Isolering
zankan: nope inte någon utav dem faktiskt.. Säkerligen lika bra båda 2 iofs är jag DOS fientlig så jag vet inte hura jag skall ställa mig. Har hört att G-kond skall vara lite tricksy säger ryktet..
Fasting65: Tackar... Jag rekommenderar att du ringer Maxit, FinjaBetong och Sto. Dessa tre har duktiga tekniker som kan ge dej råd för hur du bör göra. Vad jag förstår så är en frigolitskiva inte helt bra att sätta på ett gammat hus då det saknas diffspärr i kåken. Frigoliten kan göra huset för tätt. Så resonerade iallafall Optiroc/Maxit när jag diskuterade med dem. I ren materialkostnad
cubix: Prova något recycling-företag eller varför inte blocket.se
kardil: Hej, Vi har nu färdigställt vår dränering och påbörjat renovering av tvättstugan. Just nu slår vi bort löstsittande puts på väggarna (beskriver nu insidan av tvättstuge väggen) och märkte då att den delen av källarväggen som ligger ovan mark (c:a 60-80 cm) är beklädd med 1 cm tjock kork under putsen. Korken har torkat något, men utgör ju annars en bra isolering av denna
Eld: Från fråga experten: [citat] Siffrorna han nämner är värmekonduktiviteten (lamda) och enheten är W/m och grad, (inte kvadratmeter). U värdet för tex en vägg med tex tre olika material i lika många lager kan räknas ut med formeln: 1/U = 1/alfainv + delta/lambda1 + delta2/lambda2 + delta3/lambda3 + 1/alfautv, där delta är materialets tjocklek och lambda dess värmekonduktivitet. Alfa
cubix: Jag har varit i samma situation som dig, dvs med enbart spån som isolering. Jag följde Gullfibers rekomendation om att jämna till spånet och sedan fylla på med 20 cm glasull. Det fanns ingen takfotsventilation , men däremot ordentliga ventiler i gavlarna. Efter 15 år kan jag konstatera att det inte finns tillstymmelse till mögel och elförbrukningen sjönk direkt. Spån är inte alltid
tiggre: [citat] tycker det är lite att sticka fram hakan, men bara mina 0,02... undviker personligen plast som pesten i min renovering, får se om jag hade rätt eller fel om en 5-10år... skulle jag dock bygga ett HELT nytt hus tror jag att jag skulle satsa på plast (övertygad om det)...
marcus133: Måste du köra ut lösullen då? Jag har precis rensat min inredningsbara vind från överflödig lösull. Lät 220 mm ligga kvar mellan takstolarna för stegisolering. Sedan skuffade jag undan resten mot ena sidan utanför stödbenen där det ända inte skall vara inrett. Nemas problemas, ca: 100 kvm. Kanske har du inte dessa förutsättningar?
Immobil: Diffspärr ska du ha om du har för avsikt att ha det uppvärmt. ;)
marja: Hej, Har inga direkta värden att komma med, men vi bygger också just nu i 6 tum timmerhus, och sökte bygglov för fritidsboende. Då ställer kommunen inga krav på isolering. Det finns en bra tidning som heter "bygga och bo i timmerhus" för 65,- den är värd var enda krona, hittade några artiklar om just isolering, där folk med erfarenhet lämnat sina synpunkter för och nackdelar. Vi har
jorwes: Visst borde man kunna göra ett test med en påtejpad flastfilm på samma sätt som då man kollar fukten i en betongplatta? Om det bildas fukt och kondens bakom plasten vet du att väggen transporterar fukt. Annars så är det niog klokt att bygga med ventilerande spalt. Behöver du verkligen isoera väggarna? Leca isolerar ju ganska hyffsat och under mark blir det ju inte minusgrader på
bladhis: 28 golvbrädor 195 plank/170 iso trossbottenskivor, 9 mm masonit Avstånd trossbotten till mark varierar mellan 20 cm till ca 90 cm. Huset är ett normalt nybyggt trähus som jag håller på att bygga. Men har hört olika historier om plast i golv och orkar inte ta fram tabellerna och räkna själv! :) Men mest logiskt tycker jag ju att det borde ligga plast även här. /Bladh
Verona: Jag var också intresserad av Zapp´s isolering men eftersom de gått i konkurs så blev det linisolering (Isolina) på rulle från Claessons trätjära istället.
