14 516 läst ·
17 svar
15k läst
17 svar
Cellulosaisolerign utan luftspalt?
Hej,
Kanalerna måste vara vertikala annars får du ingen ventilaton bakom luftspalten. Beroende på mellanrum mellan takstolarna så får du sätta det antalet profiler som säkerställer att luftspalten håller minst 25mm. Jag hade ett mellanrum på 85-90cm mellan takstolarna och använde två cellplastremsor 3cm*3cm*100cm (av samma längd som wellpappkartongen jag nitade upp). Dvs cc måttet var 30cm. Se till att du nitar upp med lite spänn mellan takstolarna så är det inga problem. Jag använde överbliven reklammaterial från företaget jag jobbar på, lite styvare kartongwellpapp, rullwellpapp som man slår in paket med bör undvikas. Sedan är det inte hela värden om det buktar lite på något ställe bara du har en överlag bra luftspalt.När du satte wellpappen, satte du "kanalerna" i pappen horisontellt eller vertikalt? För att få pappen att följa underlagstaket (board) så borde man väl sätta den vertikalt, men då ökar väl risken att den buktar vid isoleringen. Kommer pappen att vara tillräckligt stark för att motstå buktning när man sprutar i lösull?
Ok. Det har nog ingen betydelse i så fall, det gör inget om de böjs lite hit och dit, luften passerar säkerligen ändå. Sprutad ekofiber via firma.
Klicka här för att svara