12 527 läst ·
33 svar
13k läst
33 svar
Vilket gäller för isolering av bottenplatta
Sida 1 av 3
Vi har golvvärme i vårt nya hus, vattenburen. Man har valt 200mm cellplastisolering medan Boverket rekommenderar 250mm, andra husbyggare väljer 300mm. Vilket gäller och av vilken anledning väljer man 200 istället för ex 250 eller 300? Huset står i Skåne så det handlar ju inte direkt om någon Norrlandsvinter...
För att det är billigare helt enkelt...DDR skrev:
Om man räknar på investeringen jämfört med besparingen så brukar det verka nästan onödigt att gå på 300mm.
Men historiskt sett har vi alltid tyckt att den isolering man använde för 10-20 år sedan var på tok för tunn...
Jag vet inte om vi kommer nå någon bortre gräns någonsin, ja det skulle bli passivhus i så fall.
Energipriserna går ju hela tiden upp, hemräkningen tenderar till att gå snabbare än man först kalkylerade med.
Står du och ska sälja om 10 år så kanske det är dina 200mm som gör att färre är intresserade av ditt hus än grannens.
Svårt val, jag har respekt för alla val, bara du själv kan avgöra.
Andra får skriva fler + och - ....
Självklart handlar det om pengar, det blir billigare med mindre isolering. När det gäller energibesparing så ska man lägga kostnaden för mer isolering i plattan mot att lägga motsvarande pengar på bättre fönster, dörrar, ventilation osv.
En anledning till att ändå lägga lite extra i plattan är att det är väldigt svårt att ändra framöver, fönster och dörrar kan man alltid byta...
En anledning till att ändå lägga lite extra i plattan är att det är väldigt svårt att ändra framöver, fönster och dörrar kan man alltid byta...
ja just underplattan är det svårt att isolera extra när huset väl står där.
Över allt annars kan man öka på i efterhand..
jag hade nog själv kört på 300 av just den anledningen.. fast självklart beror det ju hur mycket dyrare det blir..
Över allt annars kan man öka på i efterhand..
jag hade nog själv kört på 300 av just den anledningen.. fast självklart beror det ju hur mycket dyrare det blir..
Fast de som räknat på ökningen från 200 till 300mm anser att det inte ger pengarna tillbaka. Det handlar ju inte enbart om plattan utan det skall ses mot husets som helhet. Om nu 300 är så mycket bättre än 200 så borde man ju logiskt öka det direkt till 400, ja kanske 500mm. Ja ni förstår mitt resonemang. Sedan tror jag inte ett dugg på detta med att det är isoleringen i plattan som är det allra viktigaste, 300 istället för 200 och att man kan bortse från övrigt; fönster, dörrar osv. Helheten tror jag spelar större roll än enskilda punkter.
Många bäckar små...DDR skrev:
Den medvetne kalkylerar på kända engergiförluster kontra extrakostnaden för tredje lagret cellplast. Annars gör man "som alla andra", och kör med lösningen som majoriteten verkar ha annamat, och i dagsläget är det 30 cm isolering under plattan. Som Mikael_L sa, det blir säkerligen både 40cm och 50cm i framtiden, i takt med ökade energipriser.
De flesta anser just nu att 270 cm är det otimala om man ser till energivinsten. 300 är alltså lite över och 250 lite under. Pengarna över 270 får man alltså inte tillbaka i form av energivinst. I vilket fall är 200 för lite vilket också de flesta hustillverkare frångått som standard. Vid 300 finns mycket liten risk för tjälskott in under plattan (vilket är det hustillverkarna menar att värme som läcker ut skall motverka), detta kan dock markentreprenören bedöma. Jag kör 300!
Att isolera över 300 är varken lönsamt eller bra.
När jag poängterade att vi ville ha 300 mm i vår platta började vår säljare härja om att det lättare blev tjäle under när man hade 300mm istället för 200mm som du Kungkokos sa. Då är det fel som han sa kanske? Han menade att om vi skulle ha 300mm var man tvungen att isolera på något sätt runt hela plattan (sorry, är lite okunnig).
Vi stod dock på oss och ville ha 300mm, vilket jag tror är bra. Kan man inte tjäna lite på det eftersom att plattan då blir högre och man kanske inte behöver fylla lika mycket under....eller hur funkar det?
