P
Per-Erik: Jag tycker det ser bra ut.
1 svar · 2,7k läst
·
J
JesperB: Gått i gång med att invändigt tilläggsisolera mitt gamla putsade tegelhus med luftkanal i mur och nu är det dags att börja bygga upp igen och här finns ju många alternativ. Har sett lite på bla Parocs beskrivningar, men de verkar lite luriga i mitt fall, även om de skriver att det också fungerar på murhus (ingen luftspalt mot muren, detta måste väl medföra en mögelfälla och risk
0 svar · 2,1k läst
N
niclasella: Jag har lagt 5cm s100 cellplast med golvärmeslingor i och ovanpå det gips 13mm och det fungerar kanon. Mycket skönt golv att gå på, blir varmt fort och lätt. Häls Niclas
2 svar · 1,4k läst
·
S
Stenper: Japp, fönster och dörrar är nästan viktigare än stommen! Dörrar förresten, är det inte konstigt att de flesta har samma eller sämre U-värden än vad fönster har :o Bara bra att fler och fler tillverkare kommer med riktigt bra fönster, då borde vi kunna vänta oss att priserna sjunker :) Jaz frågade om isolering i plattan enligt vår konstruktionsritning uppifrån och ner: 150 BTG
7 svar · 1,4k läst
N
NiclasR: Om du är intresserad av att se hur jag har gått till väga med luftspalt och isolering (dock med lösull) av vårt blivande sovloft/ovanvåning kan du titta i nedan tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31427
2 svar · 2,2k läst
N
NiclasR: Hur många kvadratmeter ska isoleras (antar att det gäller snedtak och tak)? Hur tjockt ska det isoleras? Har stor betydelse i och med att man brukar betala för volymen.
1 svar · 3,8k läst
D
devnull: Hej, Håller på att bygga om ett garage till sovrum. Garaget är ovan jord och väggarna är oputsad betonghålsten (1940-tal). Betonghålstenen är murade på grundmuren med syllpapp mellan, så det är lite fuktvandring i väggen. Grunden har jag grävt ur och isolerat med 20 cm Isodrän + betong. Min tanke är att klä väggarna med gips på stålreglar. Vilken isolering och metod skall jag i
0 svar · 4,9k läst
P
Per-Erik: Hejsan.. Jag tror inte du stänger in luften.. Hade väll varit bäst att täta i från källaren.. Men man vet ju hur enkelt det kan vara.. ::)
1 svar · 4,6k läst
T
Toobster: [citat] Hej, Det vet jag inte då jag ej brutit upp panelen och kollat. Det kan man väl dock hoppas. Annars är det ju ändå värre då även en luftspalt måste till vid bytet. Den blir väl ca 2 cm och då är det ju kört med tilläggsilosering överhuvudtaget. :-/
2 svar · 1,7k läst
·
snickarboden
snickarboden: Njaa, isoleringen skall helst ligga snyggt och tätt runt rören, gärna skummad polyeten så man slipper dyngsur isolering. Vill man sen isolera ytterligare så varför inte men ofta brukar det som ser snyggt och tätt ut fungera bäst samt att det är enklare att inspektera om man misstänker nån läcka. Glöm inte eventuella köldbryggor genom väggar, rören skall isoleras där med. /Kent
5 svar · 3,4k läst
·
2
2an: [citat] En kompis ringde då http://www.logstor.se/ ;)
3 svar · 4,6k läst
P
Palte: [citat] Jag byggde med ca 1cm luftspalt mot vägg och golv, så får luften cirkulera in vid golvet och ut i ventilen. (tvättstuga) Golvet bilade jag upp och isolerade 20cm.
7 svar · 8,8k läst
L
Lövis: Hejsan ! Rummen på övervåningen är byggda på början av 70-talet vad jag vet ,att det bara är råspont isolering( c:a70mm ) råspont i väggen, alltså ingen plast eller vindpapp. Jag tänkte sätta på frigolit på yttervägen på vinden för det kommer jag över på jobbet efter som vi får matrial som är förpackat i 25-30mm skivor och dessa bara slängs. Är detta en bra lösning eller
2 svar · 2,6k läst
D
Daniel_M: [citat] Köp isolering på byggmax och isolera HELA vinden. Deras 95:a är inte dyra. Vi har samma typ av isolering som du beskriver. Det ligger glasull 200 mm i bjälklaget, men takstolarna är framme -> köldbryggor. Jag har lagt på 2x95mm ovanpå de 200 som redan finns. Får se när det blir kallt om man märker någon skillnad.
