P
Per-Erik: Yepps.. Ju mera isolering desto viktigare är det med Plast. Dock så är det ingen idé att plasta om man inte har en bra fungerade innomhus ventelation. Det är förvisso ingen större idé att slänga på mera isolering då heller.. Utan plast så kan fukten ta sig ut lite överallt.. Med plast måste den ut med hjälp av ventelationen. Bästa vore ju att få ut fukten i kontrollerade former..
2 svar · 4,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag skulle lägga(/låta ligga kvar) diffspärr i mellanbjälklaget och helt enkelt låta den vara kvar när vinden blir inredd. Ser inte några direkta problem det kan ge upphov till. Möjligen, möjligen att ventilationen på vinden blir lidande, sen när den blir inredd. Det bör nämligen vara ett svagt undertryck i hela vindsplanet sen när ni börjar använda det. Samtidigt kan vi
2 svar · 2,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Menar du att sätta diffspärr provisoriskt under några år framåt, och sen ska ni bygga om (rejält) eller bygga nytt? Om fritidshuset är friskt just nu, och alltså har varit det i många år så tycker väl jag att ni inte ska göra något alls. Vänta med alla åtgärder till dess det är dags att börja bygga (om). Eller är det kanske så att ni kommer öka fukttrycket under
19 svar · 4,8k läst
I
ILampansSken: Har svar på årsmedeltemperatur. Kartan finns här: http://www.smhi.se/sgn0102/images/p34.gif
3 svar · 3,8k läst
P
Per-Erik: Hej. Det stämmer inte. Vem som helst kan hyra sprut maskin o göra jobbet. Finns inga krav på att man måste vara rörmokare eller gynekolog. I hus så får du göra i stort sätt ALLT utom el arbeten. Du får till o med dra rör o liknade.
1 svar · 2,8k läst
J
jeja2000: Min fundering är vilka material man ska använda mot blåbetongen... Att man kan tapetsera på gips är ju självklart... Men jag kan väl inte sätta tapeterna direkt mot blåbetongen? Jag undrade hur man gör om man vill ha lite isolering och sen en vägg!
7 svar · 8,1k läst
D
danlindberg: Tänkte att det kanske skulle kunna räcka då det är ett så pass litet utrymme. Det handlar ju bara om 3x1.7m i yta som ska ventileras. Dock ska jag ta hit någon sakkunnig för att ge tipps på plats. Tack för hjälpen :)
4 svar · 3,7k läst
P
Per-Erik: Enligt Energimyndigheten Energimyndigheten - Din uppvärmning Så försvinner 15% av värmen ut genom taket. 15% av värmen ut genom ventelationen 15% av värmen ut genom golvet 20% genom väggarna 35% genom fönster & dörrar Det säger väll det mesta? Sattsa på bra dörrar & fönster. Bra med minst 250mm under platta också. Helst 300. Då det är svårt (omöjligt) att få dit det i
1 svar · 3,3k läst
Renovering
Renovering: Hej hjerpe. Spånsugen låter som ett mycket klokt köp.. Jag har skottat en hel del spån och det är grymmt jobbigt och otroligt dammit. Så med facit i hand hade jag lätt oxå spart massor med tid och slit med en spånsug.. KÖP en sån ;o) Lycka till
10 svar · 3,6k läst
L
Ljungskile: Förstukvisten till mitt hus har golvreglar som är 5"x 5" med gullfiber som isolering och spånplatta ovanpå. (Det har tidigare vart sågspån och råspont) Under isoleringen ligger en tjärpapp och underst glespanel som håller isoleringen uppe. Nu skulle jag vilja lägga på ett ordentligt lager isolering till eftersom golvet är i kallaste laget vintertid. Nu kan jag inte utan väldigt stort
0 svar · 5,2k läst
R
Radhus_60-tal: Jag har fått olika förslag på hur jag bör isolera ett tidigare fukts-och mögelskadat golv över krypgrund. I krypgrunden har jag lagt åldersbeständig plast. Grunden såg bättre ut än väntat men jag planer ev att omdränera till våren. Nu har jag tagit bort allt skadat material (mineralull och kutterspån). Bjälklaget har klarat sig bra och kommer att ligga kvar. Betonggolvet består
0 svar · 13,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag tipsade nyss i en annan tråd: Sök med sökordet ljudisol* du får massor med träffar där ca en tredjedel handlar om bjälklag. Du kan också prova att söka med ordet *bjälklag endast i kategori isolering, så finner du nog mycket matnyttigt.
2 svar · 5,4k läst
B
BAS: Hur långa fribärande reglar kommer du att ha? De kommer troligen vara minst 195 höga för att inte svikta. Du måste fylla ända upp för att inte få luftrörelser och därmed kalldrag från kanterna. Kolla in träinstitutets informationsblad, där kan du få lite ideer: Byggbeskrivningar Nr 20 Enkelstugan innehåller bra byggbeskrivningar. JA Byggmax isolering duger, det är i stort sett
2 svar · 5,7k läst
J
jon_h: Du har rätt, så funkar det inte. Spånet i väggarna och i golven är åtskilda. Sen skriver han ju att om det inte är ett timmerhus så funkar det så, det är plankväggar det finns spån i.
