det måste inte vara en DHL terminal alltså utan ett servicepoint ombud lär fungera också.
Det är ju bara vända på situationen och tänka sig att man sålt dem själv. Då räknar man nog gärna med lite ödmjukhet och tillmötesgående köpare som skickar tillbaks dem även om det kanske innebär att köra dem en bit.
Vill man inte det och hävdar att de får fixa med hämtning så kanske man inte har så mycket att hämta nästa gång det ska köpas nåt på samma ställe.......
 
S Stefan1972 skrev:
Varför krångla? Det är ju inte säljarens fel att detaljerna slarvades bort och sånt händer. De skickade nya och de andra dök upp och självklart vill de ha tillbaks dem. Visst, man kan hårdnackat se till att de får dem hämtade men närmaste DHL ombud är antagligen inte särskilt långt bort så man kan nog blanda in lite ödmjukhet också. Det måste inte vara en DHL terminal alltså utan ett servicepoint ombud lär fungera också.
Det är ju bara vända på situationen och tänka sig att man sålt dem själv. Då räknar man nog gärna med lite ödmjukhet och tillmötesgående köpare som skickar tillbaks dem även om det kanske innebär att köra dem en bit.
Vill man inte det och hävdar att de får fixa med hämtning så kanske man inte har så mycket att hämta nästa gång det ska köpas nåt på samma ställe.......
Svaret återfinns i mitt första inlägg: företaget som vi köpte hyllplanen av har varit ohjälpsamma och småsnäsiga. Då känner jag inte för att bjuda på en massa gratisarbete. Och egentligen oavsett kompensation från deras håll så ska det mycket till för att jag ska vända mig till dem igen.

Rent generellt sett håller jag med om att skit kan hända. Det viktiga tycker jag är hur man hanterar situationen när man som säljande företag, på egen hand eller med hjälp av underleverantörer, har råkat strula till det för en kund. Ett bra bemötande i en sådan situation kan nästan vara bättre än en felfri leverans. Här hände skit inte en gång, utan tre gånger med samma leverans (en gång fraktföretaget, två gånger leverantören själv), och varje gång har det varit ett himla sjå att åtgärda problemet. Vi har ägnat flera timmar åt telefonsamtal och mejl med dem. I-landsproblem? Absolut. Men ödmjukhet bör finnas från båda parter, och inte bara från köparens sida.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag har vid ett liknade tillfälle, leverans av samma vara två gånger från en leverantör med taskig attityd, meddelat att de har min adress och kan komma och hämta upp dem när de vill bara de aviserar ett exakt klockslag minst en vecka i förväg då någon står utanför och hämtar. Alternativt att jag ställer ut grejerna utanför dörren så får de hämta när de vill. Naturligtvis på deras ansvar.

Är det en bra leverantör som gör det lilla extra är jag en bra kund som gör det lilla extra också. Eller tvärtom …
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
DHL har också tjänster där de hämtar upp varan. Men det kostar ju en del för leverantören, kanske mer än hyllplanens värde.
Meddela dem att de får ordna upphämtning av varan.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Själv brukar jag tycka om när trådar får en upplösning, så här kommer (åtminstone nästan) slutet. Efter att ha hört av oss till leverantören och skällt lite grann, så gick de iaf med på att komma och hämta upp dubbelleveransen. Vår ansträngning sträckte sig till att ringa Postnord för att boka tid för upphämtning (att det sen också strulade en gång var väl bara att vänta sig). Nu har det gått tre veckor sen leverantören fick tillbaka sina prylar, och ni kan ju gissa om de har hört av sig för att erbjuda oss kompensation (spoiler alert: nej). Vid det här laget vill jag inte ha någon kompensation längre. Förbenade amatörer är vad de är.
 
  • Gilla
  • Arg
Modig och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.