Tomture61
L larmicfre skrev:
Detta eskalerade till den typen av kluven diskussion som jag brottats med sedan första dagen jag började undersöka saken.

Väggarna är samtliga putsade både in- och utsida, så blåst genom blocken lär väl inte förekomma. Isolering dikt an blocken ger väl kanske någon fördel om värmetröghet och minskar chansen för kondens att fällas ut just mellan väggarna som eventuell luftspalt (platonmatta) skulle ge utrymme för?

Tänker troligtvis helt bananas, både utan erfarenhet och vettigt underlag. :poop:
Weber tycker att ytterväggar i leca isoleras utvändigt .

V vectrex skrev:
Det bästa sättet är väl att isolera på utsidan med t.ex. 50 eller varför inte 70mm XPS som du skruvar in i lecablocken med därtill avsedd skruv och brickor. Sedan putsnät utanpå isoleringen och därefter putsar du om.

Det blir visserligen en enstegstätad fasad men helt utan organiska ämnen och om något kommer den bara vara bättre än idag.

Fördelen med min metod är att du får en varmare vägg och förlorar ingen yta inomhus. Nackdelen är att det är mycket jobb och särskilt mycket om du har många fönster och dörrar som eventuellt måste flyttas ut. Även taksprång och liknande kan såklart ställa till problem.

Vill du inte göra detta hade jag gjort precis samma sak fast från insidan. Plast behövs inte då väggarna är helt oorgansika så den lilla mängd tillskjutande fukt kvittar helt. Vill du plasta så gör det allra längst in (inte mellan lecablocken och XPS:en).
Tomture61 Tomture61 skrev:
Weber tycker att ytterväggar i leca isoleras utvändigt .
Det ligger mycket sanning i det ni skriver. Bekräftar att bästa tillvägagångssätt är isolering på utsidan. Fackman säger detsamma. Dock skulle det medföra ganska omfattande ombyggnation. Dels för att takkonstruktionen är som sådan att det finns minimalt med språng i takfoten. Cellplast och ny puts på utsidan skulle troligen innebära att fasaden närmar sig att vara i liv, eller i värsta fall till och med sticka utanför takfot.

Vilken tjocklek på cellplast snackar vi om, tror ni?

Vilken bajsmacka, om man nu får uttrycka sig så.

Jag tycker du ska fokusera såhär; se över fönster o dörrar så de håller skapligt mot drag, fixa bjälklaget/taket så det kan hålla lite värme. Gipsa gärna taket så får du pluspoäng från försäkringsbolaget.

sen sätter du in en luft luft som du ställer på lägsta temperatur. Jag värmer upp ett liknande utrymme idag. Putsad 250mm leca i vägg, gips o 400mm glasull i tak.

fungerar ypperligt. Hade jag kunnat spara energi på extra isolering i väggarna? Ja, men då hade det inte blivit av. I perioder används utrymmet inte, och då slår jag av värmen helt.

stirra dig inte blind på k-värden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.