Hej!
Första inlägget efter att ha hängt här på sidan en hel del senaste året! Behöver råd och tips om hur jag ska isolera runt fönster och i ett hörn, invändigt. Huset är från 1945 och hade originaltak kvar. Det läckte in vid vardagsrumsfönstrerna, oklart hur länge. Nu har hela taket blivit bytt. Byggarna kollade igenom läget på bärande konstruktion vid gaveln och det hade klarat sig utan skador. Invändigt var dock panelen runt fönstren fuktskadad så den är riven. Isoleringen luktade illa så rev ut den också.
Det är tilläggsisolerat inifrån (även utifrån...) förutom en liten bit vid vardagsrummens stora fönster (där det har läkt in). Där satt Sundolitt fasadskiva på insidan. I Hörnet mellan sundolitten och väggen med fönster fanns ingen isolering alls... se på bilden (isolering vid fönster ej borta på den):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag rev ut Sundolitt och isoleringen runt fönstret. Isoleringen låg direkt mot fasadbrädorna (liggande panel på bild) utan luftspalt och utan plast. Hur ska jag isolera här? Behövs det en luftspalt? Vindskiva? Kan jag bygga på väggen från insidan? Skapa en luftspalt och sätta upp en vindskiva inifrån, och sen isolering och plast? Jag har inga problem om väggen blir tjockare "inåt i rummet", så hur mycket isolering bör jag ha?
Logga in
Skapa konto
Typ såhär?
Logga in
Skapa konto
Samma historia runt alla fönstren. Isolering direkt mot fasad, ingen vindpapp, ingen plast...
Logga in
Skapa konto
Det intressanta är att resten av huset har man tilläggisolerat utifrån med sundolitt och inifrån med mineralull. Med vindpapp och plast, men varför inte denna vägg? Var mycket att borra igenom för ventilationsröret som skulle upp tidigare...
Logga in
Skapa konto
Tacksam för hjälp