15 040 läst ·
8 svar
15k läst
8 svar
Hur isolera Leca-vägg så att den inte "känns kall"?
Jag har ett nybyggt källarrum som är uppbyggt av 25 cm Leca, isolerat med platonmembran, platonmatta och 70 mm cellplast på utsidan. Rummet är byggt på en betongplatta med 300 mm isolering i plattan samt vattenburen golvvärme.
Nu ska rummet användas av vår son som ett ungdomsrum och därför vill vi isolera rummet på insidan så att väggarna inte "känns kalla", hur gör vi??
1. Ska vi bara putsa och måla väggarna?
2. Kan man regla upp och isolera på insidan?
3. Kan man kanske regla upp, isolera och spara en luftspalt vi golv och tak för att ventilera?
Om det sista, hur gör man??
Finns andra förslag?
Vad är bäst att göra??
MVH,
/Ulf!
Nu ska rummet användas av vår son som ett ungdomsrum och därför vill vi isolera rummet på insidan så att väggarna inte "känns kalla", hur gör vi??
1. Ska vi bara putsa och måla väggarna?
2. Kan man regla upp och isolera på insidan?
3. Kan man kanske regla upp, isolera och spara en luftspalt vi golv och tak för att ventilera?
Om det sista, hur gör man??
Finns andra förslag?
Vad är bäst att göra??
MVH,
/Ulf!
Synd att ni inte isolerade mer på utsidan för det är där isoleringen skall sitta....
Att isolera på insidan är alltid en chansning eftersom det kan vara svårt att lista ut var i väggkonstruktionen som den varma inneluften kondenserar. Med all isolering på utsidan kommer kondensationen ske på platonmattan vilket är bra.
Vad säger ni om plåtreglar och gips invändigt, ingen isolering?
Att isolera på insidan är alltid en chansning eftersom det kan vara svårt att lista ut var i väggkonstruktionen som den varma inneluften kondenserar. Med all isolering på utsidan kommer kondensationen ske på platonmattan vilket är bra.
Vad säger ni om plåtreglar och gips invändigt, ingen isolering?
Ja.
Men det enda du kan göra för att minsta fukten på insidan är att isolera mer på utsidan....
En plåt+gips vägg borde vara ordentligt ventilerad och det borde hantera fuktproblemet. Du kan ju också använda minerit som är mindre fuktkänslig.
Men det enda du kan göra för att minsta fukten på insidan är att isolera mer på utsidan....
En plåt+gips vägg borde vara ordentligt ventilerad och det borde hantera fuktproblemet. Du kan ju också använda minerit som är mindre fuktkänslig.
en putsad vägg eller en gipsskivevägg ... ytor blir så gott som lika varma och beroende på temperaturen i rummet så jag ser inte nyttan av att :
regla,
skruva gips,
spackla och slippa gipsskarvar en antal gånger
för att slutligen måla 2gånger
och få väggar som låter som trummor när man stöter till.
Det känns enklare och går snabbare att putsa slätt och 2x måla, eller?
gaia
regla,
skruva gips,
spackla och slippa gipsskarvar en antal gånger
för att slutligen måla 2gånger
och få väggar som låter som trummor när man stöter till.
Det känns enklare och går snabbare att putsa slätt och 2x måla, eller?
gaia
Holulf, är problemet att det är dåligt isolerat och därigenom kallt, eller bara att själva väggmaterialet leder bort värme från huden bra och därför känns kallare när man tar på det? För om det är det sistnämnda kan jag inte förstå att ni orkar bekymra er om det. Så är det ju i alla stenhus, sten känns kallare mot huden än till exempel trä vid samma temperatur.
Ja, egentligen handlar det mest om att väggen kan komma att kännas kall om man putsar och målar direkt på lecan.
Jag tror inte att rummet kommer att bli kallt, det är ett källarrum som är siolerat med 7 cm frigolit, platonmatta, 25 cm leca. Jag har vattenburen golvvärme i betongplattan och 30 cm isolering under den.
Allt handlar om att inte behöva känna på kalla väggar, precis som sagts tidigare känns sten kallare än trä... och jag hade hoppats hitta en lösning utan att bygga in ett framtida problem med fukt och röta.
MVH,
/Ulf!
Jag tror inte att rummet kommer att bli kallt, det är ett källarrum som är siolerat med 7 cm frigolit, platonmatta, 25 cm leca. Jag har vattenburen golvvärme i betongplattan och 30 cm isolering under den.
Allt handlar om att inte behöva känna på kalla väggar, precis som sagts tidigare känns sten kallare än trä... och jag hade hoppats hitta en lösning utan att bygga in ett framtida problem med fukt och röta.
MVH,
/Ulf!
Som sagt, att en stenvägg känns en smula kallare är ju helt normal och jag har aldrig hört talas om någon som betraktar detta som ett problem. Det är ju väldigt många som, om de har råd, väljer att bygga stenhus med puts på insidan. Kommer din son att stå och trycka sig naken mot väggen långa stunder så kanske ni behöver göra något åt väggen (eller sonen..
), men annars kan jag inte se problemet.
Klicka här för att svara