Hej!
Bor numera i ett hus byggt 1911, där stommen är liggande plank på 3 tum, därefter vindduk? (Svart papp) och sedan panel på utsidan. Inga luftspalter.
Tidigare (4-5år sedan) är alla fönster utbytta till 3-glas, då tilläggsisolerade man även 45mm..
Här kommer min fundering. Bör jag vara orolig över detta? I dom flesta rummen har man på det gamla ytskiktet (tretex/ masonit/tapet) reglat på 45mm, lagt i 45mm mineralull, dragit elen för att sedan täcka med OSB+gips. Ingen ångspärr / ångbroms. Innertaken (2a våning) har man rätat upp med gles, dragit el och sedan satt upp vitklädda spånskivor.
Info om huset: 2 plan med uppvärmd oinredd källare, kallvind med sågspån mellan 2a plan / vind. Kallvindar utmed långsidor 2a plan.
Ventilation frånluft med självdrag i skorsten + fläkt på toalett. Tilluft via spaltventiler i nya fönstren. Huset värms idag med en pelletspanna och radiatorer / golvvärme.
Min fundering är ju då väggarna som tilläggsisolerats, fuktaspekten. Nåt som bör oroa? Kan det kontrolleras på något vis?
Håller nu på med dom två sista rummen på 1 plan som inte blivit isolerade / renoverade, en liten hall + toalett. Ska jag isolera likadant här? Eller välja en cellulosaisolering? Ångbroms?
Här är väggarna ”avklädda” Se bifogad bild.
Tacksam för alla idéer och synpunkter
Bor numera i ett hus byggt 1911, där stommen är liggande plank på 3 tum, därefter vindduk? (Svart papp) och sedan panel på utsidan. Inga luftspalter.
Tidigare (4-5år sedan) är alla fönster utbytta till 3-glas, då tilläggsisolerade man även 45mm..
Här kommer min fundering. Bör jag vara orolig över detta? I dom flesta rummen har man på det gamla ytskiktet (tretex/ masonit/tapet) reglat på 45mm, lagt i 45mm mineralull, dragit elen för att sedan täcka med OSB+gips. Ingen ångspärr / ångbroms. Innertaken (2a våning) har man rätat upp med gles, dragit el och sedan satt upp vitklädda spånskivor.
Info om huset: 2 plan med uppvärmd oinredd källare, kallvind med sågspån mellan 2a plan / vind. Kallvindar utmed långsidor 2a plan.
Ventilation frånluft med självdrag i skorsten + fläkt på toalett. Tilluft via spaltventiler i nya fönstren. Huset värms idag med en pelletspanna och radiatorer / golvvärme.
Min fundering är ju då väggarna som tilläggsisolerats, fuktaspekten. Nåt som bör oroa? Kan det kontrolleras på något vis?
Håller nu på med dom två sista rummen på 1 plan som inte blivit isolerade / renoverade, en liten hall + toalett. Ska jag isolera likadant här? Eller välja en cellulosaisolering? Ångbroms?
Här är väggarna ”avklädda” Se bifogad bild.
Tacksam för alla idéer och synpunkter
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