mini_cooper_s: [citat] Jodå, 2st (orginalet alltså och inte någon ny Tysk kopia :) )
tommiz: Hej, jag bor i södra dalarna och har ett hus med torpargrund. Jag drog min inkommande vattenledning igenom ett 150mm plintrör mellan marken och trossbotten. I röret borrade jag ett antal hål. Sedan fyllde jag röret med fogskum. Sedan dess har jag inte behövt krypa ned i grunden med hårtorken en enda gång ;D Mvh Tommy
Per-Erik: [citat] Jo för att Vinden bli kallare. Förut så torkade vinden efter som värmen läckte upp o torkade ut. om man isolerar så blir det inte lika varmt = torkar inte lika fort om det torkar överhuvudtaget... + att risken för kondesn (varmt möter kallt) kan hammla på den nya isoleringen i eller ovan på.. för hopningsvis så kan man ventelera bort den ev fuktiga luften.. eller så kommer
co: Men om man struntar i cellplasten och lägger golvspån utan på det gamla plankgolvet och sedan nytt trägolv riskerar man fortfarande fuktproblem? Om man ser till att hålla grunden varm på annat sätt än genom golvdrag t ex genom att elda regelbundet i eldstäder minskar det fuktproblemet?
Stringfellow: När det gäller en vind är den sk diffusionsspärren mer till för att förhindra konvektion, till skillnad från diffusion kan stora fuktmängder tranporteras och orsaka enorma problem. Se till att få det tätt, riktigt tätt!
Tjosan: Denna kanske? http://www.clasohlson.se/?AFP=store/fs_mm.asp&CatPath=Eq0q535q139&CampPath=&NoCache=11/24/2004%204:15:50%20PM&IsCampaign=N&SelectedWAG=13711&COSID=0991884D7AEC4B069666578CF3A08302286617 En ir termometer för 800:- Funderar på en sådan själv o sen springa runt kåken o skjuta hej vilt :) ett litet tips bara.
Fasting65: De fönsterproffs jag talat med säger att det är är omegalist eller o-list av silikon - som är talkade och/eller rillade på insidan som gäller. De siliconas fast. Tyvärr får man söka upp en fönsterinstallatör för att få tag i prylarna - på byggvaruhuset säljs nästan endast självklistande lister som lossnar rätt snart.
Busen: Vid -20 graders utetemperatur ligger ju regelns temperatur på insidan kring noll grader. Med 40 % luftfuktighet inomhus så bildas kondens och kondensbildningen fortgår i sakta mak tills uteluften värms upp, dvs i värsta fall ganska länge. Efter uppvärmningen dröjer det ju ytterligare ett tag innan all kondens avdunstat. Finns det inte en klar risk för mögelbildning? Har någon tittat in
bossner: Någon som vet hur effektivt det är att isolera med halm? Är det tillåtet, med hänsyn till brandrisken?
Mr_Smurf: Det är bättre att posta i en gammal tråd än att skapa en till med samma namn.. ;) http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1097500349
cubix: Jag har fått svar från Isover som säger att fuktspärren bör placeras så nära isoleringen som möjligt. Däremot, funerar jag på att isolera som vanligt istället dvs isolera stödbenen och bygga på dessa så jag får tillräckligt utrymme för isoleringen. Anledningen till att jag ändrar mig är att fuktspärren blir så krånglig att få tät om man placerar den vid snedväggen. Finns
Immobil: [citat] 8) Å dricker du tillräckligt många, så skiter du i om mineralull är farligt eller inte. ::) ;D SKÅL!;D