Ska påbörja ett projekt att inreda vinden för att ungarna ska få ett krypin för sina sängar ovanpå deras nuvarande rum.

Huset är från tidigt 1900-tal med gammalt spåntak under plåten och 130mm takstolar.

Takhöjden är inte den bästa så vill stjäla så lite som möjligt men ändå få vettig mängd isolering. Tänkte därför lägga på ytterligare en 45x95 på takstolen så att jag får in en 195mm isolering, plast utanpå det, sen typ en 23x95 liggande för att få rätt riktning på reglarna och utanpå det en 45x45 stående med en 45mm isolering i.

Finns det någon nackdel med min idé om en 23x95 mellan isoleringslagren bara för att byta riktning på reglarna? Skapar det någon köldbrygga?
 
JohanWe JohanWe skrev:
Ska påbörja ett projekt att inreda vinden för att ungarna ska få ett krypin för sina sängar ovanpå deras nuvarande rum.

Huset är från tidigt 1900-tal med gammalt spåntak under plåten och 130mm takstolar.

Takhöjden är inte den bästa så vill stjäla så lite som möjligt men ändå få vettig mängd isolering. Tänkte därför lägga på ytterligare en 45x95 på takstolen så att jag får in en 195mm isolering, plast utanpå det, sen typ en 23x95 liggande för att få rätt riktning på reglarna och utanpå det en 45x45 stående med en 45mm isolering i.

Finns det någon nackdel med min idé om en 23x95 mellan isoleringslagren bara för att byta riktning på reglarna? Skapar det någon köldbrygga?
Generellt brukar väl 45mm isolering inte tillföra så mycket värmeisoleringsmässigt, särkilt om det kan finnas roterande luft mellan. Varför inte lägga på 45x45 direkt både för riktning och xtra isolering ?
 
PIR ger dubbelt så mycket isolering som stenull, om du är utrymmesbegränsad. Kanske ta ditt innerlager som PIR - finns att få med gipsskiva också - kostar extra jämfört med isolering och gips för sig, men du kan klara dig helt utan köldbryggor i det lagret. Sen är ju PIR heltätt, kan vara en nackdel om du har en vägg som behöver "andas" inåt. (Har iofs inte lyckats hitta nån trovärdig förklaring varför det skulle vara nödvändigt, men nån här kan säkert upplysa mig.)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.