Jag håller på att inreda vinden men har drabbats av problem..
Konstruktionen är utfrån in tegelpannor -> underlagspapp -> råspont -> 25mm luftspalt -> Masonit -> 175mm isolering -> byggplast..
Eftersom vinden ännu inte är klar så är den inte uppvärmd.

Vad jag nu har konstaterat så är masoniten rejält våt!! Vilket inte känns så kul... Vi har precis haft väderomslag från - till + ..

Är detta normalt och kommer att torka? Kan det vara bristen på uppvärmning?? Tips??

Vilken temperatur har du haft på vinden?

Om du inte har haft någon värme på slagen så skulle du nog inte varit så snabb på att plasta.. Med tanke på bygg fukt osv.

Rejält våt.. låter som om den är genom sur.. är du säker på att det är kondens då? så att det inte läcker genom underlagspappen..?

Hej, tack för ditt svar

Där är ca 12-13 grader nedanvåningen är uppvärmd ( vi bor där ).

Tvivlar på att det kommer ute ifrån eftersom det har stått oisolerat i ca 1 år och då var det torrt och fint, sen är det fuktigt på spridda ställen.. Kollade mer noga i eftermiddag och då var det inte alla fack som var drabbade..

Kan det bli kondens vid äderomslag även på en fungerande luftspalt?

Går det att se på vilken sida masoniten är våt, eller har det liksom trängt igenom? Är det kondens så blir det på insidan av masoniten, men det låter väldigt konstigt i och med att du har isolering och framför allt diffusionsspärr uppsatt.

Blir det kondens på grund av väderomslag så blir det på utsidan av masoniten om det helt plötsligt blir varmare och fuktigare utomhus än inne på vinden. Fast i ert fall har det väl knappast varit så kallt på vinden att detta skulle kunna ha hänt.

Det jag ser är insidan av masoniten där det är som värst är det till och med lite vatten droppar på isoleringen..

Ska kolla vilken luftfuktighet jag har där uppe i dag och se var daggpunkten hamnar..

Men du har allså bara för att kolla plockat bort plasten och isoleringen och så var det blött på masoniten? Eller kom fukten på ställen där det inte satt plast och isolering ännu?

Nej fukten har kommit där det var plastat och klart dock är skarvarna ännu inte tejpade men där är överlapp.. Kollade just nu och där är 16,7grader och 46%rh på vinden.

Kan det vara snö som kommit in via "mögelstopparna"?? Men det borde väl inte göra att masiniten blev blöt på insidan.

Jag har inte en aning om hur det kunnat bli blött i ditt fall, men sitter det en tät diffusionsspärr och sen 175 mm isolering så finns det inte en chans i världen att det blir kondens på insidan av masoniten. Riktigt konstigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.