lastkaj
lastkaj: Jag vet inte om jag fattade korrekt. Fast det är bättre om du fäster den nya plasten på utsidan om glespanelen, annars kommer du att göra hål i den för varje gipsskruv. Dessutom kan du på ett mer korrekt sätt fästa den nya plasten i den gamla plasten (om jag fattade korrekt).
1 svar · 2,8k läst
J
jon_h: Jag skulle tro att det är alldeles för lite isolering i plattan, om det nu finns någon överhuvudtaget. Vill ni inte få lägre takhöjd så blir det nog att bila bort plattan, gräva ur, isolera och gjuta ny platta.
1 svar · 2,2k läst
lastkaj
lastkaj: Om det kommer in fukt som stannar mellan de två ångspärrarna så kommer den att mögla o kanske i framtiden att börja lukta. Om båda ångspärrarna är helt 100% täta (vilket de nästan aldrig är) så är det ingen större fara. Mitt råd är därför att skära mycket hål i det ena lagret för att undvika att fukten fastnar i väggen - eller skära bort det lagret där det är dubbelt.
1 svar · 6,4k läst
P
Per-Erik: Cellplast behöver ju inte vara fel. Framför allt inte om du tänker slita bort fasaden (eternitskivor) och sattsa på putsad fasad i stället. Försök att få det så tjock isolering som det bara går. Cellplast innomhus ska man helst undvika, finns igentligen inte några bra fördelar med det. Cellplast gör sig bäst utomhus, dvs på yttertaket, under plattan, utsidan av källar väggen,
4 svar · 5,6k läst
I
imported_gbg_mackan: OK, tack för svaren, det blir till att bryta upp golvet och lägga den nya isolering ovan den gamla.
3 svar · 3,3k läst
H
haxatayir: Jag har har hälften källare och hälften torpargrund. I vintras så hade jag ventilerna till källaren stängd och körde med avfuktare(fungerade som kylvakt också ca 5-10 grader i källaren) och hade torpargrundens ventiler öppna. Jag funderade på vad som skulle hända om jag stängde torpargrundens ventiler denna vinter också. En fördel är att det inte blir så kallt på golvet kanske i
0 svar · 3,8k läst
T
tartan: Hej Lars K: Extruderad cellplast är gjord så att det är tätt mellan cellplastkulorna. Den suger inte upp vatten alls och är oftast lite rosa till färgen. Vanlig cellplast är vit. En torpargrund är inte att likna med en källarvägg. Du har inte så hög värme där så att du får ett övertryck. Du isolerar för att hålla bort kylan och inte fukten, för då är det något annat fel och
5 svar · 7,2k läst
P
Per-Erik: jo det borde gå.. Man har gjort sånna "isoleringar" förr.. Med ganska dåligt resultat. Svårt att täcka hela ytan. det blir alltså ytor helt utan skum. Har man dock ett sånt här litet utrymme kanske det funkar bra.. Jag skulle själv aldrig göra så men det är väll mera min personliga åsikt.
1 svar · 5,5k läst
L
Lmob: mina väggar i källaren är isolerade med 5 cm siporex inv inget utv. byggt 66. vid dräneringen som skall göras så blir det isodrön eller liknande utv
8 svar · 15,0k läst
Kemi
Kemi: Bäst i längden är nog ändå att riva ena sidan och sätta 45 isolering ordentligt, sen på med spån/plywood och gips på det eller bara gips nu om man vill det. Jag har gjort nästan så förutom att jag hade 45/45 reglar och spån på bägge sidorna, rev ena sidan, in med 45 isolerings skivor och sedan ny spån och gips på det. På andra sidan blir det gips på orginalspånet. Otrolig
21 svar · 11,3k läst
bonnier
bonnier: Det stämmer, har du undertryck och inte tar in luft separat till kamin eller panna så kommer röken att sprida sig in i huset.
7 svar · 2,9k läst
J
jon_h: Normalt sätter man den blanka sidan utåt. Eventuellt vatten rinner nog av bättre från den sidan, även om det säkert har liten betydelse i praktiken.
1 svar · 11,2k läst
E
earbay: Hej! Jag har en 1 1/2 plans-villa från 1930 och det är spån på 3:e vindan och i snedtaket samt väggarna. Hade först funderat på att plocka bort allt spån i taket och ersätta med isover men inser att det är grymt mycket jobb. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att isolera med Thermisols takskiva utanpå rotet?
