Hej!

Inreder o isolerar min vind, snedväggarna görs med traditionell metod: luftspalt, masonite, stenull, plastfolie, panel.

Men hur skall jag göra i gavel-triangeln? Huset är ett lerstenhus från 1880-tal och gavelväggen är bara en halv sten tjock. Förstärkningar av väggen har finns (del av konstruktionen då huset byggdes alltså), se bifogad tecknad bild.
Jag bryr mig mindre om väggens isolerande (värmeläckande :)) egenskaper, är mest orolig för kondens på den kalla gavelväggen. Funderar därför på att sätta på en styv stenullskiva (endast 45 mm tjock) och sedan näta och putsa över alltihop. Det innebär isf att jag inte sätter isolering över "förstärkningarna", då de redan är tjockare och inte kommer att vara lika kalla (värmeläckande) som väggen (se skiss genomsnitt).

Jag vill helst putsa gaveln invändigt (ej sätta panel eller gips). Men är det ok att göra såhär vad gäller t.ex. fuktvandring? Kommer ju att ha plastfolie i snedtaket (snedväggarna) och isf inte ha det i gaveln. Lerstenen tål detta bra, jag har "fri fuktvandring" i hela bv, men frågan är hur det fungerar ihop med stenullen? Visserligen är den tunn (och borde läcka tillräckligt för att hålla lerstenen lagom torr o varm), men ändå lite orolig för ev kondens mellan stenull o lerstensvägg. Tilläggsisolering utvändigt är inte möjligt.

Någon som har råd/tips/erfarenhet! Tacksam för hjälp!

Hälsn
Ilam

• gavel liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag TROR inte du kommer kommer få några problem. Kör på.

Jag motiverar mitt svar med att det är så tunn isolering. Hade du haft tjockare så bör du ha en luft spalt.

Men efter som jag tror.. o det gör man i kyrkan eller i andra religösa byggnader. Så skulle jag först kolla upp detta med ett proffs. Tex tillverkaren av Stenullen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.