15 327 läst · 48 svar
15k läst
48 svar
Konkurs Totalentreprenad
Sida 1 av 4
Någon som har erfarenhet av att ett byggbolag går i konkurs under bygge med totalentreprenad? Har ni fått ersättning/skadestånd efter rättslig tvist, eller har tips på var vi kan hitta liknande fall där konsumenten fått igenom krav? Hör gärna av er!
Vi har hamnat i en jobbig sits. Vårt byggbolag gick några veckor innan färdigställande plötsligt i konkurs. Det är inget fel på bygget i sig men företagets ekonomi höll inte pga andra kontrakt de hade.
Vi har betalat via lyft under bygget, men då de inte köpt in det material och tjänster de skulle ha gjort hela vägen står vi med högre kostnader än sista lyftet skulle varit. Vi hade inte kunnat undvika detta mer än att helt enkelt haft ett annat avtal från början (surt nu i efterhand men inget att göra åt nu). Vi har också förlorat pengar pga att bygget blivit kraftigt försenat.
Företaget hade ansvarsförsäkring när avtal skrevs MEN hade slutat betalat denna när konkursen hände.
Vi har anlitat en jurist men jag behöver erfarenheter från de som varit i liknande situation och försökt och ev lyckats få de i företaget personligen ansvariga och därmed fått skadestånd/ersättning efter konkursen.
Vi har hamnat i en jobbig sits. Vårt byggbolag gick några veckor innan färdigställande plötsligt i konkurs. Det är inget fel på bygget i sig men företagets ekonomi höll inte pga andra kontrakt de hade.
Vi har betalat via lyft under bygget, men då de inte köpt in det material och tjänster de skulle ha gjort hela vägen står vi med högre kostnader än sista lyftet skulle varit. Vi hade inte kunnat undvika detta mer än att helt enkelt haft ett annat avtal från början (surt nu i efterhand men inget att göra åt nu). Vi har också förlorat pengar pga att bygget blivit kraftigt försenat.
Företaget hade ansvarsförsäkring när avtal skrevs MEN hade slutat betalat denna när konkursen hände.
Vi har anlitat en jurist men jag behöver erfarenheter från de som varit i liknande situation och försökt och ev lyckats få de i företaget personligen ansvariga och därmed fått skadestånd/ersättning efter konkursen.
Redigerat:
Har ni en färdigställandeförsäkring? Jag hade en med Gar-bo när jag råkade ut för samma sak 2011, och den täckte fördyringen att behöva byta snickare på sluttampen. Vi hamnade i förhandling med konkursförvaltaren om att köpa ut det måttgjorda köket som ännu inte satts in.
På frågan om personligt ansvar - i första hand så stannar skulderna i aktiebolaget (om inte entreprenören drev enskild firma?). Just idag kan du därför inte göra mycket, nu skall konkursförvaltaren utreda. När du sex månader efter konkursen däremot kan få ta del av förvaltarberättelsen så står det där om bolaget bedrivits på personligt ansvar, (om bolaget inte upprättat kontrollbalansräkning) och från vilken tidpunkt detta gällt. I teorin så kan du då stämma vd/styrelse personligen för skulder som finns i bolaget och som upkommit efter den nämnda tidpunkten. Min entreprenör hade ljugit för alla, bytte namn och startade om på nytt - med facit i hand så kunde jag ha fört ett krav om ca 200 tkr, men det hade inneburit att jag behövt processa mot en person med fullt av privata skulder som flyttat tillgångar till sin fru, driva honom till konkurs, och ägnat åratal åt detta o s v - så jag valde att gå vidare i livet hellre än att jaga fanskapet.
På frågan om personligt ansvar - i första hand så stannar skulderna i aktiebolaget (om inte entreprenören drev enskild firma?). Just idag kan du därför inte göra mycket, nu skall konkursförvaltaren utreda. När du sex månader efter konkursen däremot kan få ta del av förvaltarberättelsen så står det där om bolaget bedrivits på personligt ansvar, (om bolaget inte upprättat kontrollbalansräkning) och från vilken tidpunkt detta gällt. I teorin så kan du då stämma vd/styrelse personligen för skulder som finns i bolaget och som upkommit efter den nämnda tidpunkten. Min entreprenör hade ljugit för alla, bytte namn och startade om på nytt - med facit i hand så kunde jag ha fört ett krav om ca 200 tkr, men det hade inneburit att jag behövt processa mot en person med fullt av privata skulder som flyttat tillgångar till sin fru, driva honom till konkurs, och ägnat åratal åt detta o s v - så jag valde att gå vidare i livet hellre än att jaga fanskapet.
Tack för svar!E Eylander skrev:Har ni en färdigställandeförsäkring? Jag hade en med Gar-bo när jag råkade ut för samma sak 2011, och den täckte fördyringen att behöva byta snickare på sluttampen. Vi hamnade i förhandling med konkursförvaltaren om att köpa ut det måttgjorda köket som ännu inte satts in.
Vi hade tyvärr ingen färdigställandeförsäkring. Det krävdes inte då det räknas som ett fritidshus och jag tror ändå inte vi hade tecknat en då det är så pass dyrt och vi tänkte att vi hade tillräckligt skydd genom lyften.
Det är ett aktiebolag som avses här men som jag förstått har de ändå personligt ansvar under vissa förutsättningar.
Den här ägaren har flera andra byggbolag och jag fick precis reda på att det har startats ett nytt bolag precis med samma snickare.
just det som du skriver hur mycket man orkar kämpa är nåt som vi funderar på.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 082 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 082 inlägg
Helt tragiskt att dom får öppna nytt bolag och bara fortsätta.