0 svar · 6,4k läst
V
villa lindsbo: sitter o funderar på att isolera vinden. måste man då bryta upp golvet på vinden o lägga isoleringen på den gammla, eller tar man bort den gammla och lägger nytt? finns det några risker med att isolera en kallvind? ökad fukt mm hur mycket ska man lägga på? huset är byggt 73 så antar att det inte är så välisolerat. kan man räkna ut hur många kw man sparar pär år om man isolerar
0 svar · 5,6k läst
G
gaffa: Möjligen kommer jag kanske, eventuellt, isolera ett litet härbre något år framöver... Detta härbre är litet. Det är bara ett brädskjul egentligen med 4tums stolpar och kanske 2,5 x 2,7 meter inomhus, insida på stolpar. Härbret har bara oisolerad yttervägg nu. 4 tum rockwool låter litet, jag tänkte kanske ha det vinterbonat. Jag funderade på en modell med styrolit för att spara
0 svar · 4,6k läst
Q
quilding: [citat] Japp, om grov tjärpapp räknas som fuktspärr. Har undersökt väggen lite noggrannare nu och konstaterat följande: * Nära golvet ligger RH på 55-60% längs hela väggen. * Någon meter upp på väggen sjunker det snabbt till runt 40%. * Bakom elementet som stått på hela vintern är det endast 30%. * Ovanför "radonhålet" i golvet har vi 75% (fuktig luft från marken som
2 svar · 6,8k läst
·
S
Snaskpelle: Sto Scandinavia AB har flera olika typer av klisterbruk för sina system men mekanisk infästning kan nog vara bra att kompletera med.
1 svar · 3,1k läst
H
Hans_Nordstrand: Den finska isoleringen heter Vital. Jag har själv köpt den och är nöjd. Lite billigare än linisolering. Hans
3 svar · 5,4k läst
B
brandsaeter: Precis vad jag är ute efter. Har du någon aning om vilka som tillverkar dessa skivor?
2 svar · 2,1k läst
K
kireslin: Jag ska börja bygga golvet på den del av vår altan som i framtiden kommer att vara inglasad och under tak. Än så länge måste golvet tåla väder och vind väldigt bra, och det skulle ju inte skada om det alltid gör det ifall man råkar glömma stänga dörrarna eller springa igenom med blöta skor osv Frågan är om man kan använda nån form av cellplast för att isolera direkt under
0 svar · 2,5k läst
E
eliseborg: Det är ett alternativ, men inte något för oss tror jag... Jag har funderat på en variant som kräver väldigt mycket jobb, men som jag tror skulle bli snyggt...tänkte man kunde mura upp utanpå bef. grund med kullersten variant mindre, för att få ett aldre utseende... Hur låter det?
2 svar · 2,3k läst
T
tartan: Du ska INTE skära hål på ångspärren. Det finns idag ingen tejp som har ett åldersbeständigt klister. Kräv istället av husfabrikanten att det ska åtgärdas. Det ska inte vara springor i isoleringen även om det ska korsreglas. Tartan
3 svar · 2,4k läst
M
moddha: Mitt hus är lite småroligt...någon skatteteknisk grej man gjorde på 70-talet...? Det är iallafall en saling blandning mellan tegel och träpanel. Jag håller bland annat på att byta panel, fönster, dörrar och en hel del annat. Frågan är om det kan vara värt att tilläggsisolera när jag håller på? Min fundering är denna, att där det är träpanel regla på 45x45 reglar utanpå den
0 svar · 2,5k läst
Z
zankan: [citat] Nånstans mellan 5-10 dB men det är inte isoleringen i sig egentligen....Men den hjälper att höja klassen på väggen med 5-10 dB nånstans. Beroende på antal lager gips och avstånd och annat tjossan.... Ju tyngre desto högre densitet ger ett bättre värde men men...Då skall man upp i typ skalmurskiva eller stapel fiber... Skillnaden mellan mjuk glas och sten ull är
1 svar · 1,8k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: OK, Gaia: Håller med. De flesta putsjobb är nog att betrakta som fackmannajobb. Hoppas själv kanske få tid att delta i en omputsning av en reviterad enkelstuga under året...
11 svar · 4,2k läst
T
Tocke: Okej, det är taget =) tack!
2 svar · 5,6k läst
A
AndersS: Jag kan inte se att du låser in någon fukt om det är betongväggar med puts på utsidan. Det är bara att regla på insidan och isolera då det inte finns något på den kalla sidan som förhindrar fuktvandring.
7 svar · 3,2k läst
Ö
österlen: Jodå!! Duken ska enligt takläggaren vara i syfte att skydda råsponten från att ta upp fukt utifrån.... sen var det ju frågan om diffusions spärrens vara eller icke vara.....??
7 svar · 6,2k läst
SWE_Monstro
SWE_Monstro: Ska ta upp det med dem imorgon när de kommer tillbaka och skall fortsätta... just nu är det inte direkt kallt, eftersom all isolering är på plats, men jag har ingen uppvärmning på än.... bor i skåne så det är inte så kallt längre... bökigt...
2 svar · 2,4k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: [bild] http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/kryp.jpg http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/isolering/losull/losull_2.jpg
2 svar · 8,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.