9 svar · 24,4k läst
S
styrman1: Förra kojan lades det till 45+45mm isolering på utsidan av fasaden. lagd korsvis för att minska köldbryggorna. Taksprånget minskade ju men det såg ganska bra ut ändå. fönsterna fick sitta kvar då de satt precis i ytterkant från början så blev det bara ca 12cm smyg efter ingreppet. Taket tilläggsisolerades rejält. 300mm extra som minst och 450mm som mest beroende på utrymme och
5 svar · 5,1k läst
A
Ahlbom: Vi har ett gammal pannelat timmerhus från 1900-talet början. Nu håller på att riva golvet och ska byta dem och isolera. Det var bara mullbänk innan :( Men nu kommer frågan. Det gamla golvstockarna låg direkt i mullbänken och var avfasade i kanterna för att nå ut hela vägen till väggen. Grundmuren innåt är bredare än väggen. Nu när jag ska lägga dit nya reglar så måste även de
0 svar · 2,6k läst
·
P
Per-Erik: nja.. du har ju bytt ämmne.. då borde du göra en ny tråd.. Changsen för flera svar ökar ju då..
7 svar · 3,1k läst
A
AndersS: Alltid isolering på utsidan som tidigare noterats. Om du ändå vill göra en isolering på insidan och inte använda mineralull så är det cellplast. Att använda t.ex. Isodrän är onödigt då det också är cellplast men anpassad för att kunna vara dränerande. Men generellt så skulle jag vilja säga att har man fuktigt så det finns risk att mineralull ska mögla så kommer även
8 svar · 6,7k läst
K
Kenta-63: [citat] Jag har lagt in bilder mm på inredning av övervåning Ä-hus (se länk) Ett forum :: Läser ämne - Matrial kostnad för övervåning??
3 svar · 17,4k läst
pinebar
pinebar: Några gamla trådar i ämnet..... http://www.byggahus.se/forum/isolering/50311-efterlyses-fuktskador-pga-brist-pa-plast-i-vaeggar.html http://www.byggahus.se/forum/isolering/50139-hur-har-ni-gjort.html http://www.byggahus.se/forum/isolering/50386-angspaerr-pa-vaeggar-men-ej-i-tak.html :) pinebar
15 svar · 5,8k läst
S
Sofia P: Vi får nog ta dit någon "expert" som kikar på de exakta orsakerna till detta. Vi kan bara spekulera, innan vi fortsätter och riskerar att göra något fel. Tack!
2 svar · 3,5k läst
K
KOB: Hej erik. Tänker mej att du i dag har ett varmt och skönt golv som är rätt konfortabelt. Men jag är även rätt övertygad om att du får slanta upp för den komforten. Den värmelösningen härstammar säkerligen från de tider när energi var billig Slutar du blåsa varmluft i ett golv med så lite isolering så blir nog både du och din respektiv rätt missnöjda med golvkomforten. Finns
1 svar · 3,1k läst
J
jon_h: Nej precis, den optimala bredden för spalt med enbart luft kan ju vara 2,8 cm, men det innebär ju inte att det inte är en jädra konvektion i den, så att en lika tjock skiva isolering kan ju vara betydligt bättre ändå.
24 svar · 11,2k läst
·
kungkokos
kungkokos: Snackade med en mycket duktig och "bygg-kunnig" säljare på Myresjöhus om just frågan 200 eller 300. Han sa att man sparade ca 400 SEK per år med 300 istället för 200. Hans resonemang var att det tar lång tid att spara igen pengarna med dagens elpris (12000-17000/400=25-42,5 år). Däremot kan det vara bra den dagen man skall sälja huset - elpriset har väl då troligtvis gått upp mer?
13 svar · 4,3k läst
·
D
dalken: Hejsan! Har en vind som är halft inredd med 1,80 i takhöjd. Eftersom den är felisolerad så rev jag ner en del av sidoväggen och en bit av innertaket. Såg inge vidare ut på yttertaket helt isigt och svart yta under isen. Bara 5cm isolering i taket och 5cm isolering plus 4tums plank i väggarna. Virket som är svart verkar annars vara friskt inte mjukt. Ingen luden mögel har jag sett. Men i
0 svar · 2,2k läst
·
ByggPutte
ByggPutte: Varför inte lägga platon eller byggplast sen cellplasten sen ett flytande trägolv på. Mvh Putte
1 svar · 2,5k läst
CHEMAS
CHEMAS: Då får jag ta att göra så. I sommar får det bli =D
10 svar · 2,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja precis, du har flera problem med konstruktionen utan masonit (eller likn). Isoleringen trycks upp emot undertaket - mycket dåligt. Det blir drag över isoleringen - lite dåligt Det kan droppa kondensvatten på isolering - ganska-mycket dåligt. Mot draget kan man använda isolering med papperssida på, men det löser inte de andra felen på tillfredställande sätt.
3 svar · 5,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Lite intressant faktiskt. Många, min morfar bl.a. sätter upp en extra ruta innanför tvåglasfönstren under vinterhalvåret för att spara energi, det här verkar vara en (lättskött) variant av det.
3 svar · 2,5k läst
C
Chrille2: Japp har golvat på "kattvinden" det var ju lite....(jävl.... )bökigt vid järnen. Så här i efterhand så så skulle man nog lagt 22mm golvträ.Men men...Ritningarna tycker jag väl är ok, men jag håller med dig om detta. Det blir nog kanon med utrymmet. Men frågan är om du inte ska klä stödbenen med mdf...Hörnen på gipsen är ju väldigt känsliga.(och du slipper plåten) Speciellt
10 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.