Hej!

Bor numera i ett hus byggt 1911, där stommen är liggande plank på 3 tum, därefter vindduk? (Svart papp) och sedan panel på utsidan. Inga luftspalter.

Tidigare (4-5år sedan) är alla fönster utbytta till 3-glas, då tilläggsisolerade man även 45mm..

Här kommer min fundering. Bör jag vara orolig över detta? I dom flesta rummen har man på det gamla ytskiktet (tretex/ masonit/tapet) reglat på 45mm, lagt i 45mm mineralull, dragit elen för att sedan täcka med OSB+gips. Ingen ångspärr / ångbroms. Innertaken (2a våning) har man rätat upp med gles, dragit el och sedan satt upp vitklädda spånskivor.

Info om huset: 2 plan med uppvärmd oinredd källare, kallvind med sågspån mellan 2a plan / vind. Kallvindar utmed långsidor 2a plan.
Ventilation frånluft med självdrag i skorsten + fläkt på toalett. Tilluft via spaltventiler i nya fönstren. Huset värms idag med en pelletspanna och radiatorer / golvvärme.

Min fundering är ju då väggarna som tilläggsisolerats, fuktaspekten. Nåt som bör oroa? Kan det kontrolleras på något vis?

Håller nu på med dom två sista rummen på 1 plan som inte blivit isolerade / renoverade, en liten hall + toalett. Ska jag isolera likadant här? Eller välja en cellulosaisolering? Ångbroms?
Här är väggarna ”avklädda” Se bifogad bild.

Tacksam för alla idéer och synpunkter :)
 
  • Interiörvägg av oisolerat horisontellt plank i hus från 1911, utan synlig isolering eller ångspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen med kunskap som har någon åsikt om hur jag bör tänka / agera? :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.