Ser du bakåt så har säkert samma personer drivit flera bolag med.
Fort det blir hett om Örona så är det konkurs och på måndag har de något nytt
Ser du bakåt så har säkert samma personer drivit flera bolag med.
Fort det blir hett om Örona så är det konkurs och på måndag har de något nytt
Verkligen!! Och det som stör oss enormt är att de skickade ut fakturor precis sista veckan, även på saker som inte var utförda än, helt klart med vetskapen om att de skulle konka veckan efter. Som tur är hann vi aldrig betala de två sista fakturorna på extrajobben/tillvalen.H Hallerudsbo skrev:
Om det är så att det finns mer pengar att fakturera än vad det kostar att färdigställa så kan konkursförvaltaren välja att slutföra bygget.
var jävligt noga med att inte betala en spänn mer än vad som är överenskommet i kontrakten för resp lyft. Är något moment i något tidigare lyft inte utfört håll inne med betalningen. kom även ihåg att egenkontrollerna skall vara färdiga innan ni betalar!
dvs ni måste på något vis skaffa en uppsida på utfört arbete kontra betalningar mot konkursboet.
var jävligt noga med att inte betala en spänn mer än vad som är överenskommet i kontrakten för resp lyft. Är något moment i något tidigare lyft inte utfört håll inne med betalningen. kom även ihåg att egenkontrollerna skall vara färdiga innan ni betalar!
dvs ni måste på något vis skaffa en uppsida på utfört arbete kontra betalningar mot konkursboet.
Konkursboet har inte färdigställt hela bygget men däremot det mesta av snickerierna mot en viss kostnad. De vill nu ha betalt för detta. Ett större moment hann de inte med då material kom in försent vilket är byggfirmans fel (de som gick i konkurs). Vi vill därför göra avdrag för det och ska nu förhandla med konkursförvaltaren. Vet du vilken möjlighet vi har att förhandla med konkursförvaltaren om utfört arbete? Har vi rätt/möjlighet att ”krångla” om summan nu efteråt eller kan vi försätta oss i en ännu knepigare sits?schnyggve skrev:Om det är så att det finns mer pengar att fakturera än vad det kostar att färdigställa så kan konkursförvaltaren välja att slutföra bygget.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 745 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 745 inlägg
Om ni har fått material och arbete utfört så ska ni betala för det. Har ni fått fakturor med ej levererat material och arbete som inte är utfört skall n i inte betala, bestrid fakturorna, det är det bara att meddela konkursförvaltaren per telefon och skriftligt. Har ni lidit någon ekonomisk skada så ta det med konkursförvaltaren. Någon ersättning för sveda och värk lär ni inte få. Att hålla med jurister och dra det i rätten för småpengar det tar mer kraft och ork från er än vad det är värt.L Mariaa_lh skrev:
Vad du kan höra med konkursboet är om dom även står för garantin? du har som sagt 2 år , står dom inte för detta så ska du ha avdrag.L Mariaa_lh skrev:
Men detta är ett vanligt problem, jag har tagit upp detta förut, nu kostar det bara 50 tusen att starta ett AB, har man som dina snickare fler hus bakom så är det billigt att göra en snygg konkurs för att slippa allt ansvar o garantier i 2 år.
Har kolleger som gör liknande , det är inte att pengarna försvinner eller det dom påstår, utan pengarna bollas över till moderbolaget,(vinsten) man köper tjänster mellan sin egna bolag, skriver maskiner och sådant som aktie kapital för att starta nästa bolag, då utöver själva moderbolaget. Till 100% en planerad konkurs. varav det kommer inte bli något efterspel.
Du är nog långt ifrån den första som hamnar i kläm när byggbolag går i slasken. Dock lär du nog få svårt att få ersättning fullt ut, om ens något. Det brukar oftast vara så att de största fordringsägarna går först och när man kommer ner på konsumentnivå är pengarna oftast slut. Det behöver inte bli så, men troligast.L Mariaa_lh skrev:Någon som har erfarenhet av att ett byggbolag går i konkurs under bygge med totalentreprenad? Har ni fått ersättning/skadestånd efter rättslig tvist, eller har tips på var vi kan hitta liknande fall där konsumenten fått igenom krav? Hör gärna av er!
Kan vara ide att bestrida dessa fakturor för den del som ankommer på sådant som inte levererats för att slippa en längre diskussion med konkursförvaltaren.L Mariaa_lh skrev:
25000:- att starta AB, sen 1 januari 2020.T Takläggare skrev:Vad du kan höra med konkursboet är om dom även står för garantin? du har som sagt 2 år , står dom inte för detta så ska du ha avdrag.
Men detta är ett vanligt problem, jag har tagit upp detta förut, nu kostar det bara 50 tusen att starta ett AB, har man som dina snickare fler hus bakom så är det billigt att göra en snygg konkurs för att slippa allt ansvar o garantier i 2 år.
Har kolleger som gör liknande , det är inte att pengarna försvinner eller det dom påstår, utan pengarna bollas över till moderbolaget,(vinsten) man köper tjänster mellan sin egna bolag, skriver maskiner och sådant som aktie kapital för att starta nästa bolag, då utöver själva moderbolaget. Till 100% en planerad konkurs. varav det kommer inte bli något efterspel.
I det här fallet ett stort antal bolag att flytta pengar mellan dvs. Dessutom hade de inte betalat några fakturor för vårt bygge månaderna innan så det var bara pengar in...T Takläggare skrev:Vad du kan höra med konkursboet är om dom även står för garantin? du har som sagt 2 år , står dom inte för detta så ska du ha avdrag.
garantin är tyvärr helt borta, men förstås finns garantier för el, rör mm.