Vi stod dock på oss och ville ha 300mm, vilket jag tror är bra. Kan man inte tjäna lite på det eftersom att plattan då blir högre och man kanske inte behöver fylla lika mycket under....eller hur funkar det?
En sak kan vi konstatera, det finns många åsikter om detta och kanske är det så att alla blir saliga i sin tro. 200, 250, 270 eller 300 - det är rätt svårt att bringa klarhet i detta. En sak ska man nog hålla i minnet, byggbranschen verkar inte alltid vara en vetenskap - fråga husbyggare med "klonk-klonk" fasader som läcker vatten. Hus byggda av de seriösa aktörerna NCC, Skanska osv.
Det logiska utfallet i resonemanget om isolering i plattan borde vara att det är lika bra att drämma till med 500mm direkt, eller varför inte 1000mm. Då klarara man kraven år 2096
Det logiska utfallet i resonemanget om isolering i plattan borde vara att det är lika bra att drämma till med 500mm direkt, eller varför inte 1000mm. Då klarara man kraven år 2096
Frågan som infaller sig här är följande: Hur många är "de flesta" ?kungkokos skrev:De flesta anser just nu att 270 cm är det otimala om man ser till energivinsten. 300 är alltså lite över och 250 lite under. Pengarna över 270 får man alltså inte tillbaka i form av energivinst. I vilket fall är 200 för lite vilket också de flesta hustillverkare frångått som standard. Vid 300 finns mycket liten risk för tjälskott in under plattan (vilket är det hustillverkarna menar att värme som läcker ut skall motverka), detta kan dock markentreprenören bedöma. Jag kör 300!
Nej, eftersom du inte har någon besparingseffekt (alltså väldigt liten värmeförlust) över 300 är det ingen idé att öka isoleringen till de nivåer du pratar om.DDR skrev:En sak kan vi konstatera, det finns många åsikter om detta och kanske är det så att alla blir saliga i sin tro. 200, 250, 270 eller 300 - det är rätt svårt att bringa klarhet i detta. En sak ska man nog hålla i minnet, byggbranschen verkar inte alltid vara en vetenskap - fråga husbyggare med "klonk-klonk" fasader som läcker vatten. Hus byggda av de seriösa aktörerna NCC, Skanska osv.
Det logiska utfallet i resonemanget om isolering i plattan borde vara att det är lika bra att drämma till med 500mm direkt, eller varför inte 1000mm. Då klarara man kraven år 2096![]()
Ja, du kan ju börja med att kolla på de stora och seriösa som dominerar marknaden, myresjöhus, trivselhus, götenehus, LB-hus och eksjöhus. Med tanke på att dessa tillsammans har nästan hela marknaden (övriga andelar har Älvsbyhus) behöver du inte leta så mycket mer. Alla dessa har minst 250. Att göra en större djupdykning i varje byggsatstillverkares isoleringstjocklek förefaller ointressant, de står ju själva ändå inte för grunden. När sedan energimyndigeten så tydligt säger minst 250 är det inget att snacka om.DDR skrev:
Ja, det stämmer att man kan behöva isolera ca lite extra runt kantbalken för att behålla värmen i marken runt huset - en sk. "värmegrund". Detta för att förhindra att tjäle bildas under huset. Vid 300 är risken för detta inte så stor, men skulle kunna uppstå vid vissa markförhållanden som grundläggaren troligtvis känner till.påG skrev:När jag poängterade att vi ville ha 300 mm i vår platta började vår säljare härja om att det lättare blev tjäle under när man hade 300mm istället för 200mm som du Kungkokos sa. Då är det fel som han sa kanske? Han menade att om vi skulle ha 300mm var man tvungen att isolera på något sätt runt hela plattan (sorry, är lite okunnig).
Ja, visst kan du kanske behöva mindre fyllnadsmassa om du har mer isolering, men det kan också innebära att du måste spränga mer nedåt om bygglovet begränsar höjden på huset. En annan effekt kan ju bli att man istället för att spränga väljer att placera huset lite högre - vilket innebär att resterande delar av tomten också måste fyllas ut mer om plattan bygger mycket. Men det handlar om småpengar i det stora sammanhanget.