Bild på trägolv med en öppning som visar isolering och en kabel under brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv på vind med synliga takbjälkar och en öppen golvlucka med spån.
Skapa konto
Målad vedstruktur i tak och vägg med en gammal emaljkruka på ett dammigt vindsgolv.
Skapa konto
Delvis renoverad takstruktur med nytt trä och gammalt vitt paneltak.
Skapa konto

Så är det då dags att tilläggsisolera vinden. Idag ligger det sågspån ca 10 cm och sedan är golvträ lagt ovan på bjälklaget. Utöver det finns ingen isolering. Bifogar bilder.

Inga tecken till fuktskador och en ventil på en av gavelspetsarna.

Frågan är ju hur jag gör enklast,

- kan man bara lägga ut isolerplattor direkt ovanpå golvträet eller måste golvträt bort först?
- måste jag ha en diffusionsspärr och måste jag isåfall ta bort 1) golträt 2) alla sågspån (det blir ett jättejobb)

ute efter en snabb lösning som spar mig el.

hur skulle ni göra?

Hade ungefär samma förutsättningar för något år sedan. Jag la cellulosa-lösull ovanpå. Köpte balar som jag rev upp med skruvdragaren och en stålborste. Riktigt skitgöra men bra blev det. Har inte fått några fuktproblem osv efter det.

dof dof skrev:
Hade ungefär samma förutsättningar för något år sedan. Jag la cellulosa-lösull ovanpå. Köpte balar som jag rev upp med skruvdragaren och en stålborste. Riktigt skitgöra men bra blev det. Har inte fått några fuktproblem osv efter det.
Toppen tack!

G goran123 skrev:
Toppen tack!
Men oavsett vad du gör så glöm inte att kolla till vinden efter förändringen. Det som funkar på en vind kan vara dåligt för en annan.

• Gilla
goran123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.