Välkommen till Forumet..!

Plasten ska alltid plaseras i den varma delen av isoleringen. Dock så går det också bra att plasera den 1/3:e del in i isoleringen sett i från den varma sidan (bra vid isolering av väggar så man inte skadar plasten vid tavel uppsättning o liknande..

Du skriver att du har tänkt sänka taket för att få plats med 10cm mera isolering..

Motfråga då. Har du tänkt att montera spottar (lampor) i taket.. ? Om ni tänker göra det så sätt dit plast och välj någon form av miniralull då den är brandsäkare framför allt Stenull som grejar över 1000 grader...

Ska ni ändå montera upp nytt innertak så har ni ett perfekt läge att montera dit plast. Helst ska plasten gå ner i väggarna om du förstår vad jag menar.. Så om ni ändå ska dit med gips skivor o liknande se till att få plasten bakom den..

Med plast i innertaket så borde det inte vara någon större fara att välja vad ni vill på vinden. Dock så är det ju absolut säkrast (enligt mig) att köra med Cellulosa.. Men det är nog mest en smak sak..

helt klart bäst att köra 2 vändor med 45mm.. då du gör det med överlappning så läcker det inte så mycket värme genom skarvarna..

annars är det väll vanligt 95*45mm reglar som gäller..

Metal reglar är ju heller inte fel efter som det är spotar som det gäller..

i EL forums delen finns det en hel del att söka o leta reda på när det gäller montering av just spotar.. jag skulle tro att du hittar något riktigt bra där...

Värt att tänka på att spotarna ska monteras i "hinkar" så se till att hitta några som inte är så djupa som 100mm..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.