7 svar · 9,9k läst
P
Per-Erik: [citat] Du skulle kunna lägga på yttligare 20 cm på sidorna & yttligare 10 cm på toppen utan att skämmas.. Rören till & från tanken ska givet vara isolerade dom med..
6 svar · 1,8k läst
A
amux: om luften (vindstilla) och marken håller samma temperatur året runt och man har samma krav på innetemperatur i källare som i bottenvåning skulle det var ekonomiskt med mera isolering i källarväggen, jämför (omvänt) med om man ska tina upp en köttbit från frysen snabbt, man lägger den inte i luften utan i vatten(marken) ;D
9 svar · 2,1k läst
P
Peter_K: Spikade läkt 30x30mm och sedan masonit på det för att få en luftsplat mellan yttertaket och isoleringen. Borde kanske lagt masoniten lite omlott utifall att det skulle bli något takläckage. Pilligt att spika upp masoniten&läkten, hade varit najs med spikpistol.
20 svar · 4,2k läst
·
A
amux: min erfarenhet är att fuktigt/blött sågspån i bjälklag eller vägg kan torka med tiden utan åtgärd, under förutsättning att plastfolie inte används gullfiber däremot är helt hopplöst, torkar inte alls
11 svar · 3,7k läst
D
d-sajn: Jag körde lim (pl400), lite spik snett in i väggen samt stående reglar ovanpå och det funkade perfa.
6 svar · 7,1k läst
J
JesperS: Vindpapp är bra om du inte redan har det. Du slipper få ner spån i ev. springor i taket! Bara fylla på över redan befintligt är ju billigast, finns ingen egentlig anledning att ta bort det som redan ligger där.
1 svar · 1,9k läst
A
alex25: Hej Om man ska spruta in lösulls isolering bakom stödbenen, måste man ha cellplast på gaveln på huset eller är det bara till att isolera? Tänkte så att det inte blir fukt osv, ytterväggen består av puts och det är tillägsteglat med en luftspalt mellan putsen och teglet. Mvh Alex
0 svar · 1,7k läst
X
X-pose: Jepp. Tackar så mycket för dina åsikter.... Vad jag är rädd för är att fukten ska vandra genom 13 mm gips, 70 mm glasfiberisolering och landa på den brädade väggen med fuktskador som följd. MEn så som andra har sagt så ska det vara plast just där, dikt an träväggen (Gamla insidan på väggen) . Då är frågan , kommer då fukten att ta sig till plasten för att sedan kondensera?
4 svar · 18,0k läst
P
Per-Erik: [citat] 1 min seeen var jag.. bra jobbat.. ;)
5 svar · 4,4k läst
Martin_L
Martin_L: Kolla om du hittar något här!: http://forum.studio.se/index.php?s=&act=idx
18 svar · 11,6k läst
F
funk: Generellt gäller att man skall täta alla ventiler om man har en avfuktare installerad. Annars drar du in fuktig luft utifrån. Det är ju inte helt enkelt att täta vindsbjälklaget, speciellt inte om det redan är isolerat. Mitt råd är nog ändå att först se till att ha en fungerande frånluftsventilation i bostadsdelen. Jag har inte hunnit med det ännu, så just nu står det en billig
6 svar · 6,3k läst
R
rikard55: Kolla på Annebegshus (sågen) i Kungsbacka.
2 svar · 6,2k läst
snickarboden
snickarboden: Japp, frånluften blir rätt kall och leds genom uppvärmda utrymmen så den bör ha plast om sig utanpå isoleringen. /Kent
1 svar · 1,9k läst
J
jup: Tackar
3 svar · 4,5k läst
J
3 svar · 4,5k läst
P
Per-Erik: [citat] Vi är ju hyffsat överänns tycker jag.. :) Exemplet jag gav, var en "liten" överdrift (notera mina "") det kan jag hålla med om.. men om du frågar hur ofta gammla människor badar/duchar i dag och sedan frågar en 25 åring.. så skiljer sig nog svaret otroligt mycket.. Våran besiktningsman sa att "ni kan nog räkna med att ni kommer dra ca 30% mer vatten änn dom förra ägarna.."
8 svar · 1,6k läst
spocks_beard
spocks_beard: Jo då, Ekofiber är fina grejjer ;)
5 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.