6 427 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Kan icke-bröstarvinge framtvinga husförsäljning?
För det första blir frågan om dödsboet är skiftat och fastigheten redan lagfaren på arvtagarna. I så fall stämmer vad andra sagt om Bosses och Tommys lika rätt att framtvinga försäljning med stöd i Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt. Om dödsboet alltjämt är oskiftat är fastigheten som sådan faktiskt inte samägd, utan lagfaren på den avlidna Stina ensam (eller möjligen, men mindre troligt på hennes registrerade dödsbo, som juridisk person som ensam ägare). Och därmed är samägandelagen INTE tillämplig
Det bästa är givetvis att dödsbodelägarna tar ett samlat grepp om fördelning av ALL kvarlåtenskap INNAN boet skiftas. Om Bosse inte har något intresse att använda stugan borde parterna kunna enas kring korrekt värdering, varefter Tommy tillskiftas hela fastigheten och motsvarande värde kontant går till Bosse. Om Stinas andra tillgångar inte räcker till detta kanske Bosse nöjer sig med räntebärande fordran på Tommy säkerhet i fastigheten och fixerad amorteringsplan, alternativt att Tommy betalar Bosse med banklån eller egna medel.
Det bästa är givetvis att dödsbodelägarna tar ett samlat grepp om fördelning av ALL kvarlåtenskap INNAN boet skiftas. Om Bosse inte har något intresse att använda stugan borde parterna kunna enas kring korrekt värdering, varefter Tommy tillskiftas hela fastigheten och motsvarande värde kontant går till Bosse. Om Stinas andra tillgångar inte räcker till detta kanske Bosse nöjer sig med räntebärande fordran på Tommy säkerhet i fastigheten och fixerad amorteringsplan, alternativt att Tommy betalar Bosse med banklån eller egna medel.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Fast om Bosse är ensam arvtagare efter Stina så har ju Tommy inget alls med hennes kvarlåtenskap att göra, tvärtom så är det ju Bosse som ärver både det och halva stugan. Enda dödsboägaren borde ju vara Bosse.
Eller har jag missat något?
Eller har jag missat något?
B billy_baver skrev:För det första blir frågan om dödsboet är skiftat och fastigheten redan lagfaren på arvtagarna. I så fall stämmer vad andra sagt om Bosses och Tommys lika rätt att framtvinga försäljning med stöd i Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt. Om dödsboet alltjämt är oskiftat är fastigheten som sådan faktiskt inte samägd, utan lagfaren på den avlidna Stina ensam (eller möjligen, men mindre troligt på hennes registrerade dödsbo, som juridisk person som ensam ägare). Och därmed är samägandelagen INTE tillämplig
Troligen inte. Jag tänkte fel, och förutsatte testamente.A Amarace skrev:
Om 1. testamente saknas och 2. Bosse är ensam arvtagare, och 3. han vid bouppteckningen INTE gör något arvsavstående kommer Stinas automatiskt att upplösas så snart bouppteckningen blivit registrerad. Bosse kommer då genast att kunna göra anspråk på att överta Stinas lagfarna fastighetsandel, och kan sedan begära tvångsförsäljning.
Tack för många bra synpunkter. Jag har kollat lagfarten på fritidshuset och där står både Stina och Tommy. Dvs Bosse ärver oavkortat sin systers andel i huset och kan tydligen framtvinga en försäljningen om jag tolkar vad flera skrivit.
Nu är det kanske inte nåt stort problem eftersom min släkting Tommy är sjuklig och kommer knappast att kunna nyttja huset. Så en försäljning kanske är det bästa ändå, men bra att veta vad Bosse kan "kräva"!
Ytterligare en tvist på det hela är att jag vet att Tommy inte har så mkt till övers för Bosse och skulle antagligen gärna förhala en försäljning bara därför
Men det är nog lite överspelat idag...
Nu är det kanske inte nåt stort problem eftersom min släkting Tommy är sjuklig och kommer knappast att kunna nyttja huset. Så en försäljning kanske är det bästa ändå, men bra att veta vad Bosse kan "kräva"!
Ytterligare en tvist på det hela är att jag vet att Tommy inte har så mkt till övers för Bosse och skulle antagligen gärna förhala en försäljning bara därför
1. Testamente saknas.B billy_baver skrev:Troligen inte. Jag tänkte fel, och förutsatte testamente.
Om 1. testamente saknas och 2. Bosse är ensam arvtagare, och 3. han vid bouppteckningen INTE gör något arvsavstående kommer Stinas automatiskt att upplösas så snart bouppteckningen blivit registrerad. Bosse kommer då genast att kunna göra anspråk på att överta Stinas lagfarna fastighetsandel, och kan sedan begära tvångsförsäljning.
2. Bosse är ensam arvtagare.
3. Ingen bouppteckning är gjord eftersom ingen begärt det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Jag kan delvis sympatisera med @hempularens inställning, samtidigt är det ett val att inte gifta sig eller skriva testamente. Ett oinformerat val alltför ofta, men ändå. I ett sånt här fall kan man ju också tycka att det vore orättvist att den enes föräldrar/syskon skulle ärva båda bara för att deras släkting ”råkar” vara den som levde längst.
Nu verkar ju situationen i TS närhet inte få någon avgörande praktisk effekt på de efterlevandes liv, men ändå. Om inte annat kanske det kan få fler som inte är odödliga (>25) att ha sina papper i ordning.
Nu verkar ju situationen i TS närhet inte få någon avgörande praktisk effekt på de efterlevandes liv, men ändå. Om inte annat kanske det kan få fler som inte är odödliga (>25) att ha sina papper i ordning.
Redigerat:
Jo efter att ha pratat med en jurist är det exakt det som händer om Bosse avlider innan försäljning. Gäller antagligen samma om han skulle få för sig att avstå arvet (vilket inte kommer hända).T tergo skrev:
"Bosse" är numera inskriven i lagfarten som 50%-ägare efter genomförd bouppteckning efter "Stina". Förhandlingar pågår för att "Tommy" ska kunna köpa ut Bosse. Trist att det ska behövas när Tommy och Stina ägt bostaden gemensamt i över 40 år, men så går det när man inte har koll på pappren medan man lever och är frisk...
Ja, bra om sambos läser denna tråd och lär sig lite (om det behövs).P pelig skrev:"Bosse" är numera inskriven i lagfarten som 50%-ägare efter genomförd bouppteckning efter "Stina". Förhandlingar pågår för att "Tommy" ska kunna köpa ut Bosse. Trist att det ska behövas när Tommy och Stina ägt bostaden gemensamt i över 40 år, men så går det när man inte har koll på pappren medan man lever och är frisk...
Klicka här för att svara