2 258 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Skriva över billån innan lånelöfte?
Hej.
jag och sambon letar ny bostad. Eftersom hon ej fått fast anställning på sitt arbete än så är scenariot att jag blir ensam låntagare.
vi tog nyligen ett billån då vi behövde en gemensam 7-sits för våra fyra barn, billånet skrevs på mig.
nu när jag söker lånelöfte blir banken kinkiga för att jag har detta billån på cirka 120.000kr.
frågan: Kan vi skriva över billånet på henne för att öka mina chanser till ett högre lånelöfte? Eller är banken nyfikna på min sambos ekonomiska situation, trots att hon inte blir medlåntagare?
jag och sambon letar ny bostad. Eftersom hon ej fått fast anställning på sitt arbete än så är scenariot att jag blir ensam låntagare.
vi tog nyligen ett billån då vi behövde en gemensam 7-sits för våra fyra barn, billånet skrevs på mig.
nu när jag söker lånelöfte blir banken kinkiga för att jag har detta billån på cirka 120.000kr.
frågan: Kan vi skriva över billånet på henne för att öka mina chanser till ett högre lånelöfte? Eller är banken nyfikna på min sambos ekonomiska situation, trots att hon inte blir medlåntagare?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Om kreditgivaren på billånet godkänner det kan ni skriva över lånet på sambon, ja.
Den bank som ska ge dig huslånet är inte ett dyft intresserad av din sambos ekonomi. Har sambon ingen inkomst? 3 miljoner i skuld hos Kronofogden? Håller på med ekonomisk brottslighet? Vem bryr sig, tycker banken, sambon är ju inte låntagare och därmed ointressant.
Nackdelen med detta är att lånelöftet kommer bli lågt, eftersom banken mer eller mindre räknar dig som ensam försörjare i hushållet, de kommer inte ens fråga om sambons inkomster eller tillgångar. Du kommer också behöva stå som ensam ägare på er nya bostad. Vissa banker lånar inte ens ut till enbart en person i ett gift/sambo-par.
Den bank som ska ge dig huslånet är inte ett dyft intresserad av din sambos ekonomi. Har sambon ingen inkomst? 3 miljoner i skuld hos Kronofogden? Håller på med ekonomisk brottslighet? Vem bryr sig, tycker banken, sambon är ju inte låntagare och därmed ointressant.
Nackdelen med detta är att lånelöftet kommer bli lågt, eftersom banken mer eller mindre räknar dig som ensam försörjare i hushållet, de kommer inte ens fråga om sambons inkomster eller tillgångar. Du kommer också behöva stå som ensam ägare på er nya bostad. Vissa banker lånar inte ens ut till enbart en person i ett gift/sambo-par.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Har du kollat hur banken ser på din sambo’s arbete?
När min dotter med sambo sökte bolån, så hade min dotter precis passerat sin provanställningsperiod, sambon hade 3 månader kvar till fast anställning. Banken frågade bara om han räknade med att fortsätta om han erbjöds fast anställning.
Min son sålde sin lägenhet i våras, men fick ett jobberbjudande som ”var för bra att säga nej till” precis när han började leta ny lägenhet. Även detta toppjobb kom med provanställning. Banken frågade bara om det var meningen att det skulle bli fast anställning.
När min dotter med sambo sökte bolån, så hade min dotter precis passerat sin provanställningsperiod, sambon hade 3 månader kvar till fast anställning. Banken frågade bara om han räknade med att fortsätta om han erbjöds fast anställning.
Min son sålde sin lägenhet i våras, men fick ett jobberbjudande som ”var för bra att säga nej till” precis när han började leta ny lägenhet. Även detta toppjobb kom med provanställning. Banken frågade bara om det var meningen att det skulle bli fast anställning.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Min gissning är ju att banken hellre ser två personer att sprida ut risken på...
Ju fler att dela på ju högre inkomst får hushållet, då räknar bankerna med att man klarar högre avgifter och amorteringen när det börjar rulla åt deflation...Jonatan79 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Jag har bara försökt låna pengar en gång på Swedbank, det är över tio år sedan, och det var redan då uppenbart att de inte var intresserade av att låna ut pengar... Det slutade med att den av oss som hade banken böt till min bank SEB. (vilka är helt kassa med, men det är en annan historia)Jonatan79 skrev:
Enda banken som jag upplevt som intresserade av mig som kund var (är) Handelsbanken, och då har jag pratat med sågott som alla tillgängliga under de senaste 5 åren....
Klicka här för att svara
