2 957 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Hus i förskott arv
Hejsan.
Min mor har ett gammalt hus till övers som är så pass dåligt att det ska rivas, taxeringsvärde runt 250 000kr och obebott sedan många år. Det är värderat till ca hälften.
Hon vill ge det till oss som gåva med summan 100 000kr som värde då hon inte är i behov av pengarna, och en del måste ut på att riva hus, fixa uppfarten, planera trädgård, borra vatten med mera och självklart bygga nytt hus.
Fråga 1. Då huset ges som gåva så kommer jag och min sambo vid en eventuell framtida försäljning åka på "straffskatten" på vinsten, vilken blir mycket hög. Har läst mig till att man ev får göra avdrag på vad huset kostade m.m. Finns några hinder där? För mor är det ju tacksamt att slippa skatta åtminstone.
Fråga2. Vi är sambo nu, men ska gifta oss. Om vi har förstått saken rätt så ansöker vi om lagfart och bifogar ett gåvobrev med ansökan. Blir det inte konstigt rent juridiskt om sambon också står som gåvomottagare? Hindras hon att ansöka om halva lagfarten om bara jag står på gåvobrevet? Gör det någon skillnad att skriva huset på oss om vi redan är gifta? Vi har barn också, så den biten är viktig för mig att hon klarar sig om nåt skulle hända mig och vise versa med tanke på arvsrätt med mera.
Mina 2 syskon har inga problem med att jag tar över det, men tänker att det ändå kan se knasigt ut vid den framtida bouppdelningen med hon som gåvomottagare. Men för lånelöftet så måste ju båda stå som ägare såklart.
Väldigt tacksam om någon kan reda ut detta för oss. Har Googlat rätt mycket i frågorna, men det är svårt att hitta svar på exakt detta scenario.
Edit: Kom på en fråga till. Är det något som blir konstigt om vi sätter gåvans värde på 100 000kr när taxeringsvärdet ligger högre? I detta fall så motsvarar ju taxeringsvärdet inte faktiska värdet riktigt. Skulle vi ändå tjäna något på att sätta värdet högre?
Min mor har ett gammalt hus till övers som är så pass dåligt att det ska rivas, taxeringsvärde runt 250 000kr och obebott sedan många år. Det är värderat till ca hälften.
Hon vill ge det till oss som gåva med summan 100 000kr som värde då hon inte är i behov av pengarna, och en del måste ut på att riva hus, fixa uppfarten, planera trädgård, borra vatten med mera och självklart bygga nytt hus.
Fråga 1. Då huset ges som gåva så kommer jag och min sambo vid en eventuell framtida försäljning åka på "straffskatten" på vinsten, vilken blir mycket hög. Har läst mig till att man ev får göra avdrag på vad huset kostade m.m. Finns några hinder där? För mor är det ju tacksamt att slippa skatta åtminstone.
Fråga2. Vi är sambo nu, men ska gifta oss. Om vi har förstått saken rätt så ansöker vi om lagfart och bifogar ett gåvobrev med ansökan. Blir det inte konstigt rent juridiskt om sambon också står som gåvomottagare? Hindras hon att ansöka om halva lagfarten om bara jag står på gåvobrevet? Gör det någon skillnad att skriva huset på oss om vi redan är gifta? Vi har barn också, så den biten är viktig för mig att hon klarar sig om nåt skulle hända mig och vise versa med tanke på arvsrätt med mera.
Mina 2 syskon har inga problem med att jag tar över det, men tänker att det ändå kan se knasigt ut vid den framtida bouppdelningen med hon som gåvomottagare. Men för lånelöftet så måste ju båda stå som ägare såklart.
Väldigt tacksam om någon kan reda ut detta för oss. Har Googlat rätt mycket i frågorna, men det är svårt att hitta svar på exakt detta scenario.
Edit: Kom på en fråga till. Är det något som blir konstigt om vi sätter gåvans värde på 100 000kr när taxeringsvärdet ligger högre? I detta fall så motsvarar ju taxeringsvärdet inte faktiska värdet riktigt. Skulle vi ändå tjäna något på att sätta värdet högre?
Vad gäller arvsrätten ses ju gåvan som ett förskott på arv. Men det lär ju bara gälla hälften, då sambon/frun inte är bröstarvinge. Om din mor vill kan hon ju också skriva i gåvobrevet att det inte ska ses som förskott på arv öht, och därmed inte tas med i bouppdelning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Gåvans värde har bara relevans gentemot dina syskon vid framtida arvsskifte efter er mor. Lika bra att lyfta frågan direkt så slipper ni ta den om X år när alla glömt hur det var innan ni byggde nya huset.
