C
Har en sommarstuga på en ö. Stugan är byggd av fusktimmer 57 mm tjockt ,ingen isolering. Taket består av träpanel, Gullfiber kanske 50-70mm(lite slarvigt inlagt ,glipor etc.) råspont ,takpapp samt trp. plåt. Taket är ett "vanligt vinklat tak" innertaket följer samma vinkel. Mellanrummet mellan innerpanel o råsponten är väl cirka 120mm... Jag funderar på att blåsa in cellulosa lösull och eventuellt ta bort den Gullfiber jag kan få ut vid takfoten. Cellulosa lösullen sjunker ju ihop lite så det blir väl den luftspalt det blir ovanför densamma....Det är inte aktuellt att riva ned innertaket eller riva upp yttertaket. Ventilation finns vid takfoten runt hela huset. Jag funderar på att inte ha någon ventilation alls....

Golvet består av spontat trä, isärtorkat med glipor, mineralull 50-70 mm, halvdåligt utfört, o bottenlag av "typ grönfärgad tretex" !!! delvis kompletterad med oljehärdad trossbottenskiva därför att de gröna skivorna hängt ned sig/ramlat ned...Även här har man fuskat... golvåsarna ligger inte cc 60 utan avståndet varierar snett hit o dit,,,,hmmm...Golvåsarna är 120 mm höga. Hur bygger jag på golvet underifrån. Avståndet till marken är som mest 650 mm,med "lite besvär" kan man komma åt överallt under hela huset...

Väggarna består enbart av fusktimmer 57 mm tjockt. Jag funderar på att tilläggsisolera utvändigt med linisolering eller cellulosaisolering.....och stående panel kärnfuru eller lärkträ...

Har jag glömt något?

Jag eftersträvar inte annat än att få ett tätare skalskydd, alltså inte vinterbona huset men att få det lite tätare eftersom de blåser ganska bra på ön...

Synpunkter önskas:D:D:D

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.