4 414 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Plast eller inte vid isolering?
Jag planerar att bygga ett lusthusliknande hus med mycket englasfönster (ca. 30% av väggytan kommer att vara glas). Den huvudsakliga användningen kommer att vara under vår, sommar och höst och nu funderar jag på att eventuellt isolera väggarna för att kunna dra nytta av huset under lite längre tid än utan.
Dock är jag osäker på vad som är lämpligt att göra vad gäller inplastning av isoleringen. Jag kommer att ha en öppen spis som värmekälla (eventuellt kompletterat med ett element när man är där) men i övrigt kommer det att stå ouppvärmt.
Bör jag om jag isolerar använda plast på insidan, strunta i det eller gör jag säkrast i att skippa isoleringen?
Dock är jag osäker på vad som är lämpligt att göra vad gäller inplastning av isoleringen. Jag kommer att ha en öppen spis som värmekälla (eventuellt kompletterat med ett element när man är där) men i övrigt kommer det att stå ouppvärmt.
Bör jag om jag isolerar använda plast på insidan, strunta i det eller gör jag säkrast i att skippa isoleringen?
Jag tycker att du kan isolera, men skippa diffusionsspärren. Om huset står ouppvärmt kommer det komma massor av tillfällen då det är kallare inne i huset än utanför och då motverkar diffspärren sitt syfte. Men i och för sig, om 30% av väggytan är enkelglas så kommer isoleringen inte göra så väldigt stor skillnad. Du kommer få galet med kallras när temperaturen kryper neråt.
Å andra sidan kanske inte isoleringen fyller så stor funktion med tanke på att det är en enkel byggnad med så mycket fönster. När vi byggde vårt lusthus med....får se nu......38% av väggytan som glas så struntade vi i isoleringen. Det egentliga problemet är att det blir olidligt varmt där inne på sommaren....det hade dock inte isoleringen hjälpt mycket. Att däremot sitta där på kvällen och natten även en bit in på hösten går dock utmärkt om man är några (värmealstrande) personer.
Klicka här för att svara