Antingen så tar ni in en mäklare som värderar fastigheten, eller så utgår ni från markvärdet i taxeringen minus kostnaden att riva huset.
Antingen så tar ni in en mäklare som värderar fastigheten, eller så utgår ni från markvärdet i taxeringen minus kostnaden att riva huset.
Ja, läste det att man kan göra så nu, men det känns ändå bättre att ta det som ett förskott, så det blir mer rättvist. Tack för hjälpen!K kindvall skrev:
Ja, där närmar vi oss en lösning kanske.1 16386 skrev:
Men är det ända lösningen? Kommer man straffas på något vis skattemässigt eller liknande? Innebär inte denna lösning att jag först måste stå som 100% ägare. Alltså att vi skriver gåvobrev till mig, jag ansöker om lagfarten och bifogar gåvobrevet. Sedan att sambon får ett eget gåvobrev ifrån mig med hälften av värdet och får sedan i sin tur söka om 50% innehav i lagfarten?
Vad blir skillnaden här om vi skulle vara gifta innan jag ens får fastigheten?
Ja, jag har tagit upp ärendet. Och vi är på den summar i runda slängar om man räknar bort rivningen.Nötegårdsgubben skrev:
Gåvans värde har bara relevans gentemot dina syskon vid framtida arvsskifte efter er mor. Lika bra att lyfta frågan direkt så slipper ni ta den om X år när alla glömt hur det var innan ni byggde nya huset.
Ingen som vet var man kan vända sig för rådgivning lite mer ingående utan att ta in en dyr konsult? Är skatteverket eller lantmäteriet lämpligast att kontakta kanske?
Skogsägare
· 23 101 inlägg
Vad är det för rådgivning du tänkt dig? Skatteeffekten är ju som mest ett par tiotusenlappar i vinstskatt på gåvovärdet om ni säljer i framtiden och äganderättsligt är som sagt det enklaste att du får ett förtida arv och att du ger halva vidare till sambon. Det stora värdet blir rimligen ändå huset ni bygger, inte tomten.
Vi blir alla "straffade skattemässigt" när vi säljer hus.R rusta skrev:Men är det ända lösningen? Kommer man straffas på något vis skattemässigt eller liknande? Innebär inte denna lösning att jag först måste stå som 100% ägare. Alltså att vi skriver gåvobrev till mig, jag ansöker om lagfarten och bifogar gåvobrevet. Sedan att sambon får ett eget gåvobrev ifrån mig med hälften av värdet och får sedan i sin tur söka om 50% innehav i lagfarten?
Om ni får huset som gåva övertar ni er mors anskaffningsvärde, dvs det som skulle använts för skatteberäkning om hon hade sålt. Och som sagt, det handlar ju om rätt lite pengar i det här fallet.
K kindvall skrev:
Min tolkning är inte alls så.
Min mors inköpsvärde överförs till mig eftersom jag köper/får huset för under taxeringsvärde. Med andra ord: Den dagen jag säljer för låt oss bara för sakens skull 2 000 000kr, kommer jag med andra ord ha gjort en "vinst" på 1 850 000kr om min mor köpte det för 150 000kr.
Med andra får jag skatta 30% på 24/30 av vinsten. En stor del alltså.
Men, min tolkning kan vara fel!
Om din mor säljer det för 2 000 000kr idag får hon också skatta en vinst på 1 850 000kr.
Men för att du ska kunna sälja det för 2 000 000kr antar jag att du har en del kostnader för att bygga ett nytt hus tex. De kostnaderna är ju avdragsgilla.
Det är ju alltid så att man får skatta på försäljningspris - inköpspris - övr. kostnader.
I det här fallet är ditt inköpspris ju egentligen 0 men du får använda din mors anskaffningsvärde. Så det tjänar du ju på...
Men för att du ska kunna sälja det för 2 000 000kr antar jag att du har en del kostnader för att bygga ett nytt hus tex. De kostnaderna är ju avdragsgilla.
Det är ju alltid så att man får skatta på försäljningspris - inköpspris - övr. kostnader.
I det här fallet är ditt inköpspris ju egentligen 0 men du får använda din mors anskaffningsvärde. Så det tjänar du ju på...
Skogsägare
· 23 101 inlägg
Om du bygger ett hus på fastigheten ingår även kostnaden för huset i anskaffningsvärdet.
Så säg att du får tomten och din mor skaffade den för 150 tkr
Ni bygger hus för 1,65 Mkr
Säljer för 2,0 Mkr
Då är vinsten 2.000–1.650–150=200 tkr
Har din mor ingen anskaffningskostnad för fastigheten blir vinsten istället 350 tkr. Vinstskatten blir då ca 30 tkr högre.
edit: ändrade lite siffror för att stämma med TS exempel.
Så säg att du får tomten och din mor skaffade den för 150 tkr
Ni bygger hus för 1,65 Mkr
Säljer för 2,0 Mkr
Då är vinsten 2.000–1.650–150=200 tkr
Har din mor ingen anskaffningskostnad för fastigheten blir vinsten istället 350 tkr. Vinstskatten blir då ca 30 tkr högre.
edit: ändrade lite siffror för att stämma med TS exempel.
Vad man brukar göra vid försäljning inom familj, är en värdering, man tar ut en mäklare, man hänvisar att värdering ska göras ut efter en friskrivningsklausul om en total friskrivning , man tar upp alla brister, samt på pekar el/vvs är gammal behövs bytas ut man har upptäck problem , samt mycket är eget byggt, varav huset säljs som grisen i säcken ,på så sätt får man en låg värdering, men den är fullt giltig mot skatteverket , bröstarvingar osv.
Oftast är detta sanning då man sällan hävdar dolt fel eller annat mot sin familj som sålt den billigt åt en.
Oftast är detta sanning då man sällan hävdar dolt fel eller annat mot sin familj som sålt den billigt åt en.
Varför vill du och din mor ha ett värde på huset i gåvobrevet?R rusta skrev:Hejsan.
Skogsägare
· 23 101 inlägg
Den här instinkten du har att försöka blåsa andra, den delas inte av alla. Jag hoppas att TS och syskonen kan enas om en rättvis bedömning. Om man misstror sina syskon i en sån härsituation skulle jag föreslå att man låter göra varsin värdering och tar medelvärdet mellan dem på ett förutbestämt sätt.T Takläggare skrev:
Fast TS frågar om taxeringsvärdet ligger högre än själva "gåvan" på 100 tusen, för att komma billigt undan då mot skatteverket , lagfart osv , så fungerar värderingen jag gav ut, hur man ska gå tillväga, till mäklaren behöver man inte upplysa om att den ska säljas till ett barn inom familjen.Nötegårdsgubben skrev:
Den här instinkten du har att försöka blåsa andra, den delas inte av alla. Jag hoppas att TS och syskonen kan enas om en rättvis bedömning. Om man misstror sina syskon i en sån härsituation skulle jag föreslå att man låter göra varsin värdering och tar medelvärdet mellan dem på ett förutbestämt sätt.
Men visst det kommer även påverka om dom skriver ett gåvobrev, spec om mammans inte har stora tillgångar och värdet är högre på själva tomten/huset hon sålde billigt bort. då kommer gåvobrevet tas upp, för att jämka det kvarvarande arvet mellan syskonen. eller för att jämna ut, gåvobrev blir då en kvittens på vad TS som bröstarvinge redan fått , och övriga bröstarvingar kan begära jämkning av gåva.
Bästa för TS är då att få en låg värdering av huset, och man kan påverka värderingen med det jag tidigare nämnt.
Följdfråga:
Om man använder modellen med att ett syskon får "förskott av arv", så ska ju detta enligt en normal modell avräknas vid en framtida bodelning mellan syskon/bröstarvingar.
Men hur tänker man om den framtida bodelningen hamnar långt fram i tiden, säg 10-20 år senare? Är det det nominella beloppet av förskottet som ska avräknas, eller ska avräkningsbeloppet indexuppräknas med t ex värdeutvecklingen för fastigheter inom det aktuella området? Utan indexuppräkning kan det ju ändå bli till en fördel för ett syskon att få ut sitt arv som ett förskott, då generell värdeutveckling kommit det aktuella syskonet tillgodo.
Om man använder modellen med att ett syskon får "förskott av arv", så ska ju detta enligt en normal modell avräknas vid en framtida bodelning mellan syskon/bröstarvingar.
Men hur tänker man om den framtida bodelningen hamnar långt fram i tiden, säg 10-20 år senare? Är det det nominella beloppet av förskottet som ska avräknas, eller ska avräkningsbeloppet indexuppräknas med t ex värdeutvecklingen för fastigheter inom det aktuella området? Utan indexuppräkning kan det ju ändå bli till en fördel för ett syskon att få ut sitt arv som ett förskott, då generell värdeutveckling kommit det aktuella syskonet tillgodo.
Klicka här för att svara