(Detta är repost av ett ämne jag gjorde i December 2021 men fick fel titel på det så jag försöker igen då inga kommentarer kommit, kanske pga att ämnet inte säger något…)
Jag har ett utrymme i min källare där jag inte har någon uppvärmning och använder det som kallförråd. Det är leca-väggar åt tre håll (två korta ytterväggar och en längre innervägg mot resten a källaren). Den fjärde ”väggen” består av berg och en gjuten platta.
nu till saken:
Ovanför kallförrådet är ett sovrum.sovrummet har vattenburen golvvärme.
hur bör jag isolera mellanbjälklaget (se bild) för att hålla nere värmeförluster men samtidigt inte riskera fuktrelaterade problem?
Jag har varit lute inne på skumisolering men tror att det kan bli väldigt dyrt, så nu tänker jag mer på stenull.
Övriga källaren har cellulosalösull mot övervåningen.
Jag har ett utrymme i min källare där jag inte har någon uppvärmning och använder det som kallförråd. Det är leca-väggar åt tre håll (två korta ytterväggar och en längre innervägg mot resten a källaren). Den fjärde ”väggen” består av berg och en gjuten platta.
nu till saken:
Ovanför kallförrådet är ett sovrum.sovrummet har vattenburen golvvärme.
hur bör jag isolera mellanbjälklaget (se bild) för att hålla nere värmeförluster men samtidigt inte riskera fuktrelaterade problem?
Jag har varit lute inne på skumisolering men tror att det kan bli väldigt dyrt, så nu tänker jag mer på stenull.
Övriga källaren har cellulosalösull mot övervåningen.
Cellulosa eller liknande är bäst med ett ångbroms(ej plast) under och någon typ av skiva eller panel i taket. OM du har glipor mot undergolvet (ser ut som en spånskiva) kan du spruta på lite skumisolering just där.
Det är plast ovanför spånskivorna som har golvvärme i sig med plåtar, sån där plast från Kährs med cellplastkulor i. Det är parkett ovanpå plasten. Nu är då frågan vad jag ska ha under spånskivorna för att inte göra bort mig o få problem med fukt.
Cellulosa, finns det som skivisolering? Skulle det i så fall vara bra? Det blir kanske uppemot 20 grader temperaturskillnad över o under bjälklaget.
Cellulosa, finns det som skivisolering? Skulle det i så fall vara bra? Det blir kanske uppemot 20 grader temperaturskillnad över o under bjälklaget.
Klicka här för att svara

