Isolering
snickarboden: Svarar eftersom jag just nu är lite inblandad i ett bygge med just cellplast som isolering dock är det med cellplastelement som fyllts med betong. Isolerar man utsidan av taket så använder man en tät takfot, dvs inga luftspalter. Detta då vid en varm vind, dock måste man tänka på ventilationen med, det är lite pyssel med den. Själv har jag lite funderingar på att isolera taket på
perese: Tuppvind är (vad jag fått veta) den del av taket som bildar toppen på A. OK, inte lägre än 13 grader... hmm får tänka till och kanske mäta vad temperaturen är nu. Vi tänkte inte ha någon värme där uppe så troligtvis blir det kallare än 13 grader. Tack för rådet. Peter
mats757: Effektivt att markisolera? Egentligen är det inte kylan man isolerar emot, utan man förhindrar att markvärmen ska ska gå upp till ytan. Marken är alltid varm. Djupa gruvor är det rumstemperatur i. Till och med ännu varmare. Kan man ta till vara på den energin och utnyttja den. Utanför min garageport isolerade jag 10 cm ca 2 meter långt. När tjälen gått ner ordentligt i marken och
ByggPutte: Det går säkert tänk bara på att regla upp efter vilken isolering och gips Du använder. 28X70 glesar vi upp för elektrikern. Skulle nog sätta plasten närmast gipsen. Mvh Putte
Anders_Roslagen: Tycker nog att du bör välja en träbaserad isolering om du inte skall ha fuktspärr. 1. Huset har ju stått sedan minst 1909 utan plastfolien 2. Mineralull och plastfolien hör ihop 3. Handlar det bara om en prisfråga så isolera norrsidan, gör andra sidan senare och kanske fokusera på isoleringen i taket i denna vända. Det står lite om isolering i Gård & Torp-tidningen som finns ute
Mikael_L: En hel del info hittar du hos tillverkarna, t.ex. PAROC http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/roofs+renovation/default.asp Kolla runt lite på parocs sidor, dom har mer än det här...
kvistarn: är det inte 18%? det är det alla fall för målning, och för takstolar.
nhalldin: Huset är 1 1/2 plan 400mm är i sned taket. har öppet till nock i stor del av övervåningen. Vet inte riktigt hur det blir där det blir vindsutrymme får kolla upp det.
skogstomten: 45mm är tydligen norm och vi lade dit 135mm istället men ganska lyhört ändå och värmen nerifrån sprider sig inte pp så bra. Och som tidigare påpekats mineralull är egentligen kass som ljudisolering.... Så orkar man hålla på så fösök få dit något mer kompakt (högre densitet)
klabban: Hus från 1909 Isoleringen består ibland av spån, men oftast ör det antingen tomt eller fyllt med skräp! Vartefter renoveringen på övervåningen fortskrider kör jag 95mm glasull, plast och sedan 45 mm glasull. Så det blir plast i väggar och tak. Samtidigt skapar jag visst undertryck med hjälp av PAX261 som får gå med reducerat varvtal för jämnan. Har pratat med flertalet
pajen: Man vill ju gärna veta så man inte är dumsnål genom att vänta. /Pajen
tracker: jag skulle spika xps (frigolit) heltäckande under reglarna och sedan vanlig isolering i regelverket
Cohiba: Souterränghus från 1968. Ytterväggen i souterrängplan är murat i 25 cm Lecablock med mexitegel på utsidan. Ingen isolering så vitt jag vet. Lecablocken har enligt den byggtekniska beskrivningen ett K-värde på 0.65 vilket inte säger mig något. Självdrag och varm murstock (pelletsvärmning) Hur gå till väga för att isolera på insidan? Är det värt det?
snickar_lasse: tjenare!det funkar nog inte så bra,kallasfalt är ju så tunnt.hör med dom som putsar villor .dom limmar på frigge på utv gigs o liknande.de dom använder liknar kakelfix men detta kallas lim,läggs på med tandad brätte, samma som plattsättare använder.
snickar_lasse: hej!asfaltkittet drar du utanpå gipsskarvana, så blir det både vind o vatten tätt.ha de.
Sinus: Skall först nog ta bort spånten och kolla om det ser ok ut, då använder jag nog ull på väggarna, lättar att anpassa. Främsta skälet till isoleringen är att minska att kylla tar sig in i pigrummet men bonuseffekten är ett bättre isolerat skafferi. Tack så länge för råden.
Fasting65: Kattvind, krypvind. same same but different. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kattvind
pinebar: Hej! Ett annat gammalt klassiskt trick är väl att ha dubbla dörrar med luft emellan. Om det får plats. /pinebar
snickar_lasse: hej!det billigaste är att använda duk eller förhydringspapp. själv hade jag använt utv gips o klistrat alla skarvar med asfaltkitt.det viktigaste när du glesar,är att det blir tätt nertill o upptill.såga bort gammal panel så du kommer in till stommen.jag brukar jämföra med om du går ut på vintern, o fullt med kläder under jackan o jackan är öppen, det är ju fortfarande
ivo: De maskarna (dvs. larver) rör sig inte de är "klistrade" mellan takstolen, isoleringen och plasten och är en klump. Jag har mosat de och försäkt att skrapa bort de men tror inte att det påverkar de på nåt sätt. Maskarna fick jag på köpet med isoleringen. Jag han inte spika på takskivor och då uptäckte jag de. Vågar inte stänga i de för alltid. Tack för svaret ska kontakta
gaia: Tja ... det är luften som isolerar, materialet ska bara förhindra att luften rör på sej för mycket :). Kom på lecka bara för att det liknar askan men det kan kanske vara lättare att bara proppa med mineralull när man jobbar underifrån? Det kan ju inte vara jättestora mängder du fick i ögat ;). gaia
pool: Möjligtvis en dum fråga, men hur har ni som har tilläggsisolerat vinden löst problemet med att höja reglarna för att lägga nytt golv ? På parocs hemsida rekomenderar dom att jag lägger ytterligare 25-35 cm isolering. Att höja reglarna så mycket tycker jag låter besvärligt.
ByggPutte: Det va mest hur jag hade gjort 8-). Frågar Du nån annan får Du kanske samma men säkert nån annan lösning eller 10 olika lösningar. :o Mvh Putte
siggelin: Hej Erik! Jag ska prova med att låta spruta in Thermoträ. det ska förhoppningsvis ske den här veckan. mvh thomas