Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är en felaktig slutsats även om jag nu förstår hur du tänker. För att regelvirke ska expandera märkbart krävs rejält med fukt=vatten och inte bara att det läcker lite inomhusluft.

Ser du blåa fläckar med din flir är det troligtvis isoleringen det är något fel på och inte ångspärren. Är dom på riktigt fuktiga och inte bara kallare är det ändå inte troligt att det är ångspärrens fel.

Sprickor i undertak beror nästan alltid av att det gipset fästs i inte är stabilt nog. Det kan bero på flera saker men en vanlig här i norr är att snö trycker ner taket så takstolarna sviktar lite för mycket och då spricker gipset.
I mitt fall tolkade jag det blåa i hörnet som att det drogs in luft genom hålet i ångspärren eftersom det är undertryck i huset (om det nu är det, så himla tätt tror jag inte det är).

Rickard.
martin43 martin43 skrev:
I mitt fall tolkade jag det blåa i hörnet som att det drogs in luft genom hålet i ångspärren eftersom det är undertryck i huset (om det nu är det, så himla tätt tror jag inte det är).
Så kan det såklart vara! Vart det bättre när du tejpade?

Är det så mycket undertryck att det suger in där kanske man bör se över varför då det egentligen inte är ångspärrens uppgift att hålla uteluften ute.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Så kan det såklart vara! Vart det bättre när du tejpade?

Är det så mycket undertryck att det suger in där kanske man bör se över varför då det egentligen inte är ångspärrens uppgift att hålla uteluften ute.
Ingen jätteskillnad. Och det borde det nog inte vara heller?

Ångspärrens funktion är väl att förhindra att fukt från mig och min 25-liters kittel där jag kokar soppa på en spik tar sig ut i konstruktionen?
Men samtidigt är det ju inte nåt direkt som är tätt i en vägg förutom ångspärren?
Visst, det blåser ju knappast in genom gipsskivorna, men ändå. Det måste vara bra tätt för att inte luft ska läcka in?

Rickard.
martin43 martin43 skrev:
Det måste vara bra tätt för att inte luft ska läcka in?
Nej det behöver bara vara "trögare" än där luften ska in. Även en vägg utan ångspärr ska inte läcka in mängder med kall luft.

Det är långt ifrån ovanligt att gamla hus får kalla golv längs med ytterväggarna när man tänder en ordentlig brasa då brasan "förbrukar" mer luft än ventilationen klarar av men det ska inte ske hela tiden, då är det något fel. Jag skulle dock undersöka isolering och vindskydd innan ångspärr om jag hittade liknande kallfläckar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.