4 467 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
daggpunk - fara för isolering?
Medlem
· Västra Götalands län
· 13 inlägg
Hej!
Vi håller precis på att renovera vårt lök och hade tänkt att sätta 4,5 cm reglar, isolera och täcka över med vanliga bräder. Men nu fick vi höra från en släkting att det kan bli kondens inne i väggen om man isolerar gammla hus (vårt är från 1940) då daggpunkten ändras. Är det någon som vet något om detta och om man kan läsa om det nånstans? Ska man strunta i att isolera eller kan man göra nått för att förebygga problemet?
Tacksam för svar!
Hälsningar,
Åsa
Vi håller precis på att renovera vårt lök och hade tänkt att sätta 4,5 cm reglar, isolera och täcka över med vanliga bräder. Men nu fick vi höra från en släkting att det kan bli kondens inne i väggen om man isolerar gammla hus (vårt är från 1940) då daggpunkten ändras. Är det någon som vet något om detta och om man kan läsa om det nånstans? Ska man strunta i att isolera eller kan man göra nått för att förebygga problemet?
Tacksam för svar!
Hälsningar,
Åsa
I ert fall beror det nog på hur den befintliga väggen ser ut.
Vilka material och ev isolering, och vilken tjocklek på respektive sak.
Men sen beror det nog även på hur ventilationen är och fungerar osv. Det kan ibland vara vanskligt att förändra i en fungerande konstruktion, då den efter ingreppet får nya (ibland oväntade) egenskaper.
Tänkte ni ha diffusionstät plast där, och/eller sitter det redan sådan någonstans i väggarna?
Vilka material och ev isolering, och vilken tjocklek på respektive sak.
Men sen beror det nog även på hur ventilationen är och fungerar osv. Det kan ibland vara vanskligt att förändra i en fungerande konstruktion, då den efter ingreppet får nya (ibland oväntade) egenskaper.
Tänkte ni ha diffusionstät plast där, och/eller sitter det redan sådan någonstans i väggarna?
Medlem
· Västra Götalands län
· 13 inlägg
det enda som sitter i väggarna nu är massivt trä och sen semtex (nått smuligt material som liknar spånplattor). så någon diffusionstät plast sitter det inte där. vad skulle hända tror du om man sätte dit det?
Jag har för mig att det är bättre att tilläggs isolera utifrån för att på så sätt få en ev daggpunkt i ullen snarare än i stocken. Har du inte plast i kåken nu så tycker jag att du inte ska sätta nån heller. Överväger du plast ska du även överväga ett riktigt mekaniskt ventilations system för att vädra ut ev fukt.
Det finns en bok, "Renovera torp o gårdar" har jag för mig att den heter. Där behandlas en hel del om detta med att modernisera en gammal byggnad.
Det finns en bok, "Renovera torp o gårdar" har jag för mig att den heter. Där behandlas en hel del om detta med att modernisera en gammal byggnad.
Åsa.
Ja har man väggar i "massivt" trä och tilläggsisolerar på insidan så kommer daggpunkten att flyttas inåt i väggen, mot insidan. Om detta blir ett problem eller inte är dock inte lätt att svara på.
Det beror på så väldigt många faktorer, som klimat och fuktpåkänning utifrån. Hur ventilationen är utformad och fungerar. Hur mycket vattenånga som "produceras" inne i huset osv osv.
Jag är inte rätt man att ge några råd vad det gäller äldre hus.
Men fortsätt att leta information, för spara energi är ju trevligt både för plånboken och det ekologiska samvetet.
förövrigt, kan det smuliga på insidan av väggarna vara treetex?, ganska vanligt förekommande...
Ja har man väggar i "massivt" trä och tilläggsisolerar på insidan så kommer daggpunkten att flyttas inåt i väggen, mot insidan. Om detta blir ett problem eller inte är dock inte lätt att svara på.
Det beror på så väldigt många faktorer, som klimat och fuktpåkänning utifrån. Hur ventilationen är utformad och fungerar. Hur mycket vattenånga som "produceras" inne i huset osv osv.
Jag är inte rätt man att ge några råd vad det gäller äldre hus.
Men fortsätt att leta information, för spara energi är ju trevligt både för plånboken och det ekologiska samvetet.
förövrigt, kan det smuliga på insidan av väggarna vara treetex?, ganska vanligt förekommande...
Skulle en daggpunkt i ullen vara bättre?jakim skrev:
I så fall med cellulosafiber då, eller ...
Det generella rådet för minerull är väl att undvika daggpunkt (tillsammans med tillgång av fuktig luft) i den. För annars kan ju fukten lösa ut och fukta upp MU:n och sen har den dåliga torkegenskaper.
Eller snubblar jag på mina bakfötter nu ???
Medlem
· Västra Götalands län
· 13 inlägg
tack för alla inlägg, tips och idéer!
vi har till slut beslutat oss att inte isolera över huvud taget.
Istället sätter vi upp 2,5-3 cm reglar på väggarna där elen kan dras och sen sätter vi massiva träplank på det (liggande).
Åsa
vi har till slut beslutat oss att inte isolera över huvud taget.
Istället sätter vi upp 2,5-3 cm reglar på väggarna där elen kan dras och sen sätter vi massiva träplank på det (liggande).
Åsa
Klicka här för att svara