20 051 läst ·
20 svar
20k läst
20 svar
Stor risk med att isolera krypgrund?
Ja, i vårt fall är nog en fuktspärr ett minimum, den delen av grunden är dåligt fuktskyddad. Men känns tryggare att avstå från golvvärme, dvs isoler- och värmemässigt som innan, bara erätta ytskiktet med klinkers.B BJohan skrev:Tvärtemot vad de flesta tror går det inte att ventilera bort fukten i en krypgrund. Det är när den varma och fuktiga uteluften kommer in i krypgrunden, kyls av, som fukten kan kondensera på de kalla ytorna i krypgrunden. Det sker framför allt på sommaren. Det enda säkra är att lägga en fuktspärr på marken, stänga ventilerna och installera en fuktstyrd avfuktare.
Hej!
Tack för kloka råd ovan. Har liknande problem under huset på landet. Åtgärdar helst med plastmatta på marken och ev tillägsisolering under golv men om det dessutom skulle dessutom behövas avfuktning. Är det någon som vet lämpliga produkter?
"vanliga" avfuktare med kompressor tror jag inte funkar under vinterhalvåret då temperaturen kan ligga under förångningstemperaturen.
Tack för kloka råd ovan. Har liknande problem under huset på landet. Åtgärdar helst med plastmatta på marken och ev tillägsisolering under golv men om det dessutom skulle dessutom behövas avfuktning. Är det någon som vet lämpliga produkter?
"vanliga" avfuktare med kompressor tror jag inte funkar under vinterhalvåret då temperaturen kan ligga under förångningstemperaturen.
Produkter som diskuteras: "adsorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Sant iof,men behöver man avfukta vid så låga temperaturer,är väl främst vår till höst som fukthalten är som högst?P Pppär skrev:Hej!
Tack för kloka råd ovan. Har liknande problem under huset på landet. Åtgärdar helst med plastmatta på marken och ev tillägsisolering under golv men om det dessutom skulle dessutom behövas avfuktning. Är det någon som vet lämpliga produkter?
"vanliga" avfuktare med kompressor tror jag inte funkar under vinterhalvåret då temperaturen kan ligga under förångningstemperaturen.
Första steget är ju att mäta och se om man har problem och i så fall vid vilka tillfällen... Hade aningens högt med fukt bjälklaget i krypgrunden under vardagsrummet när vi flyttade in. Stoppade in en temp och fukt sensor och höll lite koll.
Sen köpte jag en avfuktare för grund (kondens, funkar alldeles utmärkt) och ställde in den på 70%. Vid de få veckor per år som temperaturen kryper under 5 grader där nere är det ju i i praktiken ingen fukt i uteluften, så då behöver den inte gå i vilket fall! Just nu ligger vi på 1,5 grader och 63%, då är det -7 grader 85% ute...
Sen köpte jag en avfuktare för grund (kondens, funkar alldeles utmärkt) och ställde in den på 70%. Vid de få veckor per år som temperaturen kryper under 5 grader där nere är det ju i i praktiken ingen fukt i uteluften, så då behöver den inte gå i vilket fall! Just nu ligger vi på 1,5 grader och 63%, då är det -7 grader 85% ute...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden