Hej!

Jag har en övervåning på 73 kvm med ett snedtak,i runda slängar är det 180 kvm tak som ska isoleras, och på isoleringen plywood sen skruvar man fast gipsskivorna i plywooden.
Det är 30 cm djup som ska isoleras.

Utöver detta ska det byggas upp väggar, o vid rummen ska taket sänkas till 2.4 m allrummet ska ha fri takhöjd.

Min fråga är vad kan ett sådan jobb kosta?? Material + Jobb kostnader?

De jag har räknat ut är att det kommer behövas, Isolering för 180 kvm, plywood för 240 kvm om vi inte ska använda reglar (vilket är bäst?), Gipsskivor 240 kvm, Folie, Skruv osv.

Vore väldigt tacksam om någon med byggerfarenhet skulle kunna ge mig en ungefärlig offert på vad ett sådant jobb skulle gå på.

P.S Här följer en ritning på övervåningen om den är till någon hjälp.

http://uppladdning.net/bilder/blandat/8d588e433580a3c5d56e4d28fd643d20.JPG

Mvh
Anders Vikström

Jag ska precis göra samma sak.

Ingen som vet på en höft.

mitt tips är att lämna ritningen till en bygghandel typ beijer och be om ett pris på allt material, då bör du kunna få bra rabatter också. Alternativt lämna ritningen till en bygg firma så får du ett pris på alltihop med arbete också.
Annars kan du ju eftersom du har specat mängderna redan bara kolla kvm priser på isolering o gips hos byggvaruhusen och summera. Kräver ingen jätteinsats och ger ett ungefärligt pris iaf.

Jag håller på och inreder övervåningen med 53kvm boyta på mitt hus och det handlar om ca 130kvm tak + gavlar som isoleras. Har samma taklutning som du och kör med 2,6 takhöjd i 2 rum och öppet till nock i resten.

Bygger liknande denna takkonstruktion
http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/roofs/nr604.asp

I mitt fall läkt + masonite i takstolsfacken, sen 290mm isolering, byggfolie och sen glespanel som gipset skruvas i.

Har kostat strax under 30 000:- för det materialet hittills och kalkylen för resten (3 rum på övervåningen, ej badrum) inklusive 4 elitfönster och ekparkett ligger på 50 000:- dvs 80 000.- totalt. Det som inte är med i kalkylen är eljobbet som jag ännu inte hunnit få offert på och sen är det ju arbetstiden som kostar om man ska ha byggjobbare. En granne köpte motsvarande jobb men med badrum av Skanska och betalade 420 000:- för material + arbete (utan annat än spån på golv och bara rågips på väggar).

Ett tips är att räkna på vad materialet kostar utifrån Byggmax-priser för att få ett hum, sen lämna materiallistan till några fler firmor och se vad de erbjuder för priser precis som anna_jimmy säger. I mitt fall skiljde det inte mer än en tusenlapp i slutänden att få det hemkört från en bolist-firma mot Byggmaxpriser och då slipper man ju allt jobb att hämta också. Det brukar inte vara nåt problem att pruta rätt rejält om man är tydlig med att man frågar runt bland flera och att man köper så mycket som möjligt från en och samma firma.

Allt under 100 000 kr måste nog ses som ett acceptabel offert.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.