Vårt hus är byggt på 1800-talet på torpargrund. Grunden är låg, ca 2 dm max och det sitter nånon slags cement utanpå. Det finns bara en ventil, men fram till nyligen en öppning mellan stenarna, som nu satts igen med cement, för att hindra skadedjur från att ta sig in. Jag undrar nu om det är fel att sätta igen det lufthål som fanns? Borde en torpargrund vara mer ventilerad? . Tilläggas bör att det används som sommarhus och är ouppvärmt på vintern.
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Vårt hus är byggt på 1800-talet på torpargrund. Grunden är låg, ca 2 dm max och det sitter nånon slags cement utanpå. Det finns bara en ventil, men fram till nyligen en öppning mellan stenarna, som nu satts igen med cement, för att hindra skadedjur från att ta sig in. Jag undrar nu om det är fel att sätta igen det lufthål som fanns? Borde en torpargrund vara mer ventilerad? . Tilläggas bör att det används som sommarhus och är ouppvärmt på vintern.
Det beror på hur fuktigt det är, post #14 i tråden, visare en graf för risk med mögel.:
https://www.byggahus.se/forum/threads/staenga-ventilation-pa-isolerad-krypgrund-vintertid.222744/

Det finns en devis att ventilationen skall var öppen vintertid för att torka ut grunden, och stängd sommartid för att hindra fuktig luft från att komma in.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Det beror på hur fuktigt det är, post #14 i tråden, visare en graf för risk med mögel.:
[länk]

Det finns en devis att ventilationen skall var öppen vintertid för att torka ut grunden, och stängd sommartid för att hindra fuktig luft från att komma in.
Tack, det har jag nu hört från flera håll vårt hus har haft små ventiler i grunden som aldrig stängts. Men kanske dags nu till på sommaren och öppna på vintern. Ska skaffa fuktmätare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.