3 630 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Isolera ouppvärm kattvind
Jag håller just nu på att flytta en del av en vägg som skiljer av en hall mot en snedvind (kattvind) då vi vill få ett lite större utrymme på övervåningen. Snetaket innehåller endast 100 mm isolering varför jag börjar fundera på om jag skulle sätta isolering inuti den flyttade väggen för att på så sätt få det något varmare på övervåningen. Den del av denna vägg som jag inte kommer att flytta kommer alltså, precis som förut, inte innehålla någon isolering.
Är det här en totalt meningslös åtgärd eller rentutav dålig åtgärd?
Kan man isolera ett ej uppvärmt utrymme utan att få fuktproblem?
Är det här en totalt meningslös åtgärd eller rentutav dålig åtgärd?
Kan man isolera ett ej uppvärmt utrymme utan att få fuktproblem?
HT skrev:
Självklart.. inte många som värmer upp sina vindar direkt.. Man kan nog lika detta som en Vinds isolering.
Risk finns alltid för fukt problem. Så man bör ganska enkelt kunna inspektera utrymmet.
Risken är som störst på vintern då det kan förekomma kondens. Fuktig varm innomhus luft kommer in i utrymmet och kondenserar.
Jag är inne på samma bana, att isolera våran kattvind, då jag känner kallt drag från luckan. Dock inte mycket men ändå kännbart. Ska man börja isolera tunnt å sen bygga på eftersom om det inte uppstår kondens?? Ska man bara isoler snedtaket eller väggen utåt, eller inåt?? Golvet?
Klicka här för att svara