Minns jag rätt är det som @hempularen skriver att du inte kan kvitta äldre krav mot kostnader efter konkursen.

Konkursförvaltaren får bara driva verksamhet som drar in nya pengar till bolaget, så den typen av kvittningsmöjlighet går emot själva principen med att arbeta för att förbättra konkursboets situation.

Bra att ni har advokat inkopplad, då får ni nog det stöd ni behöver. Situationen är dock kass, det går inte att komma ifrån, men det gäller ändå att inte kasta bra pengar efter dåliga, utan ni kommer att göra förluster här, den rimliga frågan är nog mer hur dessa kan begränsas än hur ni kan återvinna dem.

• Gilla
Lovih och 1 till
  • Laddar…
L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Minns jag rätt är det som @hempularen skriver att du inte kan kvitta äldre krav mot kostnader efter konkursen.

Konkursförvaltaren får bara driva verksamhet som drar in nya pengar till bolaget, så den typen av kvittningsmöjlighet går emot själva principen med att arbeta för att förbättra konkursboets situation.

Bra att ni har advokat inkopplad, då får ni nog det stöd ni behöver. Situationen är dock kass, det går inte att komma ifrån, men det gäller ändå att inte kasta bra pengar efter dåliga, utan ni kommer att göra förluster här, den rimliga frågan är nog mer hur dessa kan begränsas än hur ni kan återvinna dem.
Exakt, att det drabbar oss hårt ekonomiskt är det ingen tvekan om utan som du skriver handlar det bara om att begränsa skadan för oss nu.
tror jag har läst det du tar upp, att man räknar de kostnader som drabbat oss i och med konkursen och efteråt. Så allt det har vi sammanställt.

Redigerat:
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Googlar man snabbt på det så är det ett pågående jobb med löpande fakturor och man som jag förstår INTE brutit det gamla avtalet och tecknat ett nytt, ja, då borde ju både skuld och fodran tillkommit innan konkursen. Men nu har ni ju en jurist som hjälper er med att se till att det blir rätt. Tänk bara på att jurister är förbaskat dyra, så se till att kolla hur mycket er försäkring täcker och självrisk samt hur många timmar man kan lägga och sannolikheten för att vinna tillbaka pengarna om man lägger dessa timmar.

Om nu firman inte verkar handlat sjysst utan velat ha in så mycket cash som möjligt innan konkurs kan man ju misstänka ägarna sett till att ta ut så mkt pengar som möjligt innan. Men jag tror detta kan återverkas och de bakom firman kan bli personligen återbetalningsskyldiga om det inte gått rätt till (när kontrollbalansräkning gjordes osv).

Hoppas ni kan maxa ut att allt material som köpts till er blir kvar och att det går att kvitta dessa fakturor.

Görs inget jobb mer så antar jag att ni ska se till att ta tillbaka nycklar och bara bestrida alla fakturor och krav de skickar, ni har ju isåfall inget ytterligare att vinna att de skulle kunna göra nåt mer jobb.

Reglerna om kvittning i konkurs finns i 5 kap. 15−17 §§ KonkL. Huvudregeln är att en borgenär får kvitta en fordran som får göras gällande i konkursen mot en fordran som gäldenären hade mot borgenären när konkursbeslutet meddelades (5 kap. 15 § KonkL). Frågan om när en fordran ska anses uppkommen är alltså av stor betydelse för borgenärernas kvittningsrätt.

• Gilla
Lovih
  • Laddar…
L Lovih skrev:
Stort tack för bra info!!
Med punkt 4, vad menar du är för sent?
Vi har nu en fordran på oss på 80.000 för snickerierna som gjordes efter konkursen, men har även räknat ihop alla fordringar vi har på konkursboet (ca 340.000). Betalningen på 80’ kan vi då alltså bestrida med hänvisning till vår fordran, har jag förstått det rätt? Och även hänvisa till avtalet som finns på totalentreprenad?
Precis efter att konkursen hänt försökte de få det till att vi skulle bryta avtalet om totalentreprenad från vår sida, antar pga att de vet vår rättighet här och ville slippa det.

jurist är inkopplad och som har ansökt om rättsskydd, men inte fått svar från försäkringen än.
P P. Hamse skrev:
1. Ta hjälp av jurist omedelbart. 2. Husentreprenad omfattas av konsumenttjänstlagen. Lagen ska tolkas till konsumentens fördel. I ditt fall har du rätt att hålla inne så mycket betalning som krävs för att inte drabbas ekonomiskt. Är det osäkert hur mycket färdigställandet kommer att kosta bör du hålla inne så mycket du bara kan. Det värsta som kan hända är att du får betala ränta på överskjutande belopp om det visar sig att du har hållit inne för mycket. Det är det värt. 3. Konkursförvaltaren kommer skicka ut ev. fakturor som det konkursade bolaget kan ha liggande. Konkursförvaltarens uppdrag är att få in pengar för att täcka bolagets skulder. När du får en sådan faktura bestrider du den. Helst ber du din jurist att kontakta kk-förvaltare och sköta det åt dig. 4. Tyvärr är det för sent men betala inget mer som du t.ex. har gjort för snickerierna om detta ingick i entreprenaden. Spelar ingen roll om du inte har betalat för just det arbetet. Pengarna ska hålla inne. 5. Vi hoppar över lagrum i KtjL denna gång men återigen, ta hjälp av jurist. Det brukar ingå rättshjälp i hemförsäkringen. En seriös advokat sköter detta på långt under 30h om det inte går vidare till rättslig instans.
L Lovih skrev:
Stort tack för bra info!!
Med punkt 4, vad menar du är för sent?
Vi har nu en fordran på oss på 80.000 för snickerierna som gjordes efter konkursen, men har även räknat ihop alla fordringar vi har på konkursboet (ca 340.000). Betalningen på 80’ kan vi då alltså bestrida med hänvisning till vår fordran, har jag förstått det rätt? Och även hänvisa till avtalet som finns på totalentreprenad?
Precis efter att konkursen hänt försökte de få det till att vi skulle bryta avtalet om totalentreprenad från vår sida, antar pga att de vet vår rättighet här och ville slippa det.

jurist är inkopplad och som har ansökt om rättsskydd, men inte fått svar från försäkringen än.
I ert fall vill jag påstå att det är ett dröjsmål. Ett bygge är inte klart och då kan ni bl.a. hänvisa till 27 § KtjL och konsumentens rätt att hålla inne betalningen. Du får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge dig säkerhet. Om konkursförvaltaren driver vidare bolaget kan det vara läge att ta in en besiktningsman för att konstatera vad i avtalet som är utfört eller ej. Observera att du återigen har rätt att hålla inne betalning som säkerhet med marginal, vilket framgår av förarbetena till KtjL. I första hand ska då bolaget avhjälpa ev. fel/ej slutfört (se 19-20 §§ KtjL). Vad fel är, se 4 § KtjL. Så länge du har krav på företaget så bestrid och betala inte förrän du är helt säker på att gå skadeslös i enlighet med ert kontrakt. Det är normalt att man blir lite skakig när konkursförvaltare/advokater kommer med krav men sitt lugnt i båten. Du kommer för visst inte få tillbaka dina pengar eftersom bolaget antagligen inte har några tillgångar men du kan undvika ytterligare förluster. Med reservation för lagrumshänvisningar och om jag har missuppfattat din situation. Skriver på frihand på mobilen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.