Har idag 15 cm kutterspån i enplansvillan. Vill behålla vinden som förvaringsutrymme och vill därför ej lägga tjock isolering.

Men - mellan takbjälkarna vid yttertaket finns ju ca 15 cm tjockt utrymme som jag kan avvara. Hur blir det om jag isolerar här istället?

Vinden borde väl då bli hyfsat isolerad. Hjälper det även i den uppvärmda bostaden undertill? Slipper vi ha 30 grader varmt inomhus högsommarkvällar (vinden är som ett växthus vad gäller temperatur på sommaren)?

MVH

Har idag 15 cm kutterspån i enplansvillan. Vill behålla vinden som förvaringsutrymme och vill därför ej lägga tjock isolering.

Men - mellan takbjälkarna vid yttertaket finns ju ca 15 cm tjockt utrymme som jag kan avvara. Hur blir det om jag isolerar här istället?

Vinden borde väl då bli hyfsat isolerad. Hjälper det även i den uppvärmda bostaden undertill? Slipper vi ha 30 grader varmt inomhus högsommarkvällar (vinden är som ett växthus vad gäller temperatur på sommaren)?

MVH

jodå.. man kan isolera där.. det går..

Dock så är det inte att rekomendera.. det är på yttertaket man först upptäcker ev problem.. isolerar man där vet man inte hur taket mår... Så man blir lite blind..

och det blir nog inte svalare inne på sommaren, på vinden blir det nog svalare.. du måste nog isolera väggarna då samt fixa o täta alla fönster osv för att få nån större skillnad innomhus....

troligen billigare o skaffa en portabel AC (pingvin).. för några tusen..

OK,
Men - om vi bortser från ev fuktproblem ock högsommarvärme, är 15 cm kutterspån + 15 cm modern isolering detsamma om det ligger direkt ihop eller med vindsutrymmets mellanrum med avseende på själva isolationsförmågan?

Vad jag förstått är det inte heller bra att bränna på med glasull ovanpå kutterspån utan att ha plast under kutterspånen (vilket dom ej hade 1960), men med isoleringstyperna skilt åt påverkas väl ej kutterspånisoleringen, det ger väl bara en jämnare temp på vinden, eller???

Inte lätt att förstå det här....

• Gilla
dejonki89
  • Laddar…
Du kan ju använda nån isolering som tillåter fuktvandring det finns flera sorter,men just nu kommer jag inte på nån annan än ekofiber

goranr skrev:
OK,
Men - om vi bortser från ev fuktproblem ock högsommarvärme, är 15 cm kutterspån + 15 cm modern isolering detsamma om det ligger direkt ihop eller med vindsutrymmets mellanrum med avseende på själva isolationsförmågan?

Vad jag förstått är det inte heller bra att bränna på med glasull ovanpå kutterspån utan att ha plast under kutterspånen (vilket dom ej hade 1960), men med isoleringstyperna skilt åt påverkas väl ej kutterspånisoleringen, det ger väl bara en jämnare temp på vinden, eller???

Inte lätt att förstå det här....

nää.. Ofta så har man ventelation på vinden.. så om man isolerar mot yttertaket så blir det sämmre änn efter som värmen till viss del venteleras bort.. >:(..

Men det går jätte bra att använda cellulosa isolering på ditt kutterspån (som också räknas som Cellulosa)...

Exempel på Cellulosa är:
www.ekofiber.se
www.thermotra.se

Dessa finns bara som lösull. Ej skivor.. vill man ha cellulosa som skivor så finns det lin & Hampa dock är det ganska dyrt.. ::)

Isover & Paroc säger att det går bra att isolera med deras produkter ovan på kutterspån.. men jag är lite skeptisk..

i vilket fall som helst se till att ha god innomhusventelation.. när du har tilläggsisolerat.. då brukar man klara sig undan fukt problemen.

Jag har bra frånluftsventilation med värmeåtervinning.
Yttertaket består av takstolar med stora eternitsjok på så där är inget undertak som kan ruttna iallafall ;D!!!
På sommaren kan jag ventilera vinden genom att öppna vindsdörren som sitter ute på gaveln + ventil i bägge ändar.
På vintern kommer ju huset fortfarande att värma upp vinden hyfsat (15 cm kutterspån som sagt, där är aldrig svinkallt).
En vanlig 1,5 plansvilla har ju egentligen samma konstruktion som om jag isolerar yttertaket!

Men, det viktigaste:
Jag ville som sagt inte höja vindsgolvet, därför vill jag ej ha isolering direkt på befintlig, utan hellre mot yttertaket.

Jag har svårt att dra någon riktig slutsats av era svar.

Om jag frågar så här då....

Spar jag lika mycket energi om jag tilläggsisolerar mot yttertaket (och gavlarna) i kallvinden som om jag lade det direkt mot befintligt kutterspån i kallvindens golv?

MVH

goranr skrev:
Jag har bra
Spar jag lika mycket energi om jag tilläggsisolerar mot yttertaket (och gavlarna) i kallvinden som om jag lade det direkt mot befintligt kutterspån i kallvindens golv?

MVH
Nej.

pga din vind är ventelerad (ventil i bägge ändar som du själv skrev). värmen försvinner till en del ut genom ventelationen som finns på vinden.

Ytan som värmen läcker ut genom blir också större med snedtaket och gavlarna.
Fast om vinden är lagom ventilerad borde det bli mindre risk för fukt på vinden, då den blir varmare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.