Hej,
Jag behöver lite tips. Vilket material använder man för att tilläggsisolera inifrån?

F Frida80 skrev:
Hej,
Jag behöver lite tips. Vilket material använder man för att tilläggsisolera inifrån?
Vanligast är mineralull.
Vad är det för typ av hus ?
Viktigt att tänka på är vad som händer ur fuktsynpunkt.

Tegelvilla från 58.

F Frida80 skrev:
Tegelvilla från 58.
Då har den förmodligen trästomme och mineralull i väggarna redan nu ?
Troligen finns ingen befintlig fuktspärr, detta måste kollas ! och ev tas bort.
Reglar och mineralull är iaf det vanligaste säkraste sättet att tilläggsisolera.
Hur mycket isolering finns nu ?

Har också tegelfasad från -58. När jag fixar ytterväggar river jag ytskickt, råspnt och isolering (80mm glasull) och lägger 120mm för att fylla helt. Sedan ångspärr och 45 reglar +isolering som installationsskickt. Ytterst osb+gips. Mycket jobb men der blir riktigt bra!

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
I bygglovshandlingar står glasullsmatta och sågspån. Nåt vindpapp också. Sedan har den som bodde i huset under 90talet spikat cellplast på väggen. Detta är dock rätt så deletantiskt gjort. Skarvarna är inte täta mm. Det drar genom ändå och jag vill ha bort cellplasten pga brandrisken.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
F Frida80 skrev:
I bygglovshandlingar står glasullsmatta och sågspån. Nåt vindpapp också. Sedan har den som bodde i huset under 90talet spikat cellplast på väggen. Detta är dock rätt så deletantiskt gjort. Skarvarna är inte täta mm. Det drar genom ändå och jag vill ha bort cellplasten pga brandrisken.
Det bästa är nog att göra som Dsl beskriver ovan.
Men vekar isoleringen bra i väggarna så kan ev råspont sitta och man reglar på insidan.
Dock skulle ja rekommendera att isolera mer än 45mm om det bara är 120mm sedan innan.

F Frida80 skrev:
Detta är dock rätt så deletantiskt gjort.
Deletantiskt? Det ordet hittade jag inte i SAOL... Vad betyder det?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Deletantiskt? Det ordet hittade jag inte i SAOL... Vad betyder det?
Bättre med Googel än SAOL :)
Skärmdump som visar synonymer och motsatsord till 'dilettantisk' från en ordlista online.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Bättre med Googel än SAOL :)
[bild]
Ah, en liten enkel felstavning.... En dilettant springer man ju sällan på nuförtiden.... :rofl:

Redigerat:
Dilettantiskt stavat, förlåt. Tack för råd med isoleringen!

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Om jag nu väljer den enklare vägen och isolera uppå... Cellplasten som satt där var 30 mm. Finns det isoleringsskivor i samma mått eller är det 45 mm som gäller? Tänk om man kunde slippa krångla med fönstret.

Ingen fara att trycka ihop 45mm till 30mm, köp någon mjukare modell, oftast är den på rulle lite mjukare.

• Gilla
Frida80
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.