Byggahus.se

Kommunen orsakade vattenskada

1. M
    Medlem · 33 inlägg

Manfred Marklund

Medlem
    Hejsan, vi skulle byta ventil på inkommande vatten, och kommunen ville inte gräva och stänga vattnet vid servisventilen utanför huset (trasig) utan klämde vattenledningen som kommer upp i tvättstugan istället så rörisen kunde göra sitt jobb. Nu två månader senare upptäckte jag att det läckt ut vatten där de har klämt slangen och detta har orsakat en fuktskada i vår tvättstuga. Kommunen kom och grävde och lagade ventilen ute denna gång så vi kunde stänga vattnet och laga vattenledningen. Har anmält till försäkringsbolaget och de har besiktat och konstaterat fukt under golvet. Frågan är om detta ens borde gå på våran försäkring eller kommunens?Det är ju jag som äger grejerna inomhus men borde inte ansvarsfrågan vara av vikt i detta ärende? Tacksam om någon kunde komma med input. Tvättstugan är renoverad 2012.

2. kenneth5828
    Elektroniktokig · skåne · 710 inlägg

kenneth5828

Elektroniktokig
    Vad sade kommunen, eller ditt försäkringsbolag, måste vara viktigare än vad folk gissar på ett forum.

• Laddar…
  3. Raggsockan
    Nybyggare · Stockholm · 55 inlägg

Raggsockan

Nybyggare
    Ni kommer oavsett behöva ta eran försäkring på detta, sedan får erat försäkringsbolag driva frågan med kommunens försäkringsbolag avseende ansvarsfrågan. När ärendet är hanterat kan behöver ni även kräva in självrisken av kommunen.

4. M
    Medlem · 33 inlägg

Manfred Marklund

Medlem
    Fick ett samtal av någon på kommunen nyss och han sa att det är mitt försäkringsbolag som gäller då det är min egendom som gått sönder. Men det är ju dem som orsakat skadan?

5. kenneth5828
    Elektroniktokig · skåne · 710 inlägg

kenneth5828

Elektroniktokig
    På kommunen igen, eller deras försäkringsbolag, vet du vem som var där och klämde slangen, så ta upp det,

6. T
    Medlem · 1 916 inlägg

tergo

Medlem
    kommunen bör ju betala din självrisk

7. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 922 inlägg

useless

Lök.
    Det brukar vara så det funkar. Ditt försäkringsbolag ersätter skadan på dina prylar, sen kräver dom pengar av den som har orsakat skadan (som förhoppningsvis har en egen försäkring).

8. N
    Tillbyggare · Blekinge · 1 533 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Som flera andra har varit inne på, anmäl till ditt försäkringsbolag så kommer de sedan att driva ett regressärende mot kommunen. Din självrisk kan du sedan begära ersättning för hos kommunen. Du har säkert redan gjort det, men se till att anmäla läckan till kommunen och att du anser att de är ansvariga för det hela så att även de kan komma ut och se var felet har uppstått.

9. M
    Medlem · 33 inlägg

Manfred Marklund

Medlem
    jodå de var ju ut och grävde upp hela framsidan med grävare, samt bilade upp klinkergolvet för att kunna sätta in en ny koppling på inkommande vattenledningen. Så de är väl medvetna om läget tror jag.

10. M
    Medlem · 33 inlägg

Manfred Marklund

Medlem
    Tack för svaren nu har jag fått lite klarhet